[av_gallery ids=’12842,12843,12844,12845,12846,12847,12848,12849,12850,12851,12852,12853,12854,12855,12856,12857,12858,12859,12860,12861,12862,12863′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Rozlišit nováčka od jeho předchůdce je u Swiftu trochu komplikované. U Suzuki se totiž drží hesla, že úspěšné věci měnit netřeba, a tak jsou veškeré odlišnosti čistě evoluční záležitostí. Základní profil se zakulacenou kapotou, světlomety v jejích rozích a ostrý přechod mezi čelním sklem a téměř plochou střechou jsou identické (ostatně u Mini toto funguje už dlouhá léta a na uvedenou kartu vsadila i domácí Škoda Fabia).

Teprve bližší zkoumání odhalí, že přední světlomety jsou štíhlejší a ještě delší, zatímco zadní mají zcela jiný design a rovněž protáhlejší tvar. Nová generace navíc docela „povyrostla“, do délky o rovných 9 cm. Také díky rozšířené masce vůz na první pohled vypadá výrazně širší (přitom se v tomto směru zvětšil jen o 5 mm). Červená metalíza je velmi líbivá a zároveň není příliš křiklavá – od toho tu je třeba oranžová či modrá.

Interiér už tak jásavým dojmem nepůsobí, ale nelze mu upřít jednoznačnou orientaci na co nejsnazší ovládání. Veškeré prvky jsou logicky rozmístěné, jasně označené a i řidič-začátečník tak může usednout a vyrazit, aniž by musel číst návod. Několik výhrad se ovšem přece jen najde: přepínání palubního počítače dvěma kolíčky je už japonským evergreenem, na druhou stranu umí displej zobrazit několik údajů najednou.

 

Denní svícení je možné zapojit na požádání, jinak musíte při každém startu světla znovu zapínat. Panel osvětlení je jen jeden, za hlavou předních cestujících – inu, šetřit se musí. Středová konzole a přístrojová deska sdílejí hlavní rysy se sedanem Kizashi, což je jedině dobře – přehledné budíky s chromovým rámováním a dobře čitelné bílé podsvícení se ke Swiftu hodí.

Tmavé, avšak výborně slícované plasty mají decentní povrchovou úpravu, odkládacích přihrádek zde najdeme přiměřeně a kapsy ve dveřích mají také celkem civilní rozměr. Na dobře tvarovaných předních sedadlech se usadí i mohutnější pasažéři, boční vedení by však mohlo sahat až do oblasti ramen. Řidič si pozici najde i navzdory tomu, že má k dispozici pouze výškově stavitelný volant. Vzadu už je znát, že Swift patří mezi malými vozy k těm skutečně drobnějším – dva lidé vysocí 180 cm se za sebe zkrátka neposadí, respektive ten, který bude sedět vzadu, bude žehrat na otlačená kolena.

Také zavazadlový prostor o objemu 210 l není žádný zázrak, nakládací hrana je navíc umístěna skutečně vysoko. Swift 4×4 se na rozdíl od předokolek vyrábí v domovském Japonsku, a tak v něm najdeme několik specifických prvků, které jej odlišují od srovnatelné výbavy GL/AC. Mezi ně patří i mezipodlaha, která umožňuje zarovnat dno kufru se sklopenými sedadly, háčky na zadní straně předních opěradel či elektrické ovládání všech oken.

 

To nejlepší nahoře

Swift „čtyřkolka“ se nabízí výhradně s benzínovým motorem 1,2 l, který podává (na atmosférickou jednotku) velmi slušný výkon 69 kW, točivý moment 118 Nm však za konkurenčními přeplňovanými motory této kubatury zaostává. Zkratka VVT označuje variabilní časování ventilů, nejde tedy o žádné „ořezávátko“. Jak tomu ale u maloobjemových atmosférických motorů bývá, je třeba, abyste se dobrali intenzivnějšího zátahu, vyhnat otáčkoměr nahoru. Pásmo do 3000 otáček je dobré jen na kultivovanou jízdu ve městě, za ním začíná motor ožívat a teprve po překročení rysky se čtyřkou na prvním místě se dočkáte příjemně gradujícího tahu a také sympatického akustického projevu.

Pokud chcete cestovat svižně, nic nedejte na rady indikátoru řazení (ostatně přeřazovat můžete i o trochu dříve, než se indikátor rozsvítí) a motor vesele vytočte. Z městské nákupní tašky se rázem stane hravý a zábavný automobil, jemuž nechybí nádech sportovního chování.

Co se spotřeby týče, ta je pochopitelně velmi závislá na jízdním stylu, nicméně budete muset jet opravdovou „pilu“, abyste se v kombinaci dostali přes 8 l. O něco střídmější zacházení s plynovým pedálem znamená ve městě 7–7,3 l, mimo město výrazně nižších 5,2 l a na dálnici, kde je přece jen znát kratší pátý rychlostní stupeň a motor točí těsně pod 4000 otáček, se spotřeba vyhoupne zpět k 7 l. Nakonec palubní počítač ukázal kombinovanou hodnotu 6,2 l, a potvrdil tak, že přeplňování zdaleka není jedinou správnou cestou, jak vyrobit úsporný motor. Nádrž o objemu 40 l na předokolkové verze 2 l ztrácí.

