Infiniti udělalo minulý rok takovou modelovou rošádu, když takřka v jednom okamžiku přejmenovalo všechny své modely. Místo písmen FX, EX nebo G tak nastoupily řady označené písmenem Q. Kdo se v tom má vyznat? Chvíle pátrání ale stačila, abych zjistil, že nový model Q50 je faktickým nástupcem řady G37. Například jeho podvozek z ní vychází, ačkoli je u novinky samozřejmě pečlivě přepracovaný.
Nic dalšího už ale na první pohled oba vozy nespojuje. Stačí se podívat na design, jehož motem by mohlo být heslo „nikde žádná hrana“. Q50 vychází hned z několika konceptů značky, jde například o studie Essence nebo Etherea. Sériový výsledek nelze hodnotit jinak než absolutně pozitivně. Parádní příď, oblá linie nebo přímo uhrančivá světla připomínající zvířecí oči se povedly stejně dobře jako maska chladiče či diodami ozdobená záď. Nové Infiniti je proto svěžím větrem v jinak docela nudném segmentu prémiové střední třídy.
Interiér pro geeky
Pro Infiniti Q50 se nepochybně rozhodnete, pokud patříte mezi počítačové geeky. To pak na jeho palubě budete v sedmém nebi. Přeskočíme-li fakt, že Infiniti umí dělat pohledné palubní desky s přívětivým designem obložené solidními materiály, budete se na sedadle řidiče cítit jako ve velíně vesmírné lodi. Displejů a tlačítek si totiž užijete víc než dost.
Q50 přichází s novou obrazovkou na ovládání funkcí vozu, která má své místo uprostřed palubní desky. Její povrch splývá se středovým panelem, což vytváří podobný efekt jako třeba u iPadu. Ostatně kdo zná tablety nebo chytré telefony, bude se cítit jako na správném místě Systém je řazen do jednotlivých nabídek s ikonami. Dá se tak ovládat nejen nastavení klimatizace, ale je tu i monitoring přetížení nebo obyčejný kalendář. Reakce systému nejsou sice tak rychlé jako u výrobků s nakousnutým jablkem ve znaku, ale i tak je práce s ním pohodlná. Jedinou nevýhodou je, že se okamžitě upatlá. Proto také Infiniti s vozem dodává hadříček na čistění.
Na palubní desku je zvláštní pohled, protože nad tímto supermoderním displejem trůní další obrazovka, která proti němu působí staře. Je totiž naopak zapadlá dovnitř palubky. Zobrazuje navigaci a lze ji ovládat buď také dotykem, nebo kruhovým voličem na středovém panelu. Je to trochu zvláštní řešení, na druhou stranu je dobré, že lze mít zapnutou navigaci a zároveň třeba listovat v seznamu skladeb na připojeném iPhonu. To se u mnoha aut nevidí.
Kabina tak akorát
Infiniti nenechalo u nového Q50 plech na plechu a přepracovalo veškeré detaily. Je tu i nový volant, který padne skvěle do ruky. Jsou tu nová a pohodlná sedadla. Minimálně vpředu je místa na rozdávání, potěší navíc komfortní funkce, kdy se po vypnutí motoru odsune sedadlo i sloupek řízení tak, aby se řidiči snadno vystupovalo. Parádní je i navíječ bezpečnostního pásu, takže se vám už nikdy nestane, že byste ho omylem přibouchli do dveří.
Vzadu je potřeba se spokojit s trochou méně prostoru, hlavně v oblasti hlavy. Nízká silueta vozu totiž znamená ústupky v interiéru. Největší ránou pro prakticky přemýšlející zákazníky je ale fakt, že sklopením sedadel nelze vytvořit díru do kufru tak, aby bylo možné přepravit třeba lyže. Testovaný vůz je totiž hybrid a inženýrům se zřejmě nepodařilo najít lepší místo na umístění baterií, než je právě prostor za zadními sedadly. Objem 400 l v kufru je tedy vše, s čím se musí majitel spokojit.
Infiniti Q50 se v Česku nabízí jen ve dvou motorizacích, evidentně zaměřených hlavně na Evropu. Základem je turbodiesel se čtyřmi válci a objemem 2,2 l, který tento Japonec sdílí se svým úhlavním nepřítelem v podobě Mercedesu třídy C. Druhou možností je hybrid, a to i v případě, chcete-li právě pohon všech kol. S ním je dostupný v top verzi za poměrně odvážnou cenu 1,35 milionu korun.
Hybrid trochu jinak
Jenže nejde o jen tak ledajaký hybrid. Rozhodně si nepředstavujte nudný čtyřválec zkombinovaný s motůrkem z mixéru. Kdepak, tohle je hybrid, který se řadí k těm drsnějším, a o spotřebu mu rozhodně nejde na prvním místě. Infiniti totiž spojilo hliníkový šestiválec s elektromotorem a oba motory společně vyprodukují zběsilých 364 k výkonu a 546 Nm točivého momentu. Jasná je na začátek jedna věc – s tímhle autem moc neušetříte. Jezdil jsem za 9,5 l benzinu a byl jsem rád.
