Volkswagen Arteon 2.0 TSI BMW 4Motion – Umělec

0

Vlajková loď – klišé, které se používá nejen v článcích o nejlepších vozech automobilek, ale i v reklamách na ně. Jenže jak popsat Volkswagen Arteon, vůz, který se stal novým vrcholem značky, a opravdu se na první pohled zdá, že to on ponese vlajku Wolfsburku proti všem. Je totiž tím nejlepším, co si se dvěma véčky na kapotě nyní můžete pořídit. Nevěříte? Tak čtěte.

Stává se málokdy, že nejprve testujeme auto v zahraničí a poté i na českých silnicích a vypadá při tom na první pohled stejně. Když jsme vám na začátku léta přinesli první jízdní dojmy z Arteonu, byl vyveden v parádním paketu R-Line ve zlatém lakování, tedy alespoň co se týče oficiálních fotografií z akce, které nám automobilka poskytla. Zlatá barva byla totiž i reklamní, Arteonu to v ní obzvlášť sluší. V realitě jich však určitě bude jezdit víc bílých nebo stříbrných. To je ale jedno, k testu znovu doputoval zlatý kousek. Naštěstí alespoň v jiné specifikaci.

Zlatá barva je příznačná. Arteon má na sebe strhávat pozornost. Divák má zapomenout, že jde o „lepší Passat“, protože to je jen vzdálená pravda. Jakkoliv je Arteon přímým následovníkem modelu CC a dříve ještě Passatu CC, leží mnohem výš, někde na půli cesty k Phaetonu, se kterým automobilka neměla úspěch a v posledních měsících jeho života ho prodávala za cenu blízkou právě dobře vybavenému Arteonu. I tak ale Phaeton končil s prodeji, které by šly třeba na českém trhu spočítat na prstech nešikovného dřevorubce. Mimochodem, povšimněte si i podobně znějícího jména.

Arteon po kategorii manažerských sedanů ale netouží. Místo toho se zařadil mezi sexy sedany-kupé (jakkoliv je to liftback) a zapadl tak trochu do mezery mezi spotřebními a luxusními značkami. Proto ho můžeme na jednu stranu postavit proti novému Opelu Insignia, který dostal stejné choutky, ale třeba i proti BMW 4 Gran Coupé, které je samozřejmě o něco dražší a nabízí i zajímavější motory, ale může zaujmout podobný typ zákazníků. Arteon je něco jako Touareg, luxus na vysoké úrovni, ale prodávaný s rozumem, protože pořád nese značku lidového vozu na přídi.

Arteon je ukázkou „sleek“ designu. Oku lahodící křivky jakoby pramení v čelní masce chladiče, což se na autech jen tak nevidí. Některé se rovnou proměňují v LED denního svícení, jiné pokračují do prolisů na karoserii a bocích. Vůz samozřejmě stojí na platformě sdílené s Passatem, protože z něj ve velké míře technicky vychází, ale snížená karoserie se siluetou sedanu-kupé, absolutně přepracované díly nebo specifická litá kola Rosario ve velikosti 20 palců, která jsou za příplatek, vám pomůžou, abyste na to bleskově zapomněli. Sáhněte po verzi R-Design s chromovými zrcátky a dalšími doplňky, přimíchejte zlatou a jste králem mezi ostatními, kteří jsou šedí a nudní. To vy ne.

Nečekaně praktický

Tedy až do té chvíle, než vstoupíte do kabiny. Ano, sice projdete skrz bezrámové dveře, které kupodivu skvěle fungují a neruší hvízdáním nebo vůbec vyšším hlukem. Nechci přímo říci, že kabina Arteonu je nudná, to v žádném případě ne. Jenže zatímco zevnějšek je jasným uměleckým dílem vysochaným pro radost oka, třeba taková palubní deska vás donutí lehce zívnout. Nedej bože, kdyby vaším minulým autem byl aktuální Passat. To si pak řeknete, že jste vyhodili peníze z okna, protože je pracoviště řidiče až na pár detailů v podstatě shodné.

Novostí v tuto chvíli voní dotykový displej s lesklou obrazovkou uprostřed, který nemá rámeček, a tak se tváří jako součást palubky. Ale už ho dostal i Golf a jeho deriváty. Má moc pěknou grafiku, reaguje rychle a neskutečným způsobem se upatlá. Nebo bych si měl víc mýt ruce? R-Line dodává i pěkný sportovní volant s plochou spodní částí věnce. Hezká je obrazovka místo klasických budíků, která má alespoň jiný font než v běžném Passatu. Dobré ale na druhou stranu je, že pokud jste zvyklí na vozy Volkswagenu, budete okamžitě jako doma.

Od stylových manažerských vozů se nečeká, že budou praktické. Přesto se Arteonu povedlo nasadit poměrně vysokou laťku v kategorii kufrových rozměrů. Kufr, který se skrývá pod elektricky výklopnými pátými dveřmi, má základní kapacitu 563 litrů. Na délku má úložný prostor 116 cm, na šířku 104 cm. Nemusíte se tak vůbec bát, že byste s Arteonem něco neodvezli. Volkswagen tím posunul využitelnost aut z kategorie sedan-kupé o stupeň výš. A to si ještě představte, že v prvním Passatu CC bylo vzadu místo jen pro dva cestující, prostřední nouzová sedačka chyběla.

Z hlediska prostornosti pro posádku je na tom Arteon také dobře. Samozřejmě se sedí níž, ale to se od vozu tohoto typu čeká. Přesto je výhled zpoza volantu slušný. Místa na nohy i hlavu je zde také dost, jen ve druhé řadě sedadel se logicky musíte trochu uskromnit. Nad hlavou už prostoru tolik není, za což může svažující se střecha. Arteon bude ale pravděpodobně jezdit hlavně v řídkém obsazení, však víte, jak to s takovými manažerskými auty bývá.

