Základem nové výbavy je dvojice laků a schválně hádejte, o které barvy asi tak jde. Samozřejmě si můžete vybrat mezi černou nebo bílou. Naše testované provedení představovalo druhou z možností, která navíc krásně kontrastuje s černými doplňky. Jmenovitě se jedná o černou masku chladiče, černé výdechy na předních blatnících, kliky dveří, zpětná zrcátka, střechu… Kromě těchto drobností vám automobilka za příplatek přibalí ještě dvacetipalcové disky. Však to známe, kola dělají auto. Disky určené pro Balck & White vypadají naprosto fantasticky.
Discovery měří na délku 4829 mm, což není zrovna málo, ale našli bychom i větší konkurenty. Ovšem i tak jsem se během testu častokrát setkal s otázkou: „Prosím tě, co to máš za autobus?“. Bílá barva totiž dá pořádně vyniknout stavbě „Disca“ a to ve finále vypadá ještě větší, než ve skutečnosti je. Každopádně, abych shrnul úvodní kapitolu týkající se vzhledu, tohle auto má styl a moc se mi líbí.
Uvnitř vládne černá
Verze Black & White se logicky podepsala také na interiéru. Ten kombinuje velmi vkusně černé měkčené materiály a černou kůži s bílými švy a bílými doplňky. Na středovém panelu a také na dveřích se objevily bílé (dámy prominou, určitě to je nějaké světle smetanovo-kapučínová nebo podobně složitá barva) plastové dekory. Také o interiéru mohu prohlásit totéž co o vnějším designu. Líbí se mi, ale líbil by se mi ještě více, kdyby nebylo několika zbytečných drobností.
Pro začátek si můžeme vzít na paškál třeba přístrojový štít. Ten je příkladně,ale opravdu příkladně přehledný, protože je jednoduchý a neobsahuje žádné rušivé prvky. Škoda multifunkčního displeje, který je sice také dobře čitelný, ale grafika vypadá hodně zastarale. Vzhledem k tomu, že vůz stojí 1,6 milionu korun, bych očekával něco lepšího. Větší péči by si zasloužilo také slícování jednotlivých dílů středového tunelu. Při jízdě sice nikde nic nevrzalo, ale když s některým dílem zahýbete, zjistíte, že je poněkud pohyblivější, než by bylo bývalo vhodné. Časem se tyto nedostatky určitě o slovo přihlásí.
Spousta místa pro všechny?
Abych doplnil vnější rozměry: výška přesahuje 1,8 metru, šířkou jde vůz přes hranici dvou metrů (včetně zrcátek). Není proto divu, že je uvnitř spousta místa, nicméně by to mohlo být vzhledem rozměrům auta i lepší. Za řidiče, který má nějakých 190 cm, se stejně vysoký člověk posadí, ale před koleny mu moc místa nezbude. Zavazadelník s dvojitým víkem pojme v základu až 1260 litrů (měřeno po strop).
Za příplatek cca 40 000 Kč si můžete dokoupit také třetí řadu sedadel (cena obsahuje airbagy pro zdejší cestující). Manipulace s nimi sice není tak jednoduchá, jak to známe z některých SUV, ale překvapivě se zde usadí i větší cestující a snad nebudou ani příliš odmlouvat. Interiér je celkově prostorný a díky velkým oknům působí vzdušně. Obecně kvalitní použité materiály by si zasloužily větší péči a stejně tak by přišla vhod také lepší grafika displeje palubního počítače.
Více koní
K edici Black & White si můžete vybrat pětilitrový benzinový osmiválec a nebo naftový třílitrový šestiválec. Nejedná se ale o základní TDV6, nýbrž o výkonnější alternativu SDV6 naladěnou na 180 kW a 600 Nm. To jsou už na první pohled parametry, které Discovery jednoduše musí stačit. Maximální rychlost sice dosahuje „pouze“ 180 km/h, aerodynamika přepravního kontejneru ovšem více nedovolí.
Discovery kraluje na dálnici, kde motor pracuje také díky zpřevodování šestistupňové automatické převodovky v nízkých otáčkách a v kabině panuje příjemné ticho. Nesmíte ovšem překročit 150 km/h, kdy se začne hlásit o slovo aerodynamický hluk. Podvozek jednoznačně preferuje pohodlí posádky a dokáže velmi účinně zamaskovat přítomnost velkých dvacetipalcových disků. Ale světe div se, v zatáčkách se karoserie výrazně nenaklání.
Každý správný Land Rover musí zvládat také těžší terén. Toto nepsanépravidlo sice pomalu přestává platit, ale Discovery ho plní do puntíku. Díky vzduchovému podvozku testovaný automobil zdolá až 700 mm hlubokou vodu, nájezdové úhly také stojí za to a zapomenout nemohu ani na systém Terrain Response. Nebudu ovšem zabíhat do podrobností, protože předpokládám, že edice Black & White se do terénu nikdy nepodívá.
Pěkný, pohodlný, výhodný
O Land Roverech se velmi často mluví jako o zajímavé alternativě k zavedené konkurenci. Discovery není výjimkou. S výbavou Black & White se výrazně přihlásilo do hry o zákazníky toužící po velkém prémiovém SUV. Základní cena této výbavy s motorem SDV6 začíná na 1 454 090 Kč. Za podobné peníze pořídíte BMW X5 30d s podobným výkonem, ale horší výbavou. Stejně na tom je také Mercedes-Benz ML 350 CDI, který v základu vyjde na 1 306 800 Kč. Novým zajímavým hráčem ve hře o prémiově smýšlejícího zákazníka je Nissan Pathfinder s naftovým šestiválcem od Renaultu. Jeho první cena činí 1 249 000 Kč.
Black and White je výbava, která chytře kombinuje jenom pár nových prvků a výsledek přitom vypadá až překvapivě dobře. Navíc obsahuje naprosto vše podstatné, takže si ani nemusíte za nic moc připlácet. Discovery je opravdu velmi dobrá alternativa k zaběhnuté, převážně německé konkurenci.
Plusy: vzhled edice Black & White, bohatá výbava, prostor ve třetí řadě
Mínusy: zastaralý displej palubního počítače, rezervy ve zpracování
Základní cena výbavy Black & White: 1 454 090 Kč
LAND ROVER DISCOVERY 4 SDV6 BLACK & WHITE
Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem: 2993 ccm
Výkon: 180 kW (245 k) při 4000 ot./min.
Točivý moment: 600 Nm při 2000 ot./min.
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení: 9,6 s
Převodovka: 6stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb: 11,2 / 8,3 / 9,3 l/100 km
Spotřeba během testu: 11,5 l/100 km
Palivová nádrž: 82,3 l
Délka x šířka x výška: 4829 x 2022 x 1887 mm
Rozvor: 2885 mm
Hmotnost: 2583 kg
Zav. prostor: 280 l / 2558 l