Nový Ford Explorer tvoří součást ucelené modelové nabídky SUV a crossoverů. Svými rozměry pasuje mezi menší Escape, který se letos dočká generační obměny, a obří Expedition. Vzhledem i velikostí se podobá také crossoveru Edge, který je ale zaměřen především na silnici a využívá jinou podvozkovou platformu. Explorer vyjíždí na modifikované platformě D4 vycházející z předchozí generace vozu, od klasické rámové konstrukce však přešel k samonosné karoserii.

Pokud vám design Exploreru připomíná některé vozy značky Land Rover, nejste daleko od pravdy. Autorem vzhledu páté generace je totiž Jim Holland, který právě v minulosti šéfoval designu britské značky. Plovoucí střecha s C-sloupky v barvě vozu či výrazné prolisy ve spodní části dveří jsou hlavními prvky, které nový Explorer definují. Příslušnost k značce dává najevo především mohutnou horizontálně členěnou maskou s trojicí chromovaných lamel. Další chromovaná lišta pak spojuje zadní světla s výraznou grafikou využívající LED diody.

Interiér poskytne stejně jako v minulé generaci sezení celkem sedmi cestujícím, druhou i třetí řadu sedadel lze sklopit do roviny (za příplatek pomocí dálkového ovládání). Velký důraz byl kladen na posunutí kvality zpracování a použitých materiálů blíže k prémiovým vozům, palubní deska i výplně dveří využívají ve velké míře měkčené plasty. Rozmístění ovládacích prvků je srovnatelné s evropskými modely, hlavní odlišností je typicky americký pedál parkovací brzdy.

Downsizing po americku

Ani Explorer se nevyhnul trendu snižování objemu motorů za účelem dosažení nižších emisí a spotřeby a na poměry amerických SUV šlo o poměrně radikální krok. Vidlicový osmiválec Modular 4,6 litru opustil nabídku a jeho pozici zaujal motor 3.5 V6 Ti-VCT o výkonu 216 kW (294 k) a točivém momentu 346 Nm. Základním motorem se pak stal přeplňovaný řadový čtyřválec 2.0 EcoBoost známý z evropských vozů Ford. V Exploreru je naladěn na 177 kW (240 k) a 340 Nm. Spotřeba podle amerických norem poklesla oproti předchozím modelům o 20-30 %. Šestiválec ve městě konzumuje v přepočtu 13,8 l, na dálnici pak 9,4 l. U čtyřválcového turbomotoru pak Ford pro město udává přepočtenou spotřebu 11,7 la v dálničním provozu 8,4 l.

Standardem pro oba motory je šestistupňová automatická převodovka, pro šestiválec za příplatek s možností přímého řazení. Velký důraz byl kladen na odhlučnění a utlumení vibrací, které by mělo Explorer řadit mezi špičku ve své třídě. Základní výbava zahrnuje pouze pohon předních kol, „čtyřkolka“ se nabízí výhradně pro šestiválec a za příplatek. Jde o dobře známý systém s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou Haldex 4. generace, která si bez problémů poradí s lehčím terénem či zimními podmínkami.

Ford navíc přidává systém Terrain Management, který umožňuje řidiči volit mezi čtyřmi módy: Normal pro silnici, Mud & Ruts pro bahno a vyjeté koleje, Sand pro písek a Grass/Gravel/Snow pro jízdu na trávě, štěrku či sněhu. Systém umí simulovat funkci uzávěrek diferenciálů přibržďováním jednotlivých kol pomocí systému ABS. Přední a zadní nájezdové úhly činí shodných 21°, přejezdový potom 16° a světlá výška se pohybuje v závislosti na výbavě od 193 mm do 208 mm. Přechod na samonosnou karoserii a zhruba o 100 kg nižší hmotnost oproti předchůdci s sebou nese i jedno negativum: snížila se maximální povolená hmotnost brzděného přívěsu, a to na 2268 kg, podmínkou je navíc vybavení příplatkovým balíčkem pro tažení přívěsů.

Sázka na technologie

Množství standardních i příplatkových výbavových prvků, které Ford pro Explorer nabízí, je velmi bohaté i na Ameriku. Bezpečnostní výbava zahrnuje kontrolu trakce, ochranu proti převrácení, přední, boční a okenní airbagy, Explorer je také vůbec prvním vozem, u kterého je možné si připlatit za bezpečnostní pásy s integrovanými airbagy ve druhé řadě. Tento prvek, který chrání především děti a mládež, chce Ford rozšířit i do dalších vozů. Mezi elektronickými asistenty najdeme kontrolu mrtvého úhlu BLIS nebo adaptivní tempomat s varováním před nárazem.

Explorer se nabízí ve třech úrovních výbavy: stejnojmenná základní obsahuje volant nastavitelný ve dvou osách, manuální klimatizaci, plnou elektrickou výbavu, multimediální systém MyFord s obrazovkou 4,2 palce a připojením pro externí přehrávače MP3 či iPod, uživatelské nastavení klíčů MyKey či čtyři zásuvky 12V. Vyšší výbava XLT přidává samočinné rozsvěcení světel, vyhřívaná boční zrcátka s integrovanými blikači, parkovací senzory, bezklíčové odemykání nebo automatickou převodovku SelectShift s možností manuálního řazení. Vrcholná Limited potom zahrnuje ambientní osvětlení, dvouzónovou automatickou klimatizaci, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče a pedály (s pamětí), parkovací kameru, samostmívací vnitřní zpětné zrcátko, elektricky sklopná vnější zrcátka, bezklíčové startování a další prvky. V základní výbavě se dodávají ocelové disky o průměru 17 palců, vyšší úrovně pak zahrnují litá kola 18-20 palců.

Pro Ford je nový Explorer velmi důležitým modelem, který má značce zajistit konkurenceschopnost jak vůči zavedeným americkým SUV, tak vůči neustále se rozšiřující nabídce japonských a korejských značek. Ve vyšších výbavách pak navíc může ukrojit i kousek z prodejů evropských prémiových automobilek. Výrobu zajišťuje továrna v Chicagu, kde Explorer vzniká po boku Fordu Taurus a Lincolnu MKT.