Testovaný vůz pochází ze samého počátku výroby druhé generace (2003) a málokoho tedy překvapí nájezd přes 160 000 km. Pověstný japonský důraz na kvalitu se ale nezapře: při kontrole zevnějšku jsme narazili výhradně na vlasové škrábance a podvozek nejevil ani ty nejmenší známky koroze. Vizáž Lexusu RX sice nemusí být každému po chuti, ale typický zákazník se beztak zajímá o jiné parametry. V tomto ohledu jej Lexus nezklame.

Pohled do interiéru potvrzuje intenzivní používání – kůže na volantu místy zcela změnila barvu a kůže na sedadlech naopak získala patinu a zvrásnění. Skutečné závady se však týkají jen detailů jako vylomeného zámku schránky před spolujezdcem či zasekávajícího se krytu přihrádky mezi předními sedadly. Jediná porucha na elektrické výbavě se vyskytla na motorku otevírání 5. dveří, který svou práci zvládal pouze ve směru dolů. Opotřebení se také nijak nedotklo kvalitně sestavené palubní desky, povrzávání nebo lupání Lexus nezná. Přístroje jsou stále výborně čitelné, to samé ale neplatí o LCD obrazovce na středovém panelu, která má grafiku z let devadesátých. Nepříliš přehledně rozmístěná tlačítka přitom maskují skvělý audiosystém nebo parkovací kameru. U skoro desetiletého vozu k nevíře. Škoda jen umělého dřevěného obložení s mimořádně odpudivou barvou.

Také motor je zajímavou ukázkou japonského umu. Třílitrový benzínový šestiválec je u SUV z této doby poměrně běžným úkazem, u Lexusu je navíc doplněn o aktivní hydraulické utlumení, které má zaručit prakticky neslyšný projev. Testovaný kus v tomhle krapet pokulhával, mezi 70-90 km/h se bohužel vibrace přenášely více než důrazně. Třílitr nemá narozdíl od 3.5 V6, který jej nahradil, variabilní časování ventilů. To se projevuje zejména na spotřebě, která se pohybuje mezi 11-14 litry. Nádrž o objemu 72 l tedy vystačí asi na 550 km.

Jízdní projev Lexusu RX je zaměřen velmi jednoznačně na komfort a příplatkový vzduchový podvozek se třemi úrovněmi nastavení světlé výšky tomu dále nahrává. Hrboly a nedokonalosti českých silnic filtruje velmi důsledně, pokud od něj ale čekáte bůhvíjaké terénní výkony, raději zabrzděte. Podvozek je sice dobře zakrytován, ale jednoduchá elektromagneticky řízená mezinápravová spojka spolu s dlouhými převisy jsou jemným upomenutím, že RX patří hlavně na silnici. A i když se s ním dá jet velmi svižně (maximální rychlost je omezená na 200 km/h), se sportováním si také moc nerozumí. Hmotnost téměř 1,8 tuny, velké náklony a především téměř mrtvé a přeposilované řízení nejsou právě to ono, když to přeženete s nájezdem do zatáčky. Brzdy, které jsou u RX často označované za problematické, byly u testovaného vozu zcela v pořádku.

Téměř bez chyby

Spolehlivost je výrobkům firmy Toyota vlastní a Lexus RX není výjimkou. Kvůli malému počtu prodaných kusů na evropském trhu sice nemáme k dispozici hodnocení TÜV, ale britská statistika MOT ukazuje, že podíl vozů starých 7-9 let, které neprošly technickou kontrolou, se pohybuje mezi 8-13 %. To je velmi slušné číslo. Na jaké závady a nedostatky se tedy připravit? Například zmíněné brzdy – destičky i třmeny se opotřebovávají poněkud rychleji, než by bylo milé, a tak je třeba se na ně při výběru ojetého vozu důkladně soustředit.

Problematický bývá u starších modelů také netěsnící chladič, nejde však o finančně náročnou položku. Spolu s ním také někdy odchází vodní pumpa. Ideální je podrobit kontrole celý systém rozvodů, prověřit napnutí řemene a ušetřit si tak případnou velmi náročnou opravu v případě přehřátí motoru. A v neposlední řadě se sluší zmínit přední světlomety, ve kterých často kondenzuje vzdušná vlhkost, která může způsobit korozi. Cena výměny je závislá na tom, zda používají halogenové žárovky či xenonové výbojky. Kupci ojetého vozu by měli prověřit, zda náhodou nejde o individuální dovoz z USA, což může způsobit problém při technické kontrole.

V zásadě lze ale říci, že pokud sháníte spolehlivé a pohodlné SUV s reprezentativním vzhledem a rozumnou spotřebou, Lexus RX je dobrou volbou. Netrpí žádnými vážnými neduhy, které se občas vyskytnou u evropské produkce, a spotřeba paliva je také v normě. Za zhruba šestinu pořizovací ceny nového modelu tak můžete získat velmi dobře vybavený vůz.

