Ano, podobně jako značku Porsche táhne SUV Cayenne, Lexus má zase v popředí svých prodejních čísel model RX. V nabídce se objevil už potřetí a na své zákazníky si připravil doslova arsenál techniky, vymožeností, kvality a tak podobně. Skoro by se chtělo říci, že k otestování takového vozu je týden málo, ale to si vlastně říkám u každého automobilu, který mne nějakým způsobem zaujal. Takže: “Držte si klobouky, vyrážíme“.

Pohodlný ekolog?

Všem je doufám jasné, že to je míněno v nadsázce. Dnes to totiž nijak ostré nebude. Lexus RX je především o komfortu cestování, možné trochu také o stylu, v neposlední řadě o prostoru a praktičnosti a nakonec snad také o ekologii.

Záměrně se zdráhám naplno vyslovit, že Lexus RX 450h je ekologické auto. Ono totiž ekologické není. Ani nápis hybrid, ani druhá generace pohonu Lexus Hybrid Drive nedokážou zakrýt fakt, že je pod kapotou velký šestiválcový motor, který i přes řadu opatření produkuje možná méně emisí než ostatní, ale stále ho v tomto ohledu předčí kdejaký „zelený“ hatchback. A to nemluvíme o spotřebě.

 

Výborná, ale ne zázračná

Papírové údaje vypadají fantasticky a kdyby odpovídaly skutečnosti, zasloužili by si japonští inženýři Nobelovu cenu. Jenže zázrak se nekoná, tedy alespoň v případě našeho redakčního testu se nekonal a při jízdním stylu, který v české kotlině preferuje většina řidičů se dostáváme na čísla kolem deseti litrů na sto kilometrů. Není to sice tak zázračný údaj, ale vzhledem k tomu, co pohonná jednotka s vozem umí to je přinejmenším hodně dobrý výsledek.

Ona to totiž hybridní soustava složena z vidlicového šestiválce a elektromotorů nemá zase až tak jednoduché. Bohatá výbava, obrovské množství elektroniky a samozřejmě akumulátory zvedly hmotnost na více než dvě tuny. No a tento s trochou nadsázky kolos zrychlí na sto kilometrů v hodině za 7,8 s, maximálně se rozjede na 200 km/h (bez jakéhokoli odmlouvání), řidiči dá k dispozici hnedle 300 koní a o točivý moment také nouze nebude.

Tichý společník

Technologii pohonné jednotky Lexus Hybride Drive jsme se věnovali celkem podrobně už dříve ve článku „Představujeme: Lexus RX 450h“. Proto dnes pouze stručně zopakuji, že pod heslem “ve dvou se to lépe táhne“ spojily sílu celkem tři motory, dva vpředu a jeden nezávisle na zbylých dvou vzadu. Ten má na starosti pouze zadní nápravu a obstarává tak pohon všech kol. Pojďme ale raději za dojmy než za učebnicovými údaji.

Dojmy z jízdy jsou pouze pozitivní. Lexus RX 450h působí jako loď, která prostě a jednoduše proplouvá provozem na pozemních komunikacích a je celkem jedno, zda jedete po městě nebo po dálnici. Hybridní systém funguje z pohledu řidiče celkem klasicky. Startuje se tlačítkem a kromě rozsvícení přístrojové desky se nestane vůbec nic. Do zhruba 40 km/h se můžete pohybovat pouze na elektrickou energii (EV mode) a těšit se z pocitu, že produkujete nulové množství emisí. Na to ovšem nehledí ostatní řidiči, které tak zdržujete.

 

ECO nebo standard

Dalším způsobem, jak ochránit životní prostředí před přídělem emisí je ECO mode. Ten už počítá se zapojením spalovacího motoru, upravuje ovšem odezvu na plynový pedál, nebo v případě akcelerace odpojuje klimatizaci a podobně. Vůz ovšem působí v tomto režimu relativně líně, ale je to zřejmě jisté řešení pro ty, kteří mají poněkud “dřevěnou nohu“.

Pro standardní jízdu vám bohatě postačí pouze ukazatel spotřeby energie, který nahradil klasický otáčkoměr. Kdo chce, může si hrát s plynovým pedálem, vypínat tak benzinový šestiválec a potichu plout krajinou, nebo si vychutnávat zátah, který se nabízí v případě, že se do činnosti navíc zapojí všechny elektromotory. A nutno podotknout, že také díky bezstupňovépřevodovce vůz konstantě a velmi slušně táhne až ke své hranici 200 km/h.

K převodovce E-CVT, která také  nese označení jako hybridní, nemám nejmenší výhrady. Pravdou je, že má v některých situacích poněkud specifické chování, ale k rozměrnému SUV se hodí a významně přispívá k velkému komfortu cestování.

Račte se usadit

K tomu samozřejmě také svůj díl přidávají sedačky (tedy přesnější by bylo říci křesla). Jsou jednoduše výborné, tak akorát tuhé, široké a poskytují dostatečnou oporu. Mimochodem nabízejí nejen klasické vyhřívání, ale své pozadí si můžete také odvětrat (součást základní výbavy). Interiér jako celek působí velmi příjemně. Kvalitou to zde jenom hýří, materiály jsou hodnotné, stoprocentně zpracované, žádné vrzaní a pazvuky, to vše je pro tuto automobilku standard a dnes testovaný vůz to pouze potvrzuje.

Z novinek se nám líbil například head up displej, který zobrazuje rychlost, pokyny navigace nebo třeba údaje audio-soustavy. Další novinkou je pak systém Remove Touch. Ten obsahuje jako základ ovladač podobný počítačové myši. Díky němu můžete pohybovat kurzorem na obrazovce a ovládat velkou spoustu systémů. Chybět nemůžou ani kamery. Ty má totiž japonské SUV dvě, jednu klasickou a jednu ve zpětném zrcátku. Ta monitoruje bok auta a vy se už nikdy nebudete muset strachovat o velké a drahé disky kol.

Luxusní praktik

Jako každé správné SUV nabízí Lexus RX  také praktické vlastnosti. Zadní sedadla, kromě toho, že je zde až na oblast hlavy dost prostoru, jsou posuvná a nastavit lze také sklon opěradla. Pomocí páčky v zavazadelníku se tyto sedačky automaticky složí do roviny s podlahou. Zavazadelník nabízí zase elektricky ovládané víko pátých dveří a tlačítko, kterým lze regulovat světlou výšku automobilu.

To už je ovšem kapitola podvozku, který taktéž musím označit za výborný. Vůz má sice trochu houpavý charakter, ale je tak komfortní, že byste snad i přehlédli fakt, že jedete po starém úseku hradecké dálnice. Systém odpružení žehlí veškeré nerovnosti na vozovce naprosto dokonale.

Aerodynamika především

A design? Pro někoho příliš asijský a zvláštní, ale rozhodně dokáže vůz na pohled zaujmout. Ale také zde se myslelo na ekologii a výsledkem je příznivý součinitel odporu vzduchu. Jemu například ustoupil zadní stěrač, který se schoval pod střešní spoiler a je ukotven netradičně nad oknem. Tím se ovšem dostáváme k mouchám, které bohužel zůstaly nevychytány.

Je to tak, ani Lexus nedělá dokonalá auta. Tak například onen stěrač stírá vodu směrem vzhůru a ta pak teče přes okno zase dolů. Detail jako hodiny schované přímo za rukou řidiče není třeba dlouze rozvádět. Ono totiž ani rozmístění ovladačů na středové konzole se ne každému líbí. Zarazil mne rovněž fakt, že nelze otevřít páté dveře bez toho, aby se muselo odemykat cele auto. Systém Remove Touch má grafiku na úrovni deset let starých windowsů a přemíra všeho, co s ním můžete upravovat, dělá celé ovládání trochu složitějším. No a v neposlední řadě lovení USB portu v obří schránce ukryté pod loketní opěrkou také nepotěší.

Za hodně peněz…

A že je pořizovací cena více než 1,5 milionu korun? Ano, není to vůz pro každého, ale za velkou cenu je k dispozici obrovský seznam výbavy, který začíná od zástupu bezpečnostních prvků a končí u audio-systému Mark Levinson. Ten považuji za absolutní špičku v ozvučení automobilů. Co naděláme, každá sranda něco stojí a konečná cena testovaného automobilu překonala dva miliony.

Takže Lexus RX 450h není dokonalý, není ekologický a není pro každého. Ale nutno podotknout, že k dokonalosti nemá zas tak daleko. Je pravda, že některé detaily nás nepotěšily a výsledek testu vlastně odhalil fakt, že japonské SUV není zdaleka tak “přírodní“, jak se tváří. Svému majiteli ovšem poskytne maximální pohodlí, rozumnou spotřebu a prvotřídní jízdní komfort. A dobrá zpráva nakonec. Pokud bezpodmínečně musíte mí toto SUV v garáži a nepatříte k fanouškům hybridních systémů, má Lexus v nabídce připravenou také plně zážehovou verzi o které se zdaleka tolik nemluví.

Základní cena v provedení Premium: 2 039 000 Kč

Objem spalovacího motoru:    3456 ccm
Maximální výkon:    183 kW (249 k) / 6000 ot./min
Maximální točivý moment:    317 Nm / 4800 ot./min
Přední elektromotor:   123 kW (167 k), 335 Nm
Zadní elektromotor:    50 kW (68 k), 139 Nm
Celkový výkon :   220 kW / 299 k
Převodovka:    hybridní E-CVT
Maximální rychlost:    200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h:    7,8 s
Udávaná spotřeba město:    6,6 l / 100 km
Spotřeba mimo město:    6,0 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba:    6,3 l / 100 km
Spotřeba během testu:    9,2 l / 100 km
Provozní hmotnost:    2115 kg
Délka / výška / šířka:    4770 mm / 1685 mm / 1885 mm
Rozvor:    2740 mm
Zavazadelník / po sklopení:    496 l / 1570 l