Zdá se vám to jako střelba do vlastních řad? Proč vypouštět model, který se setrvale drží na špici zájmu domácích zákazníků? Pravda je taková, že ze strany Škodovky jde o poměrně racionální a pochopitelný krok, ke kterému navíc nepřikračuje tak docela z vlastní vůle. Hráčů, kteří toto rozhodnutí ovlivnili, je tu více. Pojďme tedy popořádku.

Škoda Octavia 4×4 (a zvýšená Octavia Scout) využívá pohon všech kol s velmi populární elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou Haldex 4. generace. A tady je onen kámen úrazu: švédský výrobce Haldex AB, který je jediným dodavatelem těchto komponent, v roce 2008 kvůli světové krizi omezil výrobu. Od té doby však zájem o auta s pohonem 4×4 setrvale roste, výrobní kapacita však navýšena nebyla, neboť firma momentálně aktivně vyvíjí novou, již 5. generaci Haldexu uzpůsobenou přímo pro zástavbu do modulární platformy MQB koncernu VW. Tento systém však kromě koncernu VW využívají i jiní, jmenovitě třeba Ford, Volvo, Opel a další.

Klienti se tak musí smířit s neustále se prodlužujícími čekacími lhůtami na vozy 4×4, například u oblíbeného VW Passat 4Motion je to momentálně 5 měsíců. Škodovka, která má v rámci koncernu přece jen omezené rozhodovací pravomoci, v poslední době uvádí u Octavie 4×4 čekací lhůtu až 7 měsíců. Pokud si tedy vůz objednáte dnes, dočkáte se jej s nejvyšší pravděpodobností až na počátku roku2013. A to je shodou okolností také doba, kdy by měla být uvedena 3. generace Octavie, pro kterou se počítá s modulární platformou MQB a tedy i spojkou Haldex 5. generace. Přijímat další objednávky od zákazníků na v podstatě výběhový model by tedy nemělo příliš smysl. Od 28. května už Octavii 4×4 v ceníku nenajdeme, totéž se týká odvozené verze Scout, která se ve 3. generaci představí až později.

Kromě této změny opustí v červnu nabídku také Octavia Tour, tedy vlastně předfaceliftový model s omezenou výbavou a nabídkou starších zážehových motorů. Také zde je rozhodnutí logické, během léta ji nahradí nový levný liftback Rapid, na jehož oficiální představení se netrpělivě čeká. Zákazníkům však Škodovka generační obměnu ještě trochu zpestří, a to akční výbavou Champion, která bude začínat již na 319 900 Kč.