Tak trochu trpím fóbií, že když je auto dokonalé, bude noční můra o něm psát. Přece jen pak člověk vypadá, že není nezaujatý. Jenže tentokrát jsem se rozhodl, že se rovnou přiznám. Nové BMW 5 mě dostalo tak, že jsem byl každý jeho neduh ochoten okamžitě přehlédnout. Ale co, ono jich stejně mnoho nemá.
A jéje, ve vyšší střední třídě, která se snaží ulovit už výše postavené manažery a sebevědomé podnikatele, to zase bude hodně vřít. Když jsem naposled testoval Mercedes-Benz třídy E, nebál jsem se o něm prohlásit, že je to nejlepší auto ve své kategorii. A byla to pravda, která zároveň automobilce ze Stuttgartu přinesla obrovský prodejní úspěch. Tak velký, že BMW zbavila vůdčí role mezi luxusními automobily. Novým králem je Mercedes. Jenže BMW má teď novou zbraň. BMW řady 5 je tak perfektní, že má šanci Mercedesu
zatopit. Impérium tak vrací úder a uvidíme, jak tahle válka hvězd a vrtulí dopadne.
Zbraně vypadají ze začátku prakticky stejně. Podobně jako nové E si bere velkou část designu od třídy S, tak i nová pětka vypadá prostě a jednoduše jako menší sedmička. Samozřejmě se to tak zdá hlavně laikovi. Ten, kdo zkoumá auta z Mnichova podrobněji, najde mnoho odlišností a spíš než se samotnou sedmičkou bude srovnávat s předchozí řadou 5.
Nová, její už sedmá reinkarnace přichází s dobrými změnami vzhledu a správným vyvážením tvarů. Na světlomety, které jsou už v základu LED, se ve spojitosti s klasickými ledvinkami dobře dívá. Stejně jako na známou siluetu nebo záď, která prošla spíš faceliftem. Přidejme k tomu černě lakovaná velká kola, která byla na testovaném autě, a rázem máme krasavce mezi manažerskými sedany.
Sedm zvenčí, sedm uvnitř
Jestli jste už seděli v nové řadě 7, tak se v pětce s generačním označením G30 nikdy neztratíte. Palubní desku, tlačítka, panel klimatizace, displej místo budíků nebo volant budete dobře znát ze sedmičky. Je to problém? Vadí někomu přílišná unifikace? Upřímně řečeno, vůbec ne. Zejména proto, že kdybych si pořizoval subtilnější a levnější vůz a našel v něm prakticky totéž co ve větším, měl bych jednoduše radost. A je tu ještě druhý argument. Právě se totiž díváte na vůbec nejlépe zpracovaný interiér, který kdy BMW v historii mělo.
Sedany vyšší střední třídy přebírají technologie z top sedanů, to je známý fakt. Vedle luxusního zpracování, které dosahuje špičkové úrovně, najde řidič celou řadu zajímavých prvků, se kterými zatím jezdila jen velká sedma. Tak třeba klimatizace, která má dokonce vlastní barevnou obrazovku a na dotyk citlivé plochy, může být vybavena parfémem, u kterého zvolíte druh a intenzitu, a za malou chvíli je už váš interiér provoněný. Nikoliv moc, ale přesně a tak akorát.
Zábavní systém s velkou obrazovkou o úhlopříčce přesahující 10 palců má jemnou grafiku a velmi rychlé reakce. Konečně také nabízí dva druhy ovládání. Ti, kteří přesedlají ze staré pětky, si rádi ponechají jeho kontrolu pomocí kruhového voliče a několika tlačítek na středovém tunelu, ostatní ale mohou vyzkoušet dotykové ovládání, které je někdy rychlejší než hledání voleb tlačítky. Je fakt, že jsem si na nové prostředí systému iDrive musel chvíli zvykat, ale pak jsem si uvědomil, že je mnohem lepší. Menu je vyvedeno v dlaždicích a jejich uspořádání si můžete jednoduše volit; máte vlastně takovou malou pracovní plochu. Až když si nastavíte vlastní preference, dokážete ocenit opravdu skvělou přehlednost.
Ve výčtu technologií bych mohl pokračovat do nekonečna. Možná BMW chtělo ukrást slogan „náskok díky technice“ automobilce z Ingolstadtu. Na řidiče totiž zapůsobí i obrovským head-up displejem, který je barevný a dobře čitelný. I proměnlivým přístrojovým štítem nebo dvěma klíčky, z nichž ten druhý s dotykovou obrazovku funguje jako kontrola parkování na dálkové ovládání. Také se na něj můžete doma podívat, kolik ještě zbývá paliva v nádrži a jak daleko s ním ještě tedy můžete dojet. Ano. Opět ho známe i ze sedmičky.
Diesel jedna báseň
Zas a znovu spílám automobilce Volvo, že se rozhodla udělat podivný krok a zapomněla na všechny větší motory než čtyřválce. O to víc se divím, když pak usednu za volant vozu, který má naprosto úžasný šestiválec. Ten bude navíc zřejmě nejžádanějším pohonem pod kapotou. U BMW 530d xDrive mě to rozhodně neudivuje, protože jde opravdu o dokonalou kombinaci jízdní dynamiky, stability a úspornosti, jakou můžete od podobného auta zřejmě očekávat.
Třílitr má na dnešní poměry celkem standardní výkon 265 koní. Jeho točivý moment je ale obrovský. Ve 4 000 otáčkách je schopen přes systém xDrive poslat na všechna čtyři kola „krouťák“ o hodnotě 620 Nm. Mamutí dávka energie znamená, že auto je schopné se sebrat a vystřelit kupředu, jako by bylo o třídu menší a vybavené minimálně osmiválcem. Tak ostrou dynamiku jsem opravdu nečekal. Alespoň mi pak při čtení tabulkových parametrů nepřišlo divné, že tohle dieselové auto dokáže pokořit stovku za pouhých 5,4 sekundy.
