[av_gallery ids=’12814,12815,12816,12817,12818,12819,12820,12821,12822,12823,12824,12825,12826,12827,12828,12829,12830,12831,12832,12833,12834,12835,12836,12837,12838,12839,12840′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Nahradit charismatický šestiválcový motor přeplňovaným čtyřválcem je pro mnohé kacířská myšlenka, za kterou by ortodoxní příznivci neváhali jejího původce takřka ukamenovat. Důvody takového postupu jsou ovšem prosté. Na evropském kontinentu nese hlavní odpovědnost slavná EU a její neustále se zpřísňující emisní normy. Ty totiž zohledňují údaje naměřené na základě simulace situací, které ne zcela korespondují s realitou. Ale proč se rozčilovat, když nám před redakcí parkuje Golf R – ukázkový příklad toho, co všechno downsizing znamená, a hlavně toho, že ne vždy se musíme z vyřazení atmosférického šestiválce hroutit a nadávat.

Volkswagen Golf figuruje na trhu už celá desetiletí a spolu s ním také legendární hot-hatch GTI. O něm ale řeč nebude. Německá automobilka nabízí ještě ostřejší verzi. Dříve nesla označení R32 a pod její kapotou šlapal zmiňovaný šestiválec, v současnosti jde o provedení R. Pod kapotou už nenajdeme šestiválec, nýbrž přeplňovaný čtyřválec naladěný na maximální výkon 271 k. Že to pro vás není argument, proč akceptovat odchod šestiválce? Ale no tak, máme tu přece nejvýkonnější Golf, který zvládne stovku za 5,5 s a jen tak mimochodem dostal také pohon všech kol. Ne, dnes opravdu nebudeme truchlit a vzpomínat, jaké to tenkrát bylo, ačkoli uznávám, že R32 měla a má zatraceně podmanivý charakter.

 

SupeRgolf

Na úvod je potřeba zdůraznit základní data. To abychom věděli, co se nám vlastně dostalo do rukou. Jak jinak než modrý Golf R sice vypadá velice dobře a mnozí určitě tuší, že to jen tak úplně obyčejný Golf není, přesto svůj potenciál skrývá se stejnou vervou jako já kdysi svůj první alkohol, který jsem potají propašoval na pokoj na lyžařském výcviku. Vlastně se veškeré rozdíly smrskly pouze na přepracované nárazníky, osmnáctipalcová kola a dvojitou koncovku výfuku.

Třídveřové „erko“ má pod kapotou dvoulitr TSI o objemu 1984 ccm. Maximální výkon je dostupný při 6000 ot./min, točivý moment vrcholí hodnotou 350 Nm a řidič jej dostane k dispozici v rozmezí od 2500 ot./min do 5000 ot./min. Přestože nejde o úplně nejlehčí automobil (pohotovostní hmotnost činí 1521 kg), je jasné, že uvedené parametry budou na dosti svižnou jízdu stačit více než bohatě. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,5 s se týká pouze testované verze s dvouspojkovou převodovkou DSG, manuální -provedení je o něco pomalejší. -Nejvyšší rychlost dosahuje 250 km/h, což ovšem zdaleka není taková zábava jako ostré tempo na okresních silnicích.

K čemu DSG

Nebudeme se ničím zdržovat a půjdeme rovnou k věci. Golf R sice umí být zajímavým univerzálem, ale jeho nejlepší stránkou je samozřejmě jízda na úz-kých a klikatých silničkách. Sám jsem si to hned po převzetí automobilu namířil mimo město do své oblíbené destinace v okolí Karlštejna. Vím, že bych místo prozrazovat neměl, ale co. V nejhorším vám příště napíšu, jak jsem neplánovaně podnikl srovnávací test nějaké rychlé „čtyřkolky“ s jedním z těch slavných a spásu na silnici přinášejících policejních Passatů.

 

Budu upřímný a řeknu, že drobné zklamání pro mě znamenal automat. Tajně jsem doufal, že ve voze nebude, ale bohužel… Což o to, rozjezd z nuly zvládá bravurně. Připravené rychlosti doslova „sází“ jednu za druhou, jenže právě toto je věc, kterou na okresních silnicích příliš často nevyužijete. Byl jsem nemile překvapen tím, jak velká je prodleva při razantním přidání plynu. Na DSG si musíte zvyknout také při běžné jízdě po městě nebo kdekoliv jinde. Jestliže potřebujete prudce zrychlit, musíte počítat s více než sekundovou prodlevou. Částečným řešením je sportovní režim a úplným řešením manuální volba rychlostních stupňů. Závěr je tedy jasný, automat neberte. Nejenže ušetříte slušné peníze, budete mít také ještě o něco větší radost z jízdy.

Můžeš prosím zastavit?

Radost z jízdy je asi to, co Golf R vystihuje nejvíce. Motor táhne celkem zajímavě už od dvou tisíc otáček, to nejlepší ale předvádí při překročení tří tisíc. Jakmile ručička mine šest tisíc, divadlo ztratí na dramatičnosti a při šesti a půl tisících převodovka rychlostí blesku přepne dvojici spojek a vše může začít nanovo. Zrychlení je přímo pekelné, než se řidič naděje, má na tachometru více než 130 km/h a Golf chce dál ochotně zrychlovat. Jenže to už se řítíte do zatáčky.

Základem každého sportovního vozu jsou brzdy. Golf R dostal pořádně „jedovatou“ soustavu vpředu s kotouči o průměru 345 mm, vzadu činí průměr 310 mm. Obavy v tomto směru nejsou vůbec namístě. Kromě toho není do zatáček potřeba nijak zásadně zpomalovat, protože „erko“ má výborný podvozek, jenž je oproti sériové verzi nižší o 25 mm. Karoserie se sice trochu naklání, vůz se ale zvolené stopy nepustí a nepustí. Výrazně tvarovaná sportovní sedadla tady opravdu nejsou jen tak na parádu. Vletíte totiž do zatáčky, zamíříte do vrcholu, ještě daleko před výjezdem opět řádně přiložíte pod kotlem a ve výsledku ze zatáčky doslova vystřelíte, abyste zase chvíli akcelerovali, bleskově přeřadili za patřičného zvukového doprovodu, opět se před další zatáčkou tak trochu pověsili na pás, znovu trefili vrchol a poté akcelerovali ven. Jedním slovem radost.

 

Golf R i díky pohonu všech kol poslouchá na slovo za každého počasí, má výborné jízdní vlastnosti, a jakmile se řidič rozvášní, dokážou ho zastavit už jen dvě věci. Za prvé to je spotřeba. Přeplňované motory jsou obecně velmi citlivé na to, jak se s nimi zachází. Během testu jsem se dostal i pod 9 l, ale naopak při popsaném jízdním stylu zamíříte spíše k dvaceti. A Golf R má přitom nádrž na 60 l…

Druhou věcí je kouzelná věta, kterou jsem během testu zaslechl ze sedadla spolujezdce. „Můžeš prosím zastavit?“ Zatraceně, trochu jsem zapomněl, že ve voze nejsem sám a že ne každého těší věšet se na pás před každou zatáčkou a vzápětí být opět nacpán do sportovního sedadla. Tak dobře, dobře, zastavíme. Beztak už bylo zábavy dost. Neustálé stupňování tempa na mokré silnici si koledovalo o pořádný problém.

Vždy se najde „ale“

Zatímco se kolega šel vydýchat (vážně nechápu, proč před testovací jízdou musel obědvat), zbyla trocha času na prohlídku interiéru a zhodnocení dalších záležitostí. Přestože Golf R nabízí 271 k a představuje dosti dobrý hot-hatch, má interiér úplně jednoduchý. Žádné strašlivé nápisy, loga, parádičky, kýče. Jenom sportovní volant, sportovní sedadla a maximálně strohá palubní deska.

Výborně, tak to má u automobilu označovaného jako sportovní být. Na druhou stranu je nutné zmínit velmi dobré zpracování a také fakt, že se do interiéru celkem bez problémů vejdou čtyři lidé a nějaká ta zavazadla. Oproti běžnému Golfu sice „erko“ nabízí o 75 l objemu méně, stále ale zbývá dostatečných 275 l.

 

Golf R je bez debat povedený a hodně rychlý automobil, který lze klidně používat na denní ježdění. Podvozek není přehnaně tvrdý, motor se v nízkých otáčkách o slovo příliš nehlásí a vystačí si s rozumným přídělem paliva. Asi bych tomuhle modrému krasavci udělil hodnocení nejvyšší, jenže máme tu jeden problém, a sice cenu. Provedení R startuje na 950 000 Kč s manuálem. GTI, přestože nabízí 210 k a pohon předních kol, také jezdí výborně, a hlavně může být vaše za 684 700 Kč.

Navíc VW nabízí posílenou výroční edici 35 Edition o výkonu 235 k a i ta je stále podstatně levnější. Nejsem si jistý tím, zda R jezdí o tolik lépe, o kolik je dražší, ale budiž. Větším problémem je konkurence. Třeba takové Subaru WRX STI začíná na ceně 1 059 000 Kč…

A jak je to s tím v úvodu zmíněným šestiválcovým R32? Možná má větší charisma než dvoulitrové TSI, možná také při ostrém tempu nespotřebuje tolik paliva, ale v nabídce zkrátka není a my s tím nic nenaděláme. Čtyřválcový Golf R je však přinejmenším hodně důstojným nástupcem.

Volkswagen Golf R
Technické údaje

MOTOR
Typ motoru    přeplňovaný zážehový čtyřválec
Počet válců, ventilů, zdvihový objem
4/16/1984 ccm
Maximální výkon    199 kW při 6000 ot./min
Nejvyšší točivý moment            350 Nm při 2500–5000 ot/min

PŘEVODNÉ ÚSTROJÍ
Pohon    4×4 s mezinápravovou spojkou Haldex
Trakční systémy    ASR    Převodovka    6stupňová automatická

PODVOZEK
Vpředu/vzadu    McPherson/víceprvková náprava
Odpružení přední/zadní    vinuté pružiny
Brzdy přední/zadní            kotoučové s vnitřním chlazením
Elektronické systémy    ESP, BA, ABS, EDS    Řízení    hřebenové s elektrickým posilovačem
Kola / Pneu    8J x 18 / 225/40 R18

KAROSERIE
Typ/dveře/sedadla    samonosná/3/5
Délka x šířka x výška            4199 mm x 1786 mm x 1532 mm
Rozvor/rozchod    2578 mm /1533 mm vpředu,
1515 mm vzadu
Objem zavazadlového prostoru    275 l /1230 l
Světlá výška    125 mm    Provozní/celková hmotnost    1521 kg/2012 kg

JÍZDNÍ VÝKONY
Nejvyšší rychlost    250 km/h    Zrychlení 0–100 km/h    5,5 s

SPOTŘEBA
Město    11,2 l /100 km
Mimo město    6,8 l /100 km
Kombinovaná    8,4 l /100 km
Průměrná spotřeba v testu    10,2 l /100 km
Emise CO2    195 g/km
Palivová nádrž    60 l

CENA A VÝBAVY
Základní cena    950 000 Kč
Cena testovaného vozu    1 052 000 Kč