Bude ho málo

Asi není potřeba laskavého čtenáře vyzývat, aby hádal, jaký motor je pod kapotou vozů střední třídy nejoblíbenější. Je to samozřejmě diesel, který jsme testovali při prvním svezení v Německu. Už dřív jsme také psali, že k pohonu Arteonu poslouží jen ty lepší motory, proto byl zjara zkoušený model obdařen jednotkou BiTDI. Zajímalo nás ale, jak Arteon jezdí s benzinem, a tak k testu na českých silnicích dorazil čtyřválec 2.0 TSI s vysokým výkonem 280 koní a točivým momentem 350 Nm. Samozřejmě byl spojen s pohonem všech kol 4Motion a automatem DSG se sedmi stupni.

Pro Arteon je to královská kombinace a podle toho také jezdí. Reakce motoru jsou silně závislé na volbě jízdního režimu, a tak si můžete být jistí, že pokud vyberete komfortní svezení, nebude vás Arteon zbytečně nutit k vyvádění. Na povely plynového pedálu reaguje čtyřválec docela vlažně, ale v tom dobrém slova smyslu. To pomáhá udržet spotřebu na uzdě a vy se tak můžete pohybovat i pod 9 litry benzinu na 100 km.

Dejte ale mód sport a konečně víte, jaké jsou výhody přeplňovaného dvoulitru. Za silným tahem stojí fakt, že turbodmychadlo naskočí velmi brzy a rozpumpuje maximální točivý moment už od pouhých 1 700 otáček. Ten se pak drží až k výkonnostnímu vrcholu mezi pěti a šesti a půl tisíci otáčkami. Akcelerace je proto silná (stovku Arteon překoná za 5,6 sekundy) s přímým nástupem bez škobrtnutí. A to i díky dvouspojkovému automatu, který pořád odvádí v tomto směru lepší práci, než kdyby byla nasazena klasická skříň. Můžete si manuálně řadit i páčkami pod volantem, ale to považuji za celkem zbytečné – maximálně si někde podřadit. Jinak se automat chová předvídatelně a rozumně.

Pozor ale na spotřebu, ta spolu s ostřejším jízdním stylem velmi rychle letí nahoru. Silné přeplňované benzinové motory jsou toho takřka vždy zárukou a Arteon samozřejmě není výjimkou. A tak se po příjemné projížďce můžete i polekat, když z palubního počítače odečtete i 11 nebo 12 litrů benzinu na 100 kilometrů. Test auto končilo s lepšími čísly, spotřeba nakonec klesla pod deset. Z tohoto hlediska možná pomůže naftové BiTurbo, ale nečekejte, že o mnoho víc. Také si umí říct o slušný příděl tekutin, když se víc namáhá.

 Jízdní lahoda

Komfort, komfort, komfort… Tohle slovo si budete opakovat do aleluja, protože tak dokonale sedí na Arteon. Jistě, už samotný Passat je velmi pohodlným autem, které ocení každý hodně cestující manažer, ale Arteon je ještě o něco dál. Nastavitelné tlumiče DCC umožňují nejen základní volbu v několika režimech, ale další podrobnější nastavení krůček po krůčku – otázkou jen je, zda to někdo reálně využije. I když ale vyberete ten nejtužší režim, pořád se budete cítit jako v peřince. Arteon je prostě pohodlným autem za každé situace.

To mu však v zásadě neubírá na jízdních schopnostech. Tlumiče jsou sice v komfortu měkčí, ale to nemá podstatný vliv na jízdní stabilitu. Karoserie věrně kopíruje povrch vozovky, náklony jsou jen minimální. Pod plynem je auto díky pohonu všech kol hledačem čisté stopy, který vás nezaskočí zbytečnou nedotáčivostí, když se rozhodnete svou oblíbenou zatáčku projet rychle. Vlastně se těžko hledají limity, rozhodně jsou posazeny mnohem dál, než jak se bude drtivá většina řidičů Arteonu na silnici chovat.

Úplné sportovní svezení ovšem nečekejte, například řízení je nastaveno také na komfortní provoz, což pro řidiče znamená, že se nebude příliš cítit vtažený do hry. Jako by Arteon chtěl naznačit, že za jeho volantem bude nakonec lepší odpočívat. O tom ostatně svědčí i fakt, že se novinka wolfsburské automobilky stala jejím prvním vozem, ve kterém je nainstalovaný chytrý adaptivní tempomat spojený s navigací. O něm jsem obšírně vyprávěl už po prvním svezení, ale stojí za to si ho připomenout. Najdete ho v přiloženém boxíku.

Co říci závěrem? Arteonu je stěží co vytknout. Možná bych mohl být zklamaný z toho, že palubní deska až příliš kopíruje běžný Passat, přesto Arteon pod milion nekoupíte. Motorově a jízdně jde ale o špičku ve své kategorii, která má právo hledat konkurenci i mezi luxusními auty. Je to vlajková loď! Jak já nemám rád to klišé…

Verdikt

Opravdu špičkový automobil pro ty, kteří si chtějí užít trochu luxusu a stylu, ale luxusní logo na kapotě k tomu nepotřebují. Arteon je pohodlný, pohledný a dobře vybavený. Cena tomu ale odpovídá, proto ho nekoupíte pod milion a testovaný kousek se vyšplhal už opravdu vysoko. A tak je trochu škoda, že má palubní desku jednoduše převzatou z obyčejného Passatu.

Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund