Už jen samotná budova je pozoruhodná: půdorys trojlístku se spirálovitě vinutým ochozem a centrální dutou částí si vyžádal maximálně přesné statické výpočty. Zajímavá je ochrana před případným požárem – při detekci kouře se zapne odsávání ve stropě, které ve středu vytvoří doslova tornádo, což zabrání šíření toxických spalin. Zároveň je do bočních částí vháněn vzduch a návštěvníci jsou evakuováni přes přetlakové komory. Mercedes za tento systém dokonce dostal zápis do Guinnessovy knihy rekordů, jde totiž o největší člověkem vytvořený vzdušný vír na světě.
Po výjezdu výtahem, který připomíná sci-fi z 50. let, začíná prohlídka v nejvyšším poschodí. Vycpaný kůň symbolizuje konec éry potahů a začátek motorismu, zároveň je i vyjádřením jedné koňské síly. Expozice tzv. pionýrů automobilismu představuje dva skutečné unikáty: první motorizovaný kočár Gottlieba Daimlera a první motorovou tříkolku Karla Benze. Prvopočátky motorismu tu dále ukazují první motocykl světa, první autobus či nákladní vozy. Přesto jde ale stále spíše o kočáry, do nichž byl dodatečně zabudován spalovací motor. Automobily s revoluční konstrukcí s motorem před řidičem jsou součástí expozice 20. let.
Ústřední hvězdou tu je čtyřicetikoňový Mercedes Simplex, první dochovaný vůz této značky. Tmavěmodrý veterán překvapí zajímavými technickými řešeními. Kromě něj tu pózují další luxusní vozy z této doby a odbočka za odstrojeným podvozkem vede k expozici historie nákladních automobilů. My však směřujeme k 30. letům a patrně nejkrásnějším automobilům historie.
Návštěvníky nejprve uvítají tři kompresorové speciály, tzv. bílí sloni, jejichž jméno odkazuje na velikost a použitý lak. Přeplňované motory umí rozjet luxusní vozy až na 160 km/h, tuto rychlost však neudrží dlouho, rychle se přehřívají. Hvězdou tu je ale červený model 500K – jeden z 25 vyrobených a 5 dochovaných na celém světě. Předlouhý roadster nadchne proudnicovými tvary a blyštícím se chromem. Skutečný unikát.
Válečné období je cudně pojato jako výstava převážně leteckých motorů a zavede nás až do období hospodářského zázraku let 50. Tady se pozornost soustředila na řadu 300 a především legendární „gullwing“ 300 SL. Ten tu je jak ve verzi kupé, tak jako roadster. SL ostatně letos slaví 60 let existence a tak je mu věnována samostatná expozice, která pěkně v kruhu ukazuje všechny generace tohoto sportovního modelu.
60. a 70. léta jsou věnována hlavně práci na bezpečnosti provozu, nechybí tu tedy prototyp ESF ani měřicí vůz – ten musel být mimochodem tažen a propojen kabely, miniaturizace počítačového vybavení byla ještě v plenkách. Mercedes tu demonstruje praktické užití airbagu či deformačních zón, v těchto oblastech byl totiž průkopníkem. Boční expozice je pak sbírkou modelů patřících slavným osobnostem, od herců přes politiky nebo papeže, pro nějž vznikl na základě terénní řady G známý prosklený papamobil. Prohlídka pokračuje skrz výstavu alternativních technologií pohonu – modelu B F-Cell na palivové články, nové limuzíny S 400 Hybrid, elektromobilu vycházejícího z řady E a dalších úsporných vozů.
O patro níže už najdeme expozici věnovanou závodním speciálům – cestovním vozům DTM, formulím, truckům a hlavně legendárním „stříbrným šípům“ ze 20. a 30. let. Hliníkový povrch karoserie s klasickým šedostříbrným odleskem začal jako vtipné řešení: při převážení vozu před závodem se zjistilo, že je o kilogram těžší, než dovolují předpisy, a tak jej technici jednoduše zbavili laku a ponechali holý kov. Zájem publika pak tuto „z nouze ctnost“ přeměnil v tradiční poznávací znamení.
Výstava končí futuristickými koncepty, hlavním středobodem je tu revoluční C111 poháněný Wankelovým motorem, nechybí ani solární automobil či učňovský speciál, který na litr nafty ujel 1000 km. A po sejití do suterénu můžete obdivovat postup, jakým vzniká nová generace automobilu. Pokud se nespokojíte s nákupem modelu v obchodě se suvenýry, můžete dokonce investovat své peníze do klasických modelů v centru Mercedes-Benz Classic nebo projít přímo do třípatrového autosalonu, který nabízí vše od kompaktů A a B až po supersportovní SLS AMG. Touha vlastnit jeden z vozů s třícípou hvězdou na kapotě ve vás nejspíš výrazně vzroste.
Praktické informace:
Muzeum je otevřeno každý den kromě pondělí od 9 do 18 hodin. Vstupné pro dospělé stojí 8 euro, senioři a studenti platí 4 eura, děti do 15 let mají vstup zdarma. Muzeum najdete na adrese Mercedesstraße 100, 70372 Stuttgart, webové stránky jsou na http://www.mercedes-benz-classic.com/