Vnější rozměry:
Délka    4740 mm
Šířka    1845 mm
Výška    1675 mm
Rozvor    2720 mm
Rozchod vpředu/vzadu    1575/1555 mm
Vnější průměr zatáčení obrysový        11,4 m
Objem zavazadlového prostoru min/max    439/2130 l

Provozní vlastnosti:
Rok výroby    2003
Najeté kilometry    165 000 km
Motor    zážehový šestiválec 2995 ccm
Výkon    150 kW (204 k)/5600 ot./min.
Točivý moment    283 Nm/4500 ot./min.
Max. rychlost    200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h    9 s
Spotřeba v testu    12,5 l/100 km

Historie modelu
1998 – představení 1. generace modelu RX pro severoamerický trh (v Japonsku jako Toyota Harrier), zážehové motory – čtyřválec 2.2 102 kW a 3.0 V6 160 kW, 4st. automatická převodovka, pohon předních nebo všech čtyř kol
2000 – facelift, čtyřválec nahrazen motorem
2.4 117 kW, zahájení prodeje RX 300 V6 4WD na evropských trzích (výkon snížen na 150 kW)
2003 – 2. generace s totožnými motory, 5st. automatická převodovka, příplatkové vzduchové odpružení pro V6
2003 – pro Ameriku nový motor 3.3 V6 170 kW
2004 – představení hybridního RX 400h 202 kW
(3.3 V6 + dva elektromotory)
2006 – facelift, RX400h i pro Evropu, 3.3 V6 nahrazen 3.5 V6 198 kW
2009 – 3. generace, RX 350 3.5 V6 209 kW (2WD nebo 4WD) a RX450h 220 kW 4WD, 6st. automatická
převodovka, prodej pod značkou Lexus i v Japonsku
2010 – čtyřválec RX 270 136 kW 2WD pro
Japonsko, Rusko a Asii
2012 – facelift, nový model F-Sport

Hodnocení EuroNCAP
Nehodnoceno

TÜV Report 2012
Nehodnoceno

STATISTIKA MOT 2007 (BRITSKÁ TK)
2003 – neprošlo 12,3 % vozů
2004 – neprošlo 10,7 % vozů
2005 – neprošlo 8,4 % vozů

Časté závady
Srážení vody v hlavních světlometech, selhání vodní pumpy, rychlé opotřebení brzdových destiček, protékání chladiče, poškození podvozku při nešetrném zacházení

Ceny náhradních dílů
Hlavní světlomet (xenonový, bez výbojek, 1 ks)
7500 Kč, brzdová sada (1 ks) 5000 Kč, vodní pumpa + rozvody (kladka, napínák, řemen) 7000 Kč, chladič 6500 Kč

Ideální motor
RX 350 – velmi dobrá spotřeba, lepší dynamika než RX 300, tichý chod a plynulý zátah

Na co si dát pozor:
Hybridní RX 400h – kromě vyšší ceny je také náročnější na údržbu, hybridní systém je velmi citlivý na změny teplot a opravy jsou velmi drahé

HODNOCENÍ
Tichý motor, hladce řadící převodovka, vzduchový podvozek, bohatá výbava
Menší zavazadelník, průměrné schopnosti v terénu, nekomunikativní řízení, ovládání klimatizace přes LCD obrazovku

Doporučení odborníka:
Jindřich Topol, regionální manažer výkupu  AAA AUTO
Lexusy jsou vyhlášené precizním zpracováním, což se promítá nejen do kvalitních materiálů v interiéru, ale hlavně i do celkové spolehlivosti auta. Lexus RX byl určen zejména pro americký trh, což vysvětluje absenci dieselového motoru pod kapotou. Částečnou náplastí na tuto bolest měla být hybridní verze 400h, která se svého času stala oblíbeným vozem ekologicky smýšlejících úspěšných podnikatelů, či spíše jejich manželek. S hybridní verzí se proto lze na evropském trhu ojetin setkat častěji než s klasickou benzínovou variantou. Zájemce o ojetinu by rozhodně měl před podpisem smlouvy trvat na prohlídce v autorizovaném servisu. Většina nabízených vozů už dávno není kryta tovární zárukou a například případná nutnost výměny baterií hybridního systému, nebo investice do oprav vzduchového odpružení, může pořízení vozu výrazně prodražit. Častou nepříjemností u hybridních verzí bývá slabá baterie, která se mnohdy vybije už po týdenním odstavení vozu. Ceny v současné době začínají okolo čtvrt milionu, hybrid nejspíše nepořídíte pod 400 tisíc. Pozor na lákavě levná auta, často jde o individuálně dovezené americké verze, které nemusí legálně projít na STK.

Názor majitele:
Robert Šťastný, Lexus RX400h 2005, najeto 87 000 km
Lexus RX jsme dlouze vybírali jako nové auto do rodiny, nakonec padla volba na hybrid, na který nám prodejce nabídl zajímavou slevu. Není to auto do terénu, ale se sněhem nemá žádné problémy. Jezdí opravdu rychle a s lehkou nohou se dá jet i za méně než 9 l/100 km. Zatím se vyskytly jen dva problémy: v zimě se rychle vybije 12V baterie, pokud je auto odstavené déle než týden, a přední brzdové destičky se musely měnit už po 35 000 km. Jinak jsme s Lexusem spokojení.

Doporučení redakce:
V druhé generaci je jednoznačně nejlepší volbou faceliftovaný šestiválec 3,5 litru s variabilním časováním ventilů. Nejenže nabídne nižší spotřebu než jeho třílitrový předchůdce, ale navíc přidá i citelně vyšší výkon a lepší jízdní vlastnosti. Lexus do RX nenabízí žádné dieselové motory, jejich roli supluje hybridní RX 400h. I přes příkladnou spolehlivost jej ale nemůžeme příliš doporučit – kromě vyšší pořizovací ceny se vám „odmění“ také vyššími servisními náklady a v zimě podstatně vyšší spotřebou, to vše při srovnatelné dynamice.