Svět zaplavily automobily kategorie SUV. Humbuk, který v jednu chvíli kolem tohoto ještě před několika lety nového segmentu panoval, byl takřka nesnesitelný. Všichni z ničeho nic potřebovali SUV, což platí jak o zákaznících, tak o automobilkách. Ty se mohly přetrhnout, hlavně ať už můžeme v cenících vyvěsit nějaké to SUV nebo crossover.

Dnes už existuje řada příkladů, kdy byl původní offroadově schopný model obětován trhu a s příchodem nové generace se z něj stalo SUV. Naštěstí stále existují výjimky, které se drží původních konstrukcí. Je jich čím dál méně, ale pořád se tato „stará škola“ na trhu najde. Učebnicovým příkladem je Toyota Land Cruiser V8.

Toyota Land Cruiser V8 aktuální generace vstoupila na český trh v roce 2008. Moc dobře si pamatuji týden, kdy jsem měl předfaceliftovou verzi na test, a není to jenom kvůli tomu, že jsem s ní jel na svou promoci a babička si o zablácenou karoserii umazala sněhobílé šaty a ve výsledku vypadala, jako by si sedla do (ehm) tamtoho…, však víte. Tento automobil mě bez nadsázky uchvátil už tenkrát, a to především kombinací svých schopností v terénu, luxusně pojatého interiéru a samozřejmě také velikostí. Na verzi po faceliftu jsem se proto dost těšil.

Co je nového? Facelift několik věcí změnil, ale nic zásadnějšího nečekejte. Jiná jsou světla, maska chladiče, uvnitř pár drobností a nějaká ta vylepšení se dotkla také systémů usnadňujících jízdu v terénu. Někteří by v tuto chvíli mohli začít namítat, že jde o detaily, a měli by pravdu, pravdou ovšem také zůstává, že Land Cruiser V8 nic víc nepotřeboval. Jde si svou cestou, na které už nemá téměř žádnou konkurenci, takže vlastně čistě teoreticky nemůže zestárnout.

Very Big

Toyota Land Cruiser V8 je jednoduše obrovský vůz. Na délku měří skoro 5 m, na výšku ani na šířku pak nemá daleko k hranici 2 m. Nejlepší ze všeho je ale hmotnost. Ta celková daleko přesahuje 3 t, a pokud patříte mezi řidiče vlastnící pouze průkaz skupiny B, pak můžete být rádi, že tento automobil ještě vůbec můžete řídit. Kdo by čekal, že v takto obrovském voze bude místo „na tancování“, ten by byl zklamaný především tím, jak blízko nad hlavou má střechu.

Ano, jsme u toho. Land Cruiser není naleštěné SUV, ale off-road postavený na pořádném žebřinovém rámu. Zmíněná „nevýhoda“ je pouze jednou z několika daní, které takové řešení doprovází, ale nebojte se, má to i své nesporné výhody.

Položím vám otázku: co má společného Land Cruiser V8 s vaší koupelnou? Kliku od dveří. Nebojte se, nezbláznil jsem se. Kdo si vyzkouší tento vůz poprvé, bude zaručeně ohromen velikostí některých věcí v interiéru. Jednou z nich je právě klika na otevírání dveří. Na kličky známé z běžných aut zapomeňte.

Tato má rozměry kliky od koupelny. Obrovský je samozřejmě také volant, sedadla, odkládací prostor pod loketní opěrkou (tedy respektive lednice) a tak dále. Land Cruiser V8 dává každým detailem najevo, že jde o pořádné, poctivé a maximálně robustní auto, což ve výsledku znamená velmi příjemný pocit bezpečí.

Napněte plachty

Pod kapotou Land Cruiseru V8 najdete (kdo by to byl řekl) pouze osmiválcové motory. U nás můžete vybírat mezi benzinovou jednotkou 4,6 l nebo testovaným a v Evropě prodejně úspěšnějším dieselem. I na něj se v rámci faceliftu myslelo, ovšem ani on nepřináší žádné podstatné novinky. Upraven byl například systém vstřikování paliva, pracovalo se též na odhlučnění a omezení vibrací od motoru. Ve výsledku nabízí osmiválec o objemu 4,5 l výkon 200 kW (dříve 195 kW) a vrchol točivého momentu 650 Nm.

Land Cruiser V8 je koráb, jachta na silnici. Že tento „drobeček“ něco váží, to už jsme si řekli. Je celkem s podivem, jak dokáže diesel s takovým obrem cvičit. Nakonec stovka je pro něj otázkou 8,9 s a maximální rychlost přesahuje 200 km/h. Samozřejmě však nečekejte, že budete jezdit „za sedm“. Ve městě se spotřeba pohybuje spíše kolem 16 l, mimo město jsem během testu jezdil za 13 l.

