Zdá se to neuvěřitelné v dnešní uspěchané době, ale první generace BMW X3 se vyráběla celých 7 let. Není proto divu, že značně zestárla. Faktem ale je, že X3 nevzbuzovala příliš velká nadšení ani při svém debutu. A i mě se příliš nelíbila. Nebojím se prohlásit, že je to jeden z nejošklivějších modelů, který kdy opustil brány Mnichovského gigantu. A jízdní vlastnosti? Ty nebyly o nic lepší. A proto jsem byl velmi zvědavý, jak si inženýři poradili s generací novou.

 

Podvozek byl patřičně přepracován a s tím i nové BMW X3 vyrostlo do všech rozměrů. Vůz měří na délku 4648 mm oproti původním 4565 mm, zvětšila se i šířka na 1881 mm (dříve 1853 mm) a snižovalo se (výška 1661 mm proti původní 1674 mm). Pro mnohé velmi důležitý údaj o rozvoru 2810 mm znamená nárůst o 15 mm oproti původním u. Ale tak už to v automobilovém průmyslu chodí, většinou se zvětšuje. I když právě u X3 nejde zase tak o výrazný skok.

Velký skok se ale povedl v designu. Jak už jsem psal, co se týče vzhledu, minulé BMW X3 se moc nepovedlo. Nová generace je na tom o poznání lépe a hodně se svým vzhledem přibližuje velkému sourozenci v podobě X5. Pěkně profilovaná karosérie navazuje na světla se čtyřmi tradičními kruhy a ledvinky, které na žádném BMW nesmí chybět pořádně povyrostly, jak se dnes sluší a patří. Oblé linie pod čelní maskou také nevypadají zle a zajímavě se prolínají do předního nárazníku. Boční pohled připomene starší model, přesto ale působí vyváženějším dojmem a zezadu je to prostě zmenšená X5. Ty světelné trubice se vážně povedly!

 

Hodně plastu, ale kvalitního

A spadl mi kámen ze srdce také uvnitř vozu. Interiér byl totiž v původním BMW X3 úplná katastrofa. Faktem zůstává, že je tu stále hodně plastu. Samozřejmě, že jde o ten nejkvalitnější a dobře slícovaný, rozhodně by ale neuškodilo více hliníkových i dřevěných dekorů. Příliš v lásce nemám ani ten gumový materiál, ze kterého je udělaný vršek palubní desky. Chápu ale, že zase tak zle nevypadá, dobře se formuje a eliminuje jakékoliv zvukové nepříjemnosti. Kdybych byl už ale zákazníkem BMW, viděl bych tu raději kůži.

I tak jsem ale byl velmi spokojen ze zbytku interiéru, protože béžová kůže s kombinací s černou palubní deskou působila velmi útulným a luxusním dojmem. Samozřejmě, bude potřeba se o ní v budoucnu trochu postarat, ale za krásu se hold vždycky musí platit. Sedadla sice neměla možnost elektrického nastavování, ale ani tak jim nechyběla výsuvná podpěra pro stehna nás delších řidičů a snadné nastavení ostatních parametrů. Místa je tu hodně, a to i na zadních sedadlech, kde jsem neměl problém si sednout sám za sebe. Vzadu bych ale rozhodně uvítal větší vybrání a tím i lepší  boční vedení. A zavazadelník? Tady si rozhodně není na co stěžovat. Objem 550 litrů a zadní sedadla dělitelná v poměru 40:20 :40 uspokojí snad každého.

Vrátím se ale ještě k palubní desce. Je vidět, že se designéři snažili hodně přiblížit větší X5, zároveň se ale tvarově trochu odlišit, což se nakonec ku prospěchu věci povedlo. Líbilo se mi velké množství odkládacích prostor, chyběla jen možnost schovat klíček od vozidla do speciální přihrádky mezi držáky nápojů jako v BMW řady 5. Auto totiž bylo vybaveno bezklíčovým přístupem i startováním. V zimě to není problém, ale v létě člověk často řeší „kam s ním“. Volant a budíky snad netřeba představovat, škoda jen slabší výbavy. V ní chyběla navigace a testovací kousek proto dostal jen menší obrazovku. To nevypadalo dobře, navíc tlačítko „Nav“ na kruhovém ovladači zůstalo samozřejmě zcela bez funkce. Nutno ale uznat, že i s menším displejem se dobře využívalo  parkovací kamery.

Jen dva motory, později více

BMW X3 se ze začátku na český trh dostane jenom ve dvou motorizacích, později ale přibudou další. Nyní je ale na výběr buď X3 xDrive35i s přeplňovaným zážehovým šestiválcem nebo o skoro 300 tisíc levnější vznětový čtyřválec Xdrive20d. Jak už název napovídá, všechny verze jsou ve standardu vybaveny povedeným pohonem všech kol. K testu se dostavilo SUV s naftou v nádrži.

