Nové SUV Lamborghini Urus v plné parádě

0

Po velké šuškandě, velkém množství teaserů, několika uniklých fotografií a nekonečných dohadech bylo Lamborghini Urus konečně oficiálně představeno. Společně s odkrytím celkového vzhledu auta odtajnilo Lamborghini také technickou specifikaci. A tak víme, že za volantem budeme mít k dispozici 641bhp, nejvyšší rychlost 304 km/h a zrychlení z 0 na 100 za 3.6 sekundy. Konečné ceny ještě veřejné nejsou, ale obecným předpokladem je cena velmi podobná modelu Huracan.

Za skvělé výkony vděčí Urus čtyčlitrovému V8 twin turbo motoru. Je to stejný motor, který nalezneme v dalších modelech koncernu Volkswagen, jmenovitě Porsche Panamera a Cayenne Turbo. Ovšem v modifikaci pro Urus má o necelých 100bhp více než v Cayenne. Motor víceméně kompenzuje celkovou váhu vozu, která dostahuje 2200kg, a díky němu dosáhneme zrychlení jako v supersportech. Urus je tak o 0.1 sekundy rychlejší než Lamborghini Gallardo LP560-4. A tak Urus zakládá novou kategorii vozů a to Super SUV. Aby tento dojem podtrhl, karbon-keramické brzdy o průměru 440mm jsou standardní výbavou.

Motor není tím jediným, co bychom našli v dalších koncernových autech. Cayenne Turbo používá stejné tříkomorové vzduchové odpružení, které dynamicky mění výšku vozu a nastavení odpružení. Dalším společným prvkem je osmistupňová automatická převodovka, zadní diferenciál a natáčení zadních kol. Podstatnou změnou oproti Cayenne je namísto diferenciálu s proměnlivým rozložením točivého momentu mezi nápravy, má Urus fixní poměr 60 na zadní nápravu ku 40 na přední nápravu. Ačkoliv tedy oba vozy sdílí notnou dávku společných dílů, tyto drobné rozdíly umožnily aby každý vůz vyzněl ve svém charakteru trochu jinak. Celé to podtrhuje vyjádření technického ředitele Lamborghini Maurizia Reggianiho, který vyzvihl celkové nastavení vozu, které vznikalo celé v centrále Lamborghini v italské Sant’Agata.

Nastavení vozu zajišťuje systém ANIMA (Adaptive Network Intelligent Management), která nabízí 6 předdefinovaných módů. Každý z nich změní charakter motoru, odpružení a trakční systémy. Režimy Strada, Sport a Corsa najdeme i v ostatních Lambech, ale pro Urus zde máme 3 nové offroad módy: Terra, Neve a Sabbia, neboli země, sníh a písek. Na závěr je zde ještě mód Ego, které si můžete navolit čistě podle sebe. Namísto fádního tlačítka na volantu je přepínač módů proveden ve formě kniplu jako z bojové stíhačky.

I přes pětidvěřovou karoserii a celkovou výšku vozu je zde design Lamborghini snadno čitelný. Jsou zde stejná světla pro denní svícení s vzorem Y, akorát jsou horizontálně otočená. Také jsou zde ostré úhly a záhyby, které milujeme na Huracanu a Aventadoru. Nakonec se však o velké překvapení nejedná, jelikož concept Urusu z roku 2012 jakoby produkčnímu vozu z oka vypadl. Dokonce zde zůstala i stejně obrovská kola, začínají na 21 a končí na 23 palcích. Uvnitř nás překvapí sjednocený interiér, který dobře maskuje infotainment od Audi. A dělá to mnohem lépe než Huracan.

Nakonec můžeme děkovat úspěchu velkých SUV jako je Porsche Cayenne a Macan, Audi Q7 a dalších, kteří utvrdili Lamborghini k výrobě Urusu. O jeho úspěchu je Lambo přesvědčené a očekává že v roce 2019 bude Urus tvořit 50% prodejů celé automobilky. Aby se tyto plány naplnily, továrna v Sant Agata byla rozšířena a zvládne vychrlit 20 Urusů za den. Stejně tak obměňuje celou dealerskou síť, jelikož jde o model, který bude mít daleko větší nájezdy než na které je Lamborghini zvyklé. A tomu se musí přizpůsobit i servisy.