Stejně jako většina dalších hybridů nabízí Inifiniti možnost hrát si s jednotlivými jízdními režimy. Je tu Snow, ale ten jsem vzhledem k teplému srpnu moc nevyužil. Je tu Eco, kdy máte po sešlápnutí plynu pocit, jako by na vás auto spíš kašlalo. Proto jsem nejčastěji jezdil v režimu Standard nebo Sport. Zvlášť na poslední jmenovaný je ale nutné se připravit, Q50 je totiž zatraceně rychlý hybrid.
Sešlápnete plyn, mikrosekundu bzučí elektrika a pak se s kopancem připojí i spalovací motor. Auto vystřelí kupředu, jako by se chtělo přesunout do hyperprostoru. Stovka za 5,4 sekundy ještě nikdy nepůsobila tak bleskově jako právě za volantem Q50. Navíc má Infiniti ještě další výhodu – rozhodlo se místo hybridní převodovky nebo nudného CVT nasadit plnohodnotnou dvouspojkovou převodovku se sedmi stupni a s možností manuálního řazení hořčíkovými pádly pod volantem.
Jako počítačová hra?
Ve chvíli, kdy člověk před sebou vidí takové schopnosti, lekne se toho hlavního, co vůz nabízí. Takzvané přímé adaptivní řízení je pro hybrid připraveno ve standardní výbavě. Znamená to, že povely volantem se přenášejí na kola elektronicky. Podle výrobce se ale není třeba bát. V případě výpadku systému je tu ještě klasické mechanické řízení, které se zapojí pomocí spojky. I tak má ale řidič právo se leknout, že řízení nového Infiniti bude připomínat spíš počítačovou hru.
Není to ale pravda. Tento druh řízení autu spíš prospěl než uškodil. Díky čistě elektrické vazbě bylo totiž možné nastavit ovládání prakticky libovolně, což se dokonale projevuje hlavně ve sportovním režimu, kdy se otáčky stáhnou na minimum a průjezd klikatou okreskou se tak stává dokonalou zábavou velmi podobnou jízdě v motokáře. Stačí naznačit směr a auto se poslušně stáčí, není potřeba ručkovat. A světe div se, člověk má i pocit jakési zpětné vazby, ačkoliv ví, že jde o čistě virtuální záležitost.
Q50 je na silnici nesmírně zábavné, a to i díky tomu, že pohon všech kol je tu opravdu spíš mimochodem. V základu totiž posílá všechnu sílu na zadní kola, a to takovým způsobem, až jsem se začal bát, jestli nápis AWD na zádi přece jen nelže. Auto mi totiž při startu stylově zahrabalo zadními koly na štěrku a v zatáčce se dalo zase parádně vodit plynovým pedálem, jako by to byla jen zadokolka. Přesto bylo cítit, že v situacích, ve kterých se 4×4 hodí, se přední kola připojovala. Rozložení síly pak může být až 50:50.
Správná budoucnost
Nové Q50 mě potěšilo svou všestranností. Chovalo se jako sportovní mašina na okresku, ale stiskem tlačítka dokázalo změnit prudkou odezvu i ostré řízení na klidnější chování. Precizně propracovaný podvozek byl sice tužší, ale rozhodně nevadil při delším výletu, na kterém chce posádka hlavně komfort. A tehdy přišlo vhod i dokonalé odhlučnění a minimum vibrací nebo rázů od špatných českých silnic.
Navíc si tohle auto počítačoví geekové užijí na delších cestách. Stačí zaplatit necelých 66 000 korun a auto dostane do služby adaptivní tempomat, aktivní systém pro jízdu v pruzích nebo kontrolu mrtvého úhlu. Q50 má také sérii kamer, které monitorují celé jeho okolí a v případě hrozící kolize dokáže zastavit, a to třeba i při couvání. Zkrátka nám tu Japonci předvádí, jak má vypadat správná budoucnost na čtyřech kolech.
Infiniti Q50S Hybrid AWD
Motor | zážehový šestiválec + el. motor, 3498 ccm,
364 k / 6500 ot.min-1, 546 Nm / 5000 ot.min-1
Převodovka | sedmistupňová automatická,
pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h za 5,4 s, 250 km/h,
kombinovaná spotřeba 6,8 l/100 km
Rozměry | 4800 x 1820 x 1445 mm, rozvor 2850 mm
Pohotovostní hmotnost | 1901 kg
Zavazadelník | 400 l
Základní cena | 1 349 209 Kč
Jak funguje řízení drive by wire
Volant je s koly propojen přes tři řídící jednotky (krabičky vlevo), které fungují nezávisle pro případ, že by nějaká z nich selhala. Snímač natočení volantu přes ně posílá údaje do dvou elektromotorů, které hýbou koly. Pro případ selhání elektroniky je připravena ještě mechanická vazba přes obyčejnou tyč řízení. Je ale po celou dobu nepřipojená. Zapojí se v případě krize pomocí spojky, která se automaticky sepne.