Máme před sebou nejlevnější Jaguar, který si lze pořídit. Není hliníkový, má jinak položený motor a zakoupit si ho můžete i s pohonem přední nápravy. Co se tady děje?
Kategorie SUV je nejžádanějším zbožím mezi auty už dlouhodobě, totéž lze říci o její podkategorii malých luxusních modelů. Na začátku tohoto čísla si můžete přečíst naše první dojmy z jízdy za volantem Audi Q3, které je jen tak mimochodem jedním z nejdrsnějších konkurentů modelu F-Pace. Krok Jaguaru postavit nejdostupnější model v nejlákavější třídě má jasnou motivaci. Z tohoto auta bude totiž pravděpodobně i nejprodávanější vůz v historii značky.
Aby se Jaguar dostal s cenou pod milion, musel přistoupit k řadě kompromisů. Vůz má sice kočku na kapotě, ale v základní verzi motor pohání přední kola. Zlobit se na něj nemůžeme, však se k tomuto kroku před lety odhodlal další konkurent jménem BMW. U Audi je to samozřejmost. Aby se vše pohodlně vešlo do kompaktních rozměrů 4,4 metru dlouhého vozu, má kočka také motor uložený napříč, což je pro ni rovněž nezvyklé, ale u jiných aut poměrně normální.
Jaguáří DNA se ovšem začíná rýsovat na vzhledu, který se povedl. Zatímco F-Pace je spíš mužský typ, E-Pace se bude líbit ženám, protože je oblý, přívětivý a pohledný snad z každého úhlu. A to i když má na sobě sebenudnější metalízu. Kabina je překvapivě prostorná na danou kategorii (ale nové Audi Q3 je na tom lépe, jak jste se už možná dočetli) a kufr s kapacitou 577 litrů pak bohatě nad průměrem.
Palubní deska ale není vyloženě chytlavá. Ano, projevují se tu linie, které známe ze sportovního modelu F-Pace. Jde třeba o madlo dělící spolujezdce od středového panelu nebo specifickou hlavici voliče automatické převodovky, na druhou stranu je tu až moc plastu. Jenže stále byste měli mít na paměti, že sedíte v „entry“ modelu. Alespoň, že je tu povedený zábavní systém, který se hýbe stejně rychle jako váš iPad, a přehledné sportovně střižené budíky pod vysokým kšiltem, jenž je nečekanou dominantou celé palubky. Připlatit si můžete za sadu technologií, která je u luxusních vozů samozřejmostí, stačí zmínit sadu bezpečnostních systémů nebo head-up displej.
Ačkoliv jsem zmínil pohon předních kol, je nutné zároveň říci i to, že se vyskytuje pouze u základního benzinového motoru s manuální převodovkou. Nepočítá se tedy s jeho hojným výskytem. To spíš bude oblíbený právě testovaný kousek s označením D 180 se středně silným dieselem, automatem a 4×4. Přesně taková kombinace se v této kategorii líbí nejvíce.
Motor samotný je víc než dostatečný, výkon 180 koní jako střední volba musí vyhovovat většině řidičů. Automat ZF s devíti stupni řadí výborně a stará se o to, aby motor i ve vysokých rychlostech točil co nejméně. Problémem je šasi, které tak trochu hází tomuto „setupu“ klacky pod nohy, a to až tak silně, že byste si po prvním svezení mohli myslet, že vám v showroomu podstrčili slabší turbodiesel. Jaguar E-Pace totiž na rozdíl od většího a dražšího modelu nevyužívá proslulou hliníkovou konstrukci šasi, ale ocel. Výsledkem je hmotnost vozu 1 843 kg. Tolik mohla SUV vážit před pár lety, dnes je to trošku problém.
Proč? Na to odpoví jednoduchý pohled do tabulky. Zrychlení z nuly na sto za 9,3 sekundy naznačuje a první pokus o předjetí v 80 km/h potvrdí, že tohle auto by kvůli své nadváze potřebovalo pár koní navíc. Také spotřeba, která se pohybovala v průměru okolo 7,3 litru nafty na 100 km, by mohla být lepší. Jenže to bychom pak neměli tak levný Jaguar. Budoucnost patří aluminiu, teď je ale zatím stále příliš nákladné. Vysoká hmotnost auta, které by jinak jezdilo víc než jen velmi dobře, je tak hlavním kompromisem. Nevadí, dámy prominou. Prodejní úspěch je beztak předurčen. Mužům alespoň doporučím sáhnout po naftovém bi-turbu.
Verdikt
E-Pace nedokáže skrýt, že se ke značce pokouší dostat nové zákazníky, kteří by možná na Jaguar ani nijak nepomysleli. Narazíte proto u něj na kompromisy, zásadní je hlavně stavba šasi z oceli, což z auta dělá velmi těžký vůz, který právě neoslní dynamikou. Paradoxně jsou některé verze většího F-Pace lehčí. A také jezdí o poznání lépe. Není Jaguar jako Jagua
Jaguar E-Pace D 180
- Cena: 1 119 371 Kč
- Výkon: 180 k při 4 000 ot/min
- Točivý moment: 430 Nm při 1 750 ot/min
- Zrychlení: 9,3 s
- Max. rychlost: 205 km/h
Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund