Kdepak, nebudeme Scouta nutit, aby posbíral všech třináct ­bobříků, které chlapcům stanovil Jaroslav Foglar ve své knížce Hoši od Bobří řeky. Jednak by plnění některých nepokrylo havarijní pojištění (nejnebezpečnější by byl asi bobřík plavání), jednak by ani neměly v případě mladoboleslavského junáka smysl. A tak jsme se rozhodli, že zachováme jen některé z nich a vymyslíme nové přesně tak, aby nový Scout ukázal všechny své schopnosti.

Bobřík stylu

Foglarovi, řečenému Jestřáb, by se asi dnešní styl některých chlapců, které označujeme za metrosexuály, nelíbil. Trávit hodiny před zrcadlem nebo si nechávat vytrhávat obočí není právě známkou skauta. Jenže doba je jiná, což reflektuje i příslušník mladoboleslavského oddílu. Jako Scout je totiž nesmírně líbivý a stylový. Například v modré barvě působí vedle ostatních Octavií podstatně výrazněji. Přidejme k tomu parádní kola, plastovou ochranu do přírody (bohužel i ta část, která se tváří jako kovová, je z umělé hmoty) a Scout je speciálem, díky němuž se budete v každodenním provozu snadno odlišovat.

Uvnitř to bezesporu platí také. Pohodlné sedačky s kombinací kůže a Alcantary jsou pěkné na pohled a příjemné na sezení. Nechybí obligátní nápis Scout upozorňující na výjimečnost tohoto modelu. Na očích ho máte na prahu dveří, na hlavici automatu i na spodní části tříramenného volantu potaženého kůží. Do přírody se také nejlépe hodí hnědý dekor na středovém tunelu. Scout zkrátka uvnitř ladí. Bobřík stylu je uloven.

 

Bobřík výbavy

Podobně jako zálesák potřebuje pořádně naditou krabičku poslední záchrany, musí se i Scout vypravit na cesty patřičně vybaven. Škoda i u něj aplikovala sadu svých řešení „simply clever“ za lidových 1500 Kč, a tak jsme mohli během cest využít praktický odpadkový koš připravený v dveřní schránce, oboustranný koberec v zavazadlovém prostoru (ideální při stěhování kola nebo jiných špinavých předmětů) či síťový program na drobnosti. Hotovou kápézetkou je samozřejmě škrabka schovaná ve víku nádrže – v zimě se bude určitě hodit.

Skautská verze je navíc Škodou považována za druh výbavy, takže zahrnuje i prvky, za které se u jiných modelů musí připlácet, nebo jsou u Scouta nutné pouze nižší příplatky. Samozřejmě se platí za bi-xenony s LEDkami pro denní svícení (21 000 Kč) nebo už zmíněné parádní potahy (35 700 Kč). Po cestě nás ale rozmazlovala také kombinace adaptivního tempomatu s front asistentem, čtečkou značek, systémem pro jízdu v pruzích a parádní navigací Columbus. Příplatek 59 800 Kč je vysoký, ale nebudete ho na dlouhých cestách litovat. Nezabloudíte, Scout za vás bude na dálnici zatáčet a nový systém nedokáže odcizit ani nenechavé Bratrstvo kočičí pracky, protože je zabudovaný hluboko do palubní desky.

Vzhledem k tomu, že Scout vychází z Octavie Combi, není nutné předesílat, že jde také o nesmírně praktického junáka. Do svého batohu naloží obrovský náklad. Už v základu je to 610 l, sedačky se sice nesklápějí do roviny, ale dalších 1740 l už umožní transport nejednoho kusu nábytku na zařízení nové klubovny. V základu jsou i střešní ližiny, připlatit si lze za tažné zařízení. A to nemluvíme o prostoru uvnitř, kdy si na zadních sedadlech můžete v klidu dát nohu přes nohu. Bobřík výbavy je uloven.

 

Bobřík mlčení

Jestřáb po chlapcích chtěl, aby vydrželi celý den s nikým nemluvit. My po Scoutu vyžadujeme, aby byl tichým a příjemným společníkem na túry. A to také je, jestliže si vyberete verzi s jediným benzinovým motorem, který je pro něj k dispozici. Povedená a dnes už klasická jednotka 1.8 TSI má výkon 180 k a pojí se jedině s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG, která má v tomto případě šest stupňů. Opravdu: start, pomalá jízda i spěch na dálnici se nesou v tichu a klidu. Dobře je izolovaný nejen motor, ale i podvozek a tak lze cestovat daleko bez větší únavy. Bobřík mlčení je uloven.