 

Škola hrou

Pohon všech kol ve třídě malých vozů, minimálně tedy v Evropě (v Japonsku je situace jiná), nabízí Swift jako jediný. Dobrá, ještě je tu malosériové Audi A1 quattro, ale to už se bavíme o úplně jiném výkonu i jiné technice, ceně a dostupnosti. Suzuki ostatně sáhlo po jednodušším řešení s mezinápravovou spojkou, kdy se zadní kola připojují na základě rozdílu otáček mezi přední a zadní nápravou, tedy až při fyzickém prokluzu předních kol. Poznáte to snadno při ostrém rozjezdu, kdy si přední kola na moment „prohrábnou“.

Vzhledem k tomu, že světlá výška se oproti předokolkám nijak nezvětšila, není ani Swift 4×4 určen do terénu – na prašné cestě či na zmrzlém povrchu (během testu jsme bohužel obuté zimní pneumatiky trápili teplotami kolem 15 °C) si však užijete mnoho legrace. Díky hmotnosti pod 1,1 t ve spojení s točivým motorem a výbornou ovladatelností je Swift malým a hravým čertíkem. Přestože v zatáčkách silně „zaklekává“ (zadní vnitřní kolo se občas odlepí od asfaltu), stále jde o jasný důkaz, že pouze vysoký výkon sám o sobě nestačí na to, aby vůz poskytoval dostatek zábavy.

Suzuki k tomu totiž přidává i přesné, strmé a citlivé řízení, řadicí páku s jasně vymezenými drahami, kotoučové brzdy na všech kolech pro verze 4×4 a GLX, pedály s přirozeně progresivní charakteristikou – co víc si přát? Na horším povrchu navíc posádce vůz nezpůsobí žádná ortopedická traumata, díry a praskliny zvládá, aniž by se do karoserie přenášely rázy, což u minulé generace nebylo tak samozřejmé. Sice tím přišel o malou část motokárového chování předchozí generace, ale zároveň se výrazně posunul směrem k univerzálnímu pojetí malého hatch-backu, v případě Suzuki navíc s nadprůměrně dobrými jízdními vlastnostmi.

 

Jednoduchý výběr

Za svého „sviště čtyřkolku“ si u Suzuki řeknou o 350 000 (tedy bez stokoruny). Na malý hatchback to není málo, můžete se ale spolehnout na to, že vás na výbavě neošidí. Jediné, zač si lze připlatit, je prodloužená záruka a metalický lak. Ostatní prvky, jako multimediální systém s velmi dobrým zvukem a ovládáním na volantu, klimatizaci a pro 4×4 také vyhřívání předních sedadel, jsou ve standardu. Pouze šestnáctipalcová litá kola, která obouval testovaný kus, jsou až pro nejvyšší -předokolkovou výbavu GLX, pro GL/AC a 4×4 se dodávají o palec menší plechové disky s poklicemi. Swift má navíc v základu sedm airbagů včetně kolenního i vypínatelné ESP s kontrolou trakce.

Bráno pohledem prakticky smýšlejícího uživatele, který si vůz této velikosti koupí na městské či příměstské cestování, nemá devadesátitisícový příplatek za pohon všech kol valný smysl. Ovšem pokud je vaší prioritou zábava za volantem za rozumnou cenu, je Swift 4×4 nejlevnější volbou na trhu, ve svém segmentu navíc jedinečnou. Takže přestože nejspíš prodejní čísla trhat nebude, zaslouží si Suzuki velkou pochvalu za to, že jej vůbec nabízí. Nezbývá než parafrázovat strýce Pepina: „Nudíte se? Kupte si horského sviště!“ Se Swiftem 4×4 se skutečně nudit nebudete.

Suzuki Swift 1.2 VVT 4×4
Technické údaje

Motor
Typ motoru    atmosférický zážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů    4/16
Zdvihový objem    1242 cm3
Nejvyšší výkon    69 kW při 6000 ot./min
Nejvyšší točivý moment    118 Nm při 4800 ot./min

Převodné ústrojí
Pohon    přední kola s připojením kol zadních
mezinápravovou spojkou
Převodovka    pětistupňová manuální

Podvozek
Vpředu/vzadu    modifikované McPherson/torzní náprava
Odpružení přední/zadní    vinuté pružiny
Brzdy přední/zadní    kotoučové s vnitřním        chlazením/kotoučové
Elektronické systémy    ABS/EBD, ESP, TCS
Řízení    hřebenové s elektrohydraulickým     posilovačem s proměnným účinkem
Kola/pneu    6Jx16“/185/55 R16

Karoserie
Typ/dveře/sedadla    samonosná/5/5
Délka x šířka x výška    3850 x 1695 x 1535 mm
Rozvor/rozchod    2430 mm/1490 mm vpředu/1495 mm vzadu
Objem zavazadlového prostoru    210/900 l
Světlá výška    140 mm
Provozní/celková hmotnost     1085/1560 kg
Hmotnost přívěsu nebrzděného/brzděného    400/1000 kg

Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost    165 km/h
Zrychlení 0–100 km/h    13,4 s

Spotřeba
Město    6,7 l/100 km
Mimo město    4,9 l/100 km
Kombinovaná    5,5 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu    6,2 l/100 km
Emise CO2    128 g/km
Palivová nádrž    40 l

Cena a výbava
Základní akční cena 1.2 VVT    349 900 Kč
Cena testovaného vozu    359 900 Kč

Záruka
Technika    3 roky/100 000 km
Karoserie    12 let