Kabina vozu je nebývale utlumená a troufnu si říci, že se jí daří dosahovat úrovně Mercedesu E, který jsem za jeho absolutně tiché prostředí vynášel do nebes. Diesel je samozřejmě zvenčí slyšet a každému bude hned jasné, co vám běží pod kapotou. Uvnitř se však ozývá jen tichý pochod a pod plynem pak zahučení, o kterém sice víte, že bylo mocné, ale posádku uvnitř neobtěžuje. Něco jako kd
yž se díváte na film, kde exploduje bomba, ale vy máte stažený zvuk. A on i ten start explozi připomíná. Když chcete, vyrazí pětka kupředu a postará se o to, abyste byli všude první.
Dobrou otázkou je, o co si za to řekne. BMW se nějakým způsobem podařilo, že mu jako tabulková hodnota vyšlo až absurdních 5,0 litru nafty na 100 km. Přátelé, to sice není pravda, ale pokud se budete snažit jezdit úsporněji, a ještě k tomu v ekologickém režimu, dostanete se pohodlně na spotřebu o litr vyšší. Pokud budete pospíchat, připočtěte další litr, litr a půl. A když BMW šlápnete pořádně na krk, připravte se na 8,5 litru, možná 9. To je ale ve chvíli, kdy se necháte unést. A pak že potřebujeme nějaké čtyřválce, milé Volvo!
Rozdvojená osobnost
Mluvil jsem o nižší spotřebě a skvělé dynamice. Za ni ale BMW 5 vděčí nejen svému povedenému motoru, ale i nové konstrukci. Zcela nové šasi tvořené z větší části z hliníku a vysokopevnostní oceli stojí za tím, že je generace G30 až o metrák lehčí než předchozí F10. A proto je také mnohem mrštnější. Samozřejmě do hry vstupují i další aspekty. Například automatická převodovka, která je osmistupňová, je jedna z nejlepších, které jsem kdy v autě měl. Řadí skoro, jako by vás uměla přečíst a předvídat, co právě uděláte. Její komunikace s dieselem je tak přesná, že jsem ani na moment nezatoužil po tom, abych si pomáhal pádly pod volantem.
Samotný podvozek je naladěn na sportovní svezení, ale i komfort. Stačí si přepínat mezi režimy a nastavovat reakce řízení, převodovky a samozřejmě tuhost tlumičů, za kterou se také něco připlácí. V tu chvíli se charakter auta mění. V komfortu
dokáže být velmi pohodlné a jisté. Plujete krajinou, máte puštěnou hudbu ze superkvalitních reproduktorů, zapnutý adaptivní tempomat a řízení jízdy v pruzích a vůbec o nic se nestaráte. Ale pak odbočíte na okresku a můžete se pustit do divočení. Jasně, ne tak ostrého jako u menšího vozu nebo auta s benzinovým motorem, ale BMW dokazuje, že i velký sedan s dieselem může být neuvěřitelně mrštný.
Velkou část tohoto pocitu ale přinesla ještě jedna výbava, která proměnila celý charakter vozu, nebo alespoň to, jak jsem ho vnímal – natáčecí zadní náprava. Ostatně tu si také pětka vzala od sedmičky. Zkombinujte ji s pohonem všech kol a výsledkem je auto, které se po silnici pohybuje jako dravý had honící kořist. Levá, pravá, rychle, ještě rychleji… vše je jedno. Auto drží a zatáčí tak ostře, že se nestačíte divit. K tomu vás ještě schopné stabilizátory podrží, takže se v zákrutě nenakloní ani o píď. Jede a jede a vy se bojíte, že už jste za hranou fyzikálních zákonů. Ale BMW je tak trochu posouvá.
Ne, není to přesně ta jízda na krev, kterou mají fanoušci vrtule tolik rádi u menších modelů. Není to ostrá zadokolka ani vymetač okresek. Ale ukazuje, že i velké auto může být ostré a extrémně rychlé. Tak rychlé, že ho drtivá většina majitelů ani do krizových situací nedovede. Přesně tak má fungovat sedan vyšší střední třídy od BMW. Tohle je návrat opravdového krále. Nová pětka jím je.
Verdikt
Ve vyšší střední třídě jde do tuhého. Mercedes-Benz E je skvělé auto, nové BMW 5 také. Co s tím? Asi si budete muset vybrat podle svého srdce. Nová pětka v tom našem rozhodně své místo má. Je totiž jen málo věcí, které bychom jí mohli vytknout. Síla, jízdní vlastnosti, komfort a technologická výbava to rozhodně nejsou. Tak co vlastně chtít od auta ještě víc?
BMW 530d xDrive
- Převodovka: 8stupňová automatická převodovka, pohon všech kol
- Motor: 2 993 ccm, přeplňovaný vznětový šestiválec
- Cena: 1 422 700 Kč / Testovaný vůz: 2 386 310 Kč
- Rozměry: Výška 1 479, Šířka 1 868, Délka 4 936
- Výkon/točivý moment: 195 kW (265 koní) při 4 000 ot/min / 620 Nm při 2 000 ot/min
- Zrychlení: 5,4 s
- Maximální rychlost: 250 km/h
- Dojezd: 1 320 km
- Spotřeba: oficiální 5,0 / test 7,4
- Hmotnost: 1 695 kg
- CO2: 132 g/km
- Konkurence: Mercedes-Benz E, Audi A6, Jaguar XF
Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund