Také si myslíte, že karoserie SUV a naftový motor pod kapotou k sobě patří stejně samozřejmě jako třeba Romeo a Julie? Pravda to je pouze z části. Zájem o tuto kombinaci je velký, ale situace není úplně jednoznačná. Třeba taková Toyota prodá zhruba polovinu RAV4 s benzinovým motorem a podobná situace panuje i u nového Suzuki SX4 S-Cross.

Ptáte se proč? Důvodem může být cena, důvodem může být také malý zájem ze strany fleetových zákazníků, případně u Suzuki S-Cross obyčejný fakt, že benzinová jedna-šestka se k tomuto auto velmi hodí, jak jsme se ostatně přesvědčili už před pár měsíci v rámci klasického redakčního testu. Napodruhé se k nám tedy dostala naftová verze.

Japonec s duší Itala

Stejně jako u menší a starší SX4, i tentokrát si vzalo Suzuki motor od italského Fiatu. Jde o jedna-šestku s výkonem 120 koní. Stejné maximum dokáže nabídnout také benzinová jednotka, velmi podobný je dokonce objem válců. Diesel ale samozřejmě vyprodukuje podstatně větší točivý moment. Namísto 156 Nm máte k dispozici 320 Nm.

 

Ve výsledku jste s dieselem o něco málo rychlejší, nicméně proto si naftový motor nekupujte. Točivá benzinová jedna-šestka je možná pomalejší při sprintu z nuly na stovku, ale za volantem si budete s vytočeným motorem připadat mnohem rychleji. Diesel, jak už to tak bývá, láká především spotřebou. No a ta je u tohoto auta přímo vynikající.

Bez nejmenších problémů budete jezdit kolem šesti litrů. Jen pro doplnění, bavíme se o provozu ve městě a na dálnici. Na okreskách nejsou výjimkou čísla začínající čtyřkou. Já jsem nakonec dokončil naše testování s hodnotou 5,6 l/100 km.

Dynamiku nečekejte

Přestože jsme si už řekli, že podle tabulek umí být naftový S-Cross rychlejší než jeho benzinové dvojče, zajímavou dynamiku nečekejte. Realita je spíše průměrná, motor nabízí na dnešní dobu až nezvykle výrazný turbo-efekt v nízkých otáčkách a naopak kolem čtyř tisíc mu rychle dojde dech. Jenže to nevadí. S-Cross má být univerzální auto, ne konkurence pro Countryman JCW. Ve výsledku to nakonec je právě univerzální charakter, který je hlavním důvodem hovořícím pro koupi tohoto auta.

 

S-Cross není ani malý, ani přehnaně velký. Zvládne s přehledem jízdu po městě, díky pohonu všech kol a systému AllGrip se neztratí v terénu. Umí být pohodlný, vrásky mu nenadělá ani vyloženě sportovní zacházení. Prostě od všeho trochu.

Kdybych měl vyzdvihnout kromě spotřeby ještě jednu věc, která mě na testovaném Suzuki zaujala, tak by to byl podvozek a vůbec řízení auta. Ve stejném týdnu jsme měl jedno nejmenované téměř prémiové kombi z kategorie allroad. Když jsem přesedl do Suzuki, objevil se pocit, jako kdybych si sedl do motokáry. Ostré brzdy, přesné a citlivé řízení, agilní podvozek. Suzuki umí dělat auta pro řidiče, i když na to třeba nevypadají. S-Cross budiž dalším důkazem.

Vše ostatní už bylo napsáno. S-Cross není o měkoučkých plastech, elektronických hračičkách a dalších svým způsobem zbytečnostech. Tohle Suzuki dává k dispozici bytelný interiér, dost prostoru pro čtyři dospělé osoby a slušný zavazadelník. Nic více, nic méně.

Rozumná cena?

Bohužel pro Suzuki je zde jeden drobný problém – cena. Osobně jsem čekal ve stylu této značky rozumnou sumu, ale to tak úplně neplatí. Testované provedení s dieselem a pohonem všech kol je vrcholem nabídky dostupným pouze v nejvyšší výbavě. A to znamená 580 000 Kč. Jistě, cena to špatná není, výbava je bohatá, máte pohon 4×4 s dieselem, jenže…

Jde už o poměrně vysokou částku a když zabrousíte ke konkurenci, zjistíte, že třeba Škoda Yeti 2.0 TDI (110 k) 4×4 ve velmi slušné výbavě Elegance stojí o pouze o pět korun více. Uvnitř je lepší, prostornější, variabilnější a ne úplně zanedbatelným faktem je také to, že se těší obrovskému zájmu na trhu s ojetinami. Tudíž pomaleji ztrácí hodnotu. Zajímavou možností je taktéž ASX 1.8 DI-D 4WD ve výbavě Intense za akční cenu 600 000 Kč. Je to sice více, ale motor nabídne 150 koní, což je znát.

 

Když se vrátím k úvodnímu teoretizování, proč se prodává u Suzuki S-Cross tolik verzí s benzinovým motorem, musím říci, že po prostudování ceníku se tomuto trendu nelze divit. Verze s dieselem je úsporná, ale přeci jen dražší. S-Cross vstoupil mezi našlapanou konkurenci kompaktních SUV, které za podobnou cenu dokáže nabídnout taktéž dost zajímavé modely.

Nicméně pokud je vaše hlavní starost spotřeba, pokud ve svém žebříčku máte projeté palivo na prvním místě a pak dlouho nic, S-Cross by nakonec mohl být nejlepší volbou. Patří totiž mezi ty nejúspornější.

SUZUKI SX4 S-Cross 1.6 DDiS
MOTOR | vznětový přeplňovaný čtyřválec,
1598 ccm, 120 k, 320 Nm
JÍZDA | 0–100 km/h za 12,0 s, 180 km/h,
spotřeba v testu 5,6 l/100 km
ZÁKLADNÍ CENA | 579 900 Kč