Na diesel to nejsou světoborná čísla a třeba takový Range Rover s modernější osmistupňovou převodovkou a nižší hmotností dokáže být o několik litrů úspornější. Ovšem náš drobeček má v záloze ještě jeden trumf, o kterém zatím nepadla zmínka a díky kterému zapomenete snad na všechny jeho neduhy.

Všude dobře

Základ v podobě žebřinového rámu sice má jisté nevýhody, ovšem nese také jednu výhodu, a té se nevyrovná žádné moderní SUV. Bez jakékoliv nadsázky lze říci, že Land Cruiseru je naprosto jedno, po jaké silnici, cestě nebo terénu jede. Do interiéru se v kombinaci se vzduchovým odpružením nedostane prakticky nic. Polní cesta rovná se dálnice, o louce nebo české jarní silnici nižší třídy platí totéž.

Posádka se veze a jen tak mimochodem se občas od podvozku ozve tlumený ráz, což znamená, že to už musela být skutečně velká díra. Během testu jsem vyzkoušel ledacos, ale když jsem po extrémně rozbité okresní silnici jel skoro 100 km/h (mimochodem na této cestě mi jakési BMW X5 raději uhnulo, protože to jelo tak pomalu, že tam jede snad ještě teď), raději jsem toho nechal. Posádka možná o ničem neví, ale klasické silniční pneumatiky dostávaly hodně zabrat.

Abych to shrnul, s Land Cruiserem V8 je všude dobře. Debatám o tom, co silničáři dělají nebo nedělají, že je málo peněz na opravy a podobně, se můžete hlasitě a od plic smát. Tohle je kolos, který se valí vpřed bez ohledu na to, zda jede po nové silnici, po D1 nebo po polní cestě. Posádka o ničem neví.

Řidič má navíc k dispozici několik úrovní nastavení tuhosti podvozku. Komfort je v kombinaci s vysokým těžištěm a velkou hmotností velmi příjemný do té doby, dokud nepřijde zatáčka. Pokud se něco s Land Cruiserem V8 opravdu dělat nedá, pak to jsou rychlé průjezdy zatáčkami. Auto se nakloní, pneumatiky okamžitě začnou pískat a jasně dávají najevo, že v boji se 3 t hmotnosti prostě nemají šanci. Teď mi ale řekněte, proč by někdo takové věci s tímto vozem vůbec dělal…

Hlavně žádný stres

Vrcholný Land Cruiser kraluje na silnici. Pohodlí umí rozdávat v množství skutečně nebývalém, nicméně jeho další silnou stránkou je také jízda v terénu. Samozřejmě tu asi budoucí majitelé zas tak často neocení (pokud vůbec někdy), faktem ovšem je, že přijde-li na věc, nezastaví vás mimo silnici téměř nic. Také V8 používá systém Crawl Control, nově lze volit z několika nastavení podle povrchu – podobně, jako je tomu u Land Roveru. Abyste se v terénu snáze otočili, přidala Toyota ještě Turn Assist, což není nic jiného než systém, který brzdí zadní vnitřní kolo. Hlavně tuto novinku nezkoušejte na silnici…

Jízda terénem je, abych tak řekl, sranda. Jednoduše si aktivujete režim „tank“, respektive nastavíte povrch a rychlost a Toyota se pomalu sune vpřed bez ohledu na to, zda jedete z kopce nebo zrovna šplháte po prudkém svahu nahoru. Vše lze sledovat na displeji multimediálního systému, kde máte díky kompletní sadě kamer neustále přehled o dění kolem svého drobečka.

Land Cruiser V8 je stará škola. Poctivý automobil sice nenabízí jízdní vlastnosti na silnici jako moderní SUV, všechno ale vynahrazuje pocitem bezpečí, který vám v tak ohromné míře nedá snad žádný jiný automobil. Vůz je to maximálně robustní, nějaké výmoly na silnici nebo retardéry pro něj neznamenají prostě a jednoduše vůbec nic. Toyota to navíc ani nepřehání s pořizovací cenou. Testovaný a kompletně vybavený kousek stál dva miliony korun.

Toyota Land Cruiser V8 4.5 D-4D
Základní cena | 1 690 000 Kč
Motor | vznětový osmiválec,
4461 ccm, 200 kW / 3600 ot.min-1,
650 Nm / 1600 – 2800 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová automatická, pohon všech kol
Jízda | 0-100 km/h za 8,9 s, 210 km/h, spotřeba v testu 14,5 l/100 km
Rozměry | 4950 x 1970 x 1910 mm, rozvor 2850 mm
Zavazadelník | 259 / 1962 l
Provozní hmotnost | 2730 kg