Losí test neboli zkouška stability při náhlém vyhýbacím manévru je ve Skandinávii bedlivě sledovaný, vždyť právě srážka s tímto velkým zvířetem je jednou z nejčastějších příčin nehod. Před 15 lety, v roce 1997, se v testu Teknikens Värld dokonce skandálně převrátil tehdy zcela nový model Mercedes-Benz A, což vedlo výrobce k uspíšenému zavedení systému kontroly stability ESP do standardní výbavy. A problémy měla i Toyota Hilux, která úhybný manévr absolvovala na dvou kolech.

To byl ostatně i případ Jeepu Grand Cherokee ve výbavě Overland se standardně obutými pneumatikami o rozměru 265/50, který se ve Švédsku prodává od loňského roku. Zástupci magazínu tvrdí, že i přes přítomnost systému ESP a ochrany proti převrácení se auto v 63,5 km/h naklonilo tak nebezpečně, že méně zkušený řidič by nejspíš nezabránil havárii. Ostatně celý manévr je zachycen na videu. Kde je však problém?

Výrobce Jeepu, automobilka Chrysler, totiž obratem vydala tiskové prohlášení. V něm říká, že test proběhl za nestandardních podmínek a automobil byl přetížený. Chrysler se opakovaně pokusil celou situaci zopakovat při maximálním povoleném zatížení, ale Grand Cherokee se nikdy do stejné situace nedostal. 8. června pak magazín celý test opakoval za přítomnosti inženýrů z Chrysleru, během všech jedenácti průjezdů testovací tratí však stejnou situaci nebyl schopen vyvolat znovu. Jeep Grand Cherokee má přitom maximální povolené zatížení jasně stanovené v uživatelském manuálu a v testu americké IIHS (úřad pro dálniční bezpečnost) získal špičkové ohodnocení.

Byl tedy „smrtící“ losí test zfalšován? Uvidíme, jaký bude další vývoj. Nebylo by to však poprvé – například německý ADAC si velmi zkazil reputaci obdobným testem Dacie Logan, který proběhl za téměř stokilometrové rychlosti a na nestandardních pneumatikách.