Bobřík hladu

Jízda s benzinovým Scoutem je velmi svižná, jenže ouha! Chlapec se nehodlá smířit s denní dávkou chleba s paštikou a vyžaduje víc. Palivo do jeho hladového krku padá rychlostí zpěněné Sázavy. Vždyť jen výlet z Prahy na tábor ve východních Čechách a zpět znamenal vypití tří čtvrtin nádrže, a to to dohromady bylo jen něco málo přes 300 km. Scout se nedrží zkrátka na dálnici ani ve městě.

Nakonec jsme mu změřili 9,7 l benzinu na 100 km. A i když jsme se snažili, dokázal jezdit se spotřebou maximálně o půl litru nižší. Určitě bychom ho za pár týdnů, možná měsíců vytrénovali k menšímu apetitu, ale na to při sbírání bobříků není čas. Bobřík hladu mu proto utekl.

 

Bobřík odvahy

Mezi chlapci je ale stejně nejdůležitější bobřík odvahy a k němu má Scout dobře nakročeno, je totiž silný a vybavený pohonem všech kol pomocí poslední generace mezinápravové spojky Haldex. Navíc vstupuje do kategorie allroadu s pěkně vyhrnutými nohavicemi. Zvednutí podvozku o 31 mm je opravdu znát v lehkém terénu nebo v brodech, přitom řada podobných aut se většinou zvyšuje spíš o 10 nebo 15 mm. Škoda, že do výbavy nedostal i takovou praktickou věc, jako je asistent pro sjíždění prudkých kopců. S tím si prostě musí jeho řidič poradit sám.

Scout se nicméně předvedl dobře v bočních náklonech. Jde mu i zastavení na svahu vysypaném štěrkem a opětovné rozjetí. Samozřejmě lehce hrábne, ale pak už se odvážně škrábe na vrcholek. Díky vysokému podvozku si tak bude moct troufnout nejen na cestu k zapadlé horské boudě. Snadno ho proženete po poli nebo zabahněným úvozem. Bobřík odvahy je uloven.

Bobřík pohodlí

A nakonec musí Scout ulovit dalšího z velmi důležitých bobříků. Pohodlí je pro většinu jeho budoucích majitelů prioritou číslo jedna. A Scout se snaží, jak nejlépe umí, aby všechna očekávání naplnil na výbornou. Jeho tlumiče jsou proto o poznání komfortněji naladěné než v případě běžné Octavie. Zadní náprava má samozřejmě moderní víceprvkové zavěšení, takže precizně tlumí většinu překážek na rozbitých českých silnicích.

Jízda se Scoutem je příjemná. Přes silný benzinový motor jsme od něj nečekali sportovní vyžití, a tak ho můžeme jen pochválit. Měkčí podvozek sice znamená, že se do ostřejší zatáčky víc nakloní, následně ale zaklekne a stočí se poslušně po směru. Řízení je velmi lehké kvůli poměrně aktivnímu posilovači, překvapivě je však přesné, a proto není na škodu. Jediná silnější kritika tak směřuje k automatu. V provozu řadí rychle, nízké rychlosti mu ale nejdou. Občas cukne, občas zaváhá, což je při městském cestování někdy nepříjemné. Navíc nemá páčky pod volantem, kterými by se dal snáz kontrolovat, řadit lze jen pákou.

 

Jsou tu ale ještě připravené jízdní režimy, které se trochu zmateně volí stiskem tlačítka před pákou automatu a pak dotykem na vybraný režim, který se zobrazí na displeji. Ekologický mód ubírá reakci na plyn, zapíná start-stop a vyřazuje do neutrálu. Sportovní naopak nechává automat, aby motor víc vytáčel. Nakonec je však stejně nejjednodušší vybrat standardní volbu. Nicméně i přes drobné výhrady musíme prohlásit, že bobřík pohodlí je uloven.

Jsme na konci zkoušky a můžeme jasně prohlásit, že Scout dělá svému mladoboleslavskému oddílu jenom čest. Až na bobříka hladu, kterého si nechal utéct, se vytáhl. A odhlédneme-li od foglarovské nostalgie, můžeme svědomitě prohlásit, že jde v současnosti o nejlepší Škodu Octavia, která je k dispozici. Běžná Octavia je totiž standardní a model RS sice rychlý, zato možná nepohodlný pro každodenní užití. Scout ale kombinuje vše a navíc s pohonem všech kol. My máme jasno.

Škoda Octavia Scout 1.8 TSI 4×4 AP

Motor | zážehový přeplňovaný čtyřválec, 1978 ccm,

180 k / 4000 ot.min-1, 280 Nm / 1800–2500 ot.min-1

Převodovka | šestistupňová automatická,

pohon všech kol – mezinápravová spojka

Jízda | 0–100 km/h za 7,8 s, 221 km/h,

kombinovaná spotřeba 6,9 l/100 km

Rozměry | 4685 x 1814 x 1531 mm, rozvor 2679 mm

Pohotovostní hmotnost | 1522 kg

Zavazadelník | 610 / 1740 l

Základní cena | 694 900 Kč