Pro řidiče zvyklého na výkonnostní standardy automobilky Porsche je pozitivní alespoň to, že se sice jedná o hybridní vůz, ale ani náhodou ho nemůžeme označit za ekologický. A to je dobře. Tohle SUV totiž nese celé označení Cayenne S Hybrid, přičemž “esko“ zde není jen tak pro nic za nic. Mělo by symbolizovat podobné výkony, které podává osmiválcové provedení. Zda je to pravda, nebo pouze marketingové tvrzení, to by asi ukázala pouze přímá konfrontace. Nicméně sportovní charakter vám mohu zaručit.
Jenže Porsche s tím porovnáváním hybridu a osmiválce nedá pokoj. Stačí letmý pohled do kdejakých materiálů a dočtete se, že při srovnatelném výkonu dosahuje testovaný “ekolog“ o 22% procent nižší spotřeby a vyprodukuje o 22% méně emisí. Inu dobrá, podíváme se na tyto skutečnosti blíže.
Pomalejší, nikoliv pomalý
Základem hnacího ústrojí Cayennu S Hybrid je kompresorem přeplňovaný, třílitrový, vidlicový šestiválec o výkonu 333 koní. Ano, je ten samý motor, který využívá například Audi S4. Za ním je spojkou oddělený elektromotor. Spalovací jednotce vypomáhá výkonem 47 koní. Zatímco osmiválec vyprodukuje 400 koní, hybridní ústrojí zvládne 380 koní. Na první pohled to nevypadá na žádný velký rozdíl, druhý jmenovaný údaj je ale pouze papírový, tabulkový, zkrátka nepravdivý. K tomu, abychom mohli výkon elektromotoru a spalovacího agregátu sečíst, musí dosahovat oba dva na své maximum ve stejných otáčkách, což zde tak úplně neplatí.
Teorie je sice věc podstatná, nás ale více zajímá praxe a v té S Hybrid obstál. Sice by měl být dle tabulkových údajů pomalejší, ale slovo “pomalý“ tu má velmi relativní význam. Stovku zdolá za 6,5 s (což je o 0,6 s horší) a nejvíce se rozjede na 248 km/h. Když si uvědomíme, že mluvíme o kategorii SUV, nejsou to zas až tak špatná čísla. Vůbec nejdůležitější věcí je samozřejmě spotřeba paliva. Výrobcem udávané hodnoty nepřekračují devět litrů. Jak optimistické. Sice by to bylo úžasné, ale bohužel…
Tahle čísla patří spíše do oblasti pohádek. Během mého prvního setkání s hybridem na jaře v Německu jsem sice absolvoval testovací trasu s průměrem devět litrů, jenže ta byla za prvé krátká a za druhé vedla zácpou, takže jsem více stál, než jel. Průměr tohoto regulérního testu se zastavil na 12,5 l/100 km, Cayenne S skončil ve stejné disciplíně na šestnácti litrech. Se spotřebou tedy u Porsche nelhali, opravdu je o nějakých dvacet procent nižší. Nabízí se také srovnání s dalším neekologickým hybridem – s BMW X6. To je výkonnější, rychlejší a řekne si o dva litry více. Minimálně.
K nerozeznání
Ať už spotřebuje Cayenne S Hybrid paliva, kolik chce, jedno mu upřít nelze. Stále vám zajistí pozornost okolí a bude vás patřičně reprezentovat. Možná, že zaujmete ještě o něco více právě kvůli tomu, že máte první hybridní Porsche. Na to ovšem přijdou jenom ti nejpozornější, protože rozdíly na karoserii prakticky nejsou. Jedinou jistotou je decentní nápis “hybrid“ umístěný na předních blatnících. Agresivní nárazník, rozměrná kola, zadní spoiler nebo dvojitá koncovka výfuku, to vše je shodné se kterýmkoliv jiným Cayennem. Dokonce na víku zavazadelníku najdeme pouze nápis “Porsche Cayenne S“.
To, co platí o exteriéru, můžeme říci také o interiéru. Prvotřídní kvalitu, v našich testech už několikrát omílanou podobnost s Panamerou atd. najdeme i v hybridním provedení. Rozdíly je možné vidět pouze v detailech. Jedním takovým je přístrojový štít, který kromě klasických budíků disponuje v úplně levém tubusu ukazatelem ekonomiky provozu. Řidič tak nepřetržitě sleduje aktuální situaci o tom, zda energii čerpá nebo vyrábí.
Stejnou informaci mu dá také palubní počítač prostřednictvím rozměrného TFT displeje nebo jeho zmenšené verze umístěné pro změnu ve zcela pravém tubusu. Grafické vyobrazení působí efektně. Kromě toho je k dispozici ještě hromada dalších údajů o vaší jízdě, jako například graf s trochu krkolomnou interpretací (ukazuje procento produkce nulových emisí v závislosti na čase). Jednodušší je sledovat celkovou dobu, po kterou jste nic do okolního ovzduší nevypustili.
