Na horách je krásně a ve Francii obzvlášť. Francouzi umí žít. Savoir vivre naplňují ve své zemi všude, kam vkročíte. A tam, kde se dotýkáte nebes je Francie nejkrásnější. Sníh je nejbělejší, hory nejvyšší, vzduch nejčistší a to víno a ta gastronomie! Co si více přát.
Když zavřu oči, tak před sebou vidím tu nekonečnou nádheru bílých plání a fantasticky upravených sjezdovek, na které vyváží lyžaře ty nejmodernější lanovky. Val Thorens,v které je součástí Tří údolí je sice daleko, ale co je to pro auto nebo letadlo 1400 km? Jezdím do Val Thorens už dlouho, letos to bude již dvacetpět let. Když mi bylo dvacet, tak jsem mohla maximálně na Chopok a tak mi roky, kdy jsem neměla cestovní pas, chybí.
Val Thorens je nejvýše položený lyžařský rezort ze Tří údolí. Hotely a apartmány jsou ve výšce 2300 m n.m. a lyžuje se téměř do 3200 m n. m. Francouzi při výstavbě před více než čtyřiceti lety navrhli celý komplex tak, aby se dalo lyžovat přímo ode dveří. A skutečně, lyže si nazujete na pokoji, v lyžárně si vezmete lyže a výtahem sjedete přímo k nájezdu na sjezdovku. A stejně tak při návratu. Ze všech stran se dá vždy najít cesta tak, abyste nemuseli chodit v lyžařských botách daleko. A kde to skutečně nejde, jezdí zdarma skibus. Pro kvalitní lyžování jsou nejdůležitější přepravní zařízení, tedy lanovky. Do obnovy lanovek investuje společnost SETAM, která přepravní zařízení ve Val Thorens vlastní, každým rokem mnoho milionů Eur. Každá nová investice přináší pro lyžaře větší komfort. Starší typy lanovek jsou již vyměněny za moderní gondoly, Funitely, kabinky nebo sedačky s krytem. Většina lanovek má Wi-Fi. Původní kotvové vleky jsou již historii. Druhou nejdůležitější věcí jsou kvalitně upravené a bezpečné sjezdovky. Fenoménem francouzských Alp je jejich délka, 3-5 kilometrů dlouhé sjezdy nejsou výjimkou. Koho upravené pisty nelákají, tak vězte, že Val Thorens je králem volného terénu. Mnoho neznačených dlouhých sjezdů je ten správný adrenalin. A kdybyste si položili otázku, co je rychlejší, jet na lyžích nebo letět vzduchem, tak zkuste Fly over glacier. Na horní stanici sedačkové lanovky Bouchet v lyžařské oblasti Orelle, v nadmořské výšce více než 3200 metrů je zavěšené ocelové lano, dlouhé 1300 m, které spojuje vrchol Bouchet s horní stanicí lanovky Thorens Funitel. Na tomto mega ziplinu můžete dosáhnout za 105 vteřin rychlosti přes 100 km/h, takže se cítíte jako obrovský dravý pták stoupající nad nekonečným prázdným prostorem. Za letenku zaplatíte 50 € a můžete si ji koupit na horní stanici lanovky Bouchet-Orelle. Lyže poletí s vámi, připoutané na vašich zádech. Pro letošní zimu je jednou z novinek další zipline, který vede z vrcholu sedačkové lanovky La Moutiere přímo k dolní stanici lanovky na kultovní vrchol Cime Caron.
I ve Val Thorens může být špatné počasí, naštěstí se nemusíte obávat, že se budete nudit. Možností pro nelyžařské aktivity je tady mnoho. Již tradičně bydlíme v nejvyšším bodě Val Thorens v apartmánech Les Balcons, které mají vlastní wellness areál s velkým bazénem.
A když slunce zapadne? Co si dát typickou savojskou večeři? Restaurací a chat, které nabízí fondue, raclette a další typické horské lahůdky je mnoho. A po dobré večeři sjezd s pochodněmi k domovu nemá chybu. Pokud vás kulinářské zážitky nechávají v klidu, zkuste jízdu na nejdelším evropském tobogánu, projížďku na skútru nebo na horském kole. Nechybí ani nabídka na vyhlídkový let letadlem.
Víte, že se tady voda vaří při 92°C a šampaňské bublinky jsou menší s ohledem na nižší atmosférický tlak? Nemyslete si, že Val Thorens je jen pro špičkové lyžaře, a ač zde má lyžování vysokohorský charakter, jsou tady připraveni i na rodiny s dětmi a množství lyžařských škol, které najdete na internetu to dokládá. Také přibývá značených cest pro nelyžaře a díky stále modernějším lanovkám se i bez lyží dostanete na nejvyšší vrcholy.
Nezapomeňte si před cestou zkontrolovat zimní výbavu. Řetězy a zimní pneumatiky jsou nezbytné. Za dálnice se ve Francii platí, ale můžete jet i po silnicích první třídy. Pro cestu přes Švýcarsko je třeba mít dálniční známku, která je celoroční a stojí 40 CHF. Pojedete-li, z mého pohledu nejkratší cestou přes Bregenz, musíte mít pro průjezd Hörnbranz tunelem desetidenní rakouskou dálniční známku. Po mnohaletých zkušenostech bych doporučila naplánovat si cestu tak, abyste se vyhnuli nočnímu přejezdu, který není zrovna nejlepším startem do náročného lyžařského týdne.
Konečně se objevily první sněhové vločky a tak věřím, že jsme vás na letošní zimní dovolenou trochu nalákali. Říká se, že jeden týden pobytu ve vysokohorském prostředí je důležitější pro zdraví, než tři týdny u moře. Tak neváhejte!!!!
Může se hodit:
- Val Thorens bylo založeno roku 1971, www.valthorens.com
- Místo: Savojsko, masiv Vanoise, údolí Belleville
- Klientela: Průměrný věk návštěvníků je 35 let
- 150 km sjezdovek, 31 lanovek, 99 % sjezdovek je ve výšce od 2 000 metrů do 3200 metrů
- 520 sněžných děl pokryje 85 % lyžařských terénů
- 84 sjezdovek, z toho 11 zelených, 34 modrých, 30 červených a 9 černých
- Aréna pro začátečníky: “Easy Rider”, 4 pohyblivé koberce
- 18 free Wi-Fi zones – 9 livecams a fancams
- Pro nelyžaře: 4 stezky pro chodce a možnost použít 11 lanovek včetně kabiny na Cime de Caron
- Stadion pro slalom, snowpark, familypark, ski cross stadium, funslope, jezero na potápění, ledová dráha, nejdelší tobogán v Evropě
- Cena za Skipas Val Thorens – Orelle
- Dospělí den/6 dní €55 / € 256
- Dětí (5-12 let) den/6 dní €44/ € 204.80
- Cena za skipas 3 Vallées
- Dospělí den/6dní €62/ €306
- Děti (5 – 12 let) E 49.60/244.80
- Slevy pro rodiny, skupiny a seniory. Od 75 let jezdí senioři zdarma. On line objednání skipasů na www.valthorens.com
- Francouzské pojištění Carré neige 2.90 Eur/den/dospělý i dítě
- Parkovat mimo parkoviště, je povoleno jen v den příjezdu a odjezdu. Jinak musí auto na placené parkoviště. www.valthoparc.com
Čím jsme jeli:
- ŠKODA SUPERB Combi, 2.0 TDI, 110 kw, 4x4DSG
Do Val Thorens jsme vyjížděli v koncem března, čtyři dospělí. Díky střešnímu boxu Škoda jsme neměli problém s naložením několika párů sjezdových lyží a bot. Superb je skutečný koráb na cesty a tak dlouhá cesta přes Německo, a Švýcarsko ubíhala bez problémů a vnitřní prostor auta je dostatečně pohodlný pro dlouhé cestování. S objemem 660 litrů je kufr skutečně obrovský. K dobrému pocitu rovněž přispívá nízká nákladová hrana zavazadelníku. Vznětový motor o objemu 1968ccm a max. výkonu 110 kw s točivým momentem 340Nm/min, má pro tento způsob cestování dostatečnou rezervu výkonu nejen pro jízdu po dálnici, ale i pro jízdu ve vysokohorském terénu. Automatická 6-tistupňová převodovka je pro dlouhé cesty a starší řidiče tím nejlepším, co si řidič může přát.
Statistika cesty
- Celkem ujeto: 2350 km
- Z toho dálnice: 1800 km
- Silnice 1. třídy: 247 km
- Horský terén: 263 km
- Průměrná rychlost : 81 km/hod
- Průměrná spotřeba: 7.0 l/100 km
- Pro statistiku byly použity údaje z palubního počítače vozidla a GPS Garmin
Doprava autem: Vzdálenost zČR cca 1200 km, nejlépe přes Mnichov, po dálnici A96 do Memmingen, Bregenz a dále přes Zurich, Bern, Lausanne, do Ženevy a dále po dálnici A 43 do Annecy, přes Albertville po D117 do Moutiers a dále do Vallée des Belleville (D 915) a Val Thorens (37 km), stoupání do výšky 2300 m n.m.
Autor: Dagmar Janoušková, Foto: autor a OT Val Thorens