Turbodiesel je typicky řadový, má hliníkový blok a samozřejmostí je i přímé vstřikování common rail. Ze zdvihového objemu 1995 ccm se podařilo konstruktérům vydolovat 135 kW (184 koní), což je velmi solidní hodnota. Dřívější X3 20d mělo k dispozici 110 kW. Díky změnám stavby vozu se navíc zdařilo i snížit hmotnost o celých 30 kg, X3 xDrive20d váží 1790 kg, což je ale pořád poměrně hodně. Taková váha a čtyřválcový motor, to už je troch na pováženou. Agregát se ale snaží vše zachraňovat 380 Nm točivého momentu a poměrně slušným tahem v celém spektru otáček. Svůj kus práce odvádí také hbitá 8stupňová automatická převodovka Steptronic.

Zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,5 sekundy vůbec nezní špatně, pocitově ale za volantem chybí ještě pár koní navíc. Dokážu si stále představit majitele BMW, který touží po rychlejším „odpichu“ a hlavně po ještě větší dynamice pružného zrychlení. Pokud se s autem dostanete třeba na dálnici do táhlého stoupání, budete k předjíždění potřebovat ještě kousek trpělivosti. Jinak ale díky správnému zpřevodování není problém uhánět po německé dálnici třeba 160 km/h a stále držet slušnou spotřebu na uzdě. Tabulkový parametr 5,6 litru na 100 km je spíše z říše pohádek, při lehké noze se ale i tak budete těšit ze 7 litrů nafty na 100 km. Dynamičtější jízda bude stát  zhruba devět.

 

Ty správné geny

BMW mělo vždycky své přednosti v jízdních zážitcích za volantem a alespoň v omezené míře to platí i u tohoto kompaktního SUV. Samozřejmě nejde o sedan ani kupé, takže se musí zvláště do prudkých zatáček počítat s většími náklony karosérie, v rozumných mezích ale vše funguje tak jak má. Navíc díky inteligentnímu pohonu všech kol, který tlačí většinu síly na zadní kola jsem se za celou dobu nedočkal nedotáčivosti a průjezdy zatáčkou šly vždy dobře korigovat patřičným šlápnutím na plynový pedál. A nejvíce legrace jsem si samozřejmě užil v těch prvních kalamitních dnech, kdy Česko zalehla bílá peřina. Silničáře opět nechala překvapené a já si projížděl bokem zatáčky na zasypaných silnicích třetí třídy. Hezky pomalu, bezpečně, ale s radostí.

Podvozek je výrazně zaměřen na pohodlí a víceprvkové zavěšení zadní nápravy pracuje učebnicově. Veškeré nerovnosti se do kabiny přenáší jen lehce. To spolu s velmi kvalitním odhlučněním (naftový motor po zahřátí vůbec neruší) dělá z jízdy v BMW X3 velmi relaxační náčiní. Jen ve vyšších rychlostech trochu rušilo hvízdání větru od velkých zpětných zrcátek. S 220 mm světlé výšky jsem se jal vyzkoušet X3 také v terénu a prohnat ho blátivým rigolem. Tam nezaznamenalo větší problémy. Ale není třeba si lhát do kapsy. Tohle auto v terénu prostě jezdit nebude.

A to by mohl být docela stabilní oslí můstek k obvyklému zamyšlení nad tím, proč by vlastně lidé po něm měli toužit. Právě v zimním období se ukazuje, že s takovým autem se na silnici nejen nemusíte bát, ale dokážete si s ním užít spoustu zábavy. A nemusí to být ani povoz pro manželku,  ne každý muž totiž touží po mnohem větší X5. Nové BMW X3 se z hrdostí vrátilo do segmentu prémiových B-SUV a mám pocit, že prodeje Q5 a GLK v nejbližších měsících řádně prořídnout. Jako obvykle totiž přináší asi nejlepší pocit z jízdy. Teď už bude záležet jen na tom, jestli vám padne do oka.

Plusy: jízdní vlastnosti, úsporný motor, výbroné odhlučnění, pohodlný podovozek
Mínusy: náklony do prudkých zatáček, poměrně slabý motor, plastovost palubní desky, jen malá obrazovka

Základní cena: 1 063 400 Kč

BMW X3 xDrive20d
Motor vznětový přeplňovaný řadový čtyřválec
Objem 1995 ccm
Výkon 135 kW (183 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment 380 Nm při 1750-2750 ot./min.
Maximální rychlost 210 km/h
Zrychlení 8,5 s
Převodovka 8stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb 6,1 / 5,3 / 5,6 l/100 km
Spotřeba během testu 7 l/100 km
Palivová nádrž 67 l
Délka x šířka x výška 4648 x 1881 x 1661 mm
Rozvor 2810 mm
Hmotnost 1790 kg
Zav. prostor min/max 560 / 1600 l

Foto: Zuzana Procházková