Dálniční plachtění
Jestliže si chcete prodloužit právě tento čas, můžete aktivovat režim E-Power. Do 60 km/h lze jet pouze pomocí elektromotoru. I když jet… Lepší by bylo říci “pohybovat se“. Garantuji vám, že vás takový způsob přepravy hodně rychle přestane bavit (a co teprve vaše okolí). Řidiči opravdu nemají pochopení pro situaci, kdy se před nimi jedoucí automobil s hrdým nápisem Cayenne S rozjíždí od světel velmi, velmi zvolna. A i kdyby vás to bavilo, tak stejně brzy vyprázdníte kapacitu Ni-MH akumulátorů. Obligátní dva kilometry slouží spíše jako další tabulkový údaj. Ale Porsche si přeci jen připravilo jeden velmi zajímavý režim – Road Sailing.
V úvodu bylo řečeno, že spalovací jednotka je od té elektrické oddělena spojkou. Má to své opodstatnění, do rychlosti 156 km/h je automobil schopen vypnout motor. Pro řidiče je dost nezvyklé, když uhání po dálnici s tachometrovými 160 km/h a otáčkoměr najednou začne ukazovat nulu, aby za pár vteřin zase jeho ručička vylítla na dva tisíce. Systém šetří palivo tím, že v momentě, kdy je vůz rozjetý a není potřeba výkon motoru, tak ho jednoduše vypne a rozepne zmiňovanou spojku. Spalovací motor je vyřazen z procesu a vyloučí se jeho brzdný účinek, takže je naplno využívána energie setrvačnosti. Docela chytré řešení.
Možné to je mimo jiné také díky přidaným bateriím umístěným pod zavazadelníkem. Posilovač řízení a brzd, stejně jako například klimatizace nejsou poháněny od motoru, ale mají vlastní zdroj, samozřejmě elektrický. Když je spalovací jednotka vypnuta, čerpá se energie z akumulátorů. Mimochodem jejich velikost je 426 mm x 925 mm x 286 mm a váží 80 kg. Z prostoru pro zavazadla ubírají devadesát litrů, nicméně i zbývající hodnota 580 l by měla většině uživatelů postačit.
Hybridní kompromis
Oproti osmiválcovému sourozenci je S Hybrid se svojí váhou 2240 kg zhruba o 200 kg těžší. Hmotnost je jeden z logických důvodů, proč je ekologičtější verze pomalejší, při jízdě to ale příliš znát není. Nakonec ono je už skoro jedno, jestli automobil váží dvě nebo 2,2 tuny. V obou případech to je dost a obě hodnoty předurčují takto těžký vůz hlavně na dálnici, což platí i pro Cayenne. Nemá sice špatné řízení a umí díky dalším systémům přitvrdit podvozek i posilovač. Výsledkem bude maximálně dynamická, nikoliv sportovní jízda.
Porsche Cayenne S Hybrid patří z mého pohledu mezi lepší druh hybridního automobilu. Jak nad tím tak přemýšlím, jde vlastně o zajímavý kompromis. Na rozdíl od Lexusu se v jednom kuse nechlubí přítomností elektřiny, oproti BMW X6 Active Hybrid s osmiválcovým motorem se zdá být alespoň trochu smysluplným. Něco málo dokáže uspořit, a když bude řidič chtít, bude se tvářit jako nepatrně pomalejší Cayenne S.
Plusy: solidní jízdní dynamika, jízdní vlastnosti, Road Sailing, spotřeba
Mínusy: tlačítka řazení na volantu, vysoká pořizovací cena
Základní cena: 2 141 000 Kč
Cena testovaného vozu: 3 206 283 Kč
PORSCHE CAYENNE S HYBRID |
|
Motor | zážehový šestiválec + synchronní elektromotr |
Objem | 2995 ccm |
Výkon spal. motoru |
245 kW (333 k) při 5500 – 6500 ot./min |
Výkon el. motoru | 34 kW (47 k) / 1500 ot./min |
Točivý moment spal. motoru |
440 Nm při 3000 – 5250 ot./min |
Točivý moment el. motoru | 300 Nm při 0 – 1500 ot./min |
Maximální rychlost | 242 km/h |
Zrychlení | 6,5 s |
Převodovka | 8mi stupňová automatická |
Spotřeba město/mimo/komb | 8,7 / 7,9 / 8,2 l/100 km |
Spotřeba během testu | 12,5 l/100 km |
Palivová nádrž | 100 l |
Délka x šířka x výška | 4846 x 1939 x 1705 mm |
Rozvor | 2895 mm |
Hmotnost | 2240 kg |
Zav. prostor min/max | 580 / 1690 l |
Foto: Zuzana Procházková