Představuji si to asi takhle: většina lidí, kteří cestují letadlem, si vybere ekonomickou třídu a z letiště jede autobusem, metrem nebo přinejlepším taxíkem. Ale pak je tu menší skupina cestujících, kteří si rádi připlatí za třídu business. A právě pro ně je Multivan Business jako stvořený. Vlastně ne pro ně – spíše pro firmy, které jim z letiště nabídnou VIP transport. Tak tedy račte nastoupit a podívejte se, co na vás všechno čeká.
Navenek Multivan Business odlišíte jen podle označení, jinak je jeho karoserie totožná s nižšími výbavovými verzemi. Ke kochání tu toho příliš není, hlavním cílem designérů bylo maximální využití obestavěného prostoru, a tak se veškeré „výstřelky“ omezily na chromované ozdobné prvky a zatmavená okna. Multivan zkrátka staví na solidnosti a robustnosti, což ještě podtrhuje černá metalíza a sedmnáctipalcová litá kola. Stačí ovšem zatáhnout za jednu z klik posuvných dveří, nechat elektromotorky vykonat svou práci a rázem je toho k obdivování víc než dost…
Na rozdíl od většiny vozů, kde se všemožná vylepšení a příplatky koncentrují do prostoru řidiče, dostali v případě Multivanu přednost spolucestující. Společnými prvky celého vozu jsou sedadla čalouněná jemnou kůží Nappa a dekorativní lišty z pravého dřeva. Zatímco druhá řada s dvojicí individuálně posuvných sedadel a se sklopným stolkem je dobře známá i z jiných verzí, ve třetí řadě se udály věci nevídané. Nastěhovala se sem totiž dvě křesla Pullman s elektrickým ovládáním a vyhříváním, která si pohodlím a podélným prostorem nezadají s luxusními limuzínami.
Mezi nimi se navíc nachází chladicí box dimenzovaný na dvě lahve šampaňského, v přihrádkách je pak popelník, zapalovač a dvojice skleniček, které se ovšem spíše hodí pro whisky. Ne, pan generální ředitel tu opravdu nouzí strádat nebude. U Volkswagenu mysleli i na to, jak si cestu v těch parádních křeslech pořádně užít.
V přihrádce před spolujezdcem proto najdeme Wi-Fi modul, který umožňuje bezdrátové připojení k internetu prostřednictvím vložené předplacené SIM karty. Internet je k dispozici ještě hodinu po vypnutí motoru. Aby na sebe cestující nemuseli pokřikovat, je nad každým sedadlem zabudován mikrofon, který snímá hlas a zesiluje jej prostřednictvím systému DVE z reproduktorů.
Vyzkoušeli jsme, že funguje na jedničku i při zapnutém rádiu. Nechybí připojení pro iPhone či iPod a také příplatkový přehrávač DVD se stropní obrazovkou, s dálkovým ovládáním a trojicí bezdrátových sluchátek. Pořád nemáte dost? Zesilovač, měnič na 6 CD a reproduktory dodala společnost Dynaudio. A aby bylo na tuhle bohatou výbavu dobře vidět, je tu i elektrické střešní okno.
Šestiválec chybí
Aby byl tranzit do pětihvězdičkového hotelu co nejpříjemnější, nemůže takto luxusně vybavený kočár dostat pod kapotu jen tak nějaké „ořezávátko“. U Multivanu Business můžete vybírat mezi známým jednoturbovým dieselem 2.0 TDI 103 kW, silnějším provedením se dvěma turby 2.0 TDI 132 kW a vrcholným turbobenzínem 2.0 TSI 150 kW. Testovaný vůz dostal naftové biturbo spojené se sedmistupňovou dvojspojkovou převodovkou DSG a s pohonem všech kol 4Motion.
Tato trojkombinace znamená slušnou dynamiku (pochopitelně nemůžeme čekat raketové starty na semaforech), trakci i na zhoršeném povrchu (třeba kdyby si chtěl pan manažer odpočinout na horské chatě) a zároveň i rozumnou spotřebu. Ta sice oproti téměř stejně výkonnému staršímu pětiválci 2.5 TDI nijak nepoklesla, ale pokud se bude Multivan Business otáčet mezi letištěm a centrem města, je reálné tuto trasu absolvovat za 8,5 l/100 km. Mimo město se dostanete maximálně o 1 l níže, na dálnici se pak spotřeba ustálí zhruba na 9 l. Přestože testovaná kombinace si zaslouží téměř výhradně slova chvály, k luxusnímu charakteru automobilu by se přece jen hodil více šestiválcový motor.
Převodovka DSG řadí bleskově, cukání při rozjezdech se podařilo téměř eliminovat, přičemž slovo téměř je třeba zdůraznit. Tu a tam se spojka připojí přece jen příliš razantně a naruší dojem plavného startu. Hodně záleží na řidiči a jeho práci s plynovým pedálem. Díky pohonu všech kol ale nehrozí, že byste si na semaforech „prohrábli“ předními koly.
Řízení si drží přesnou charakteristiku s minimální zpětnou vazbou a posilovač je naladěn tak, aby umožňoval pohodlné manévrování i s takto rozměrným vozem. Při zajíždění do křivolakých uliček centra to oceníte. A podvozek? S výjimkou příčných prahů, na nichž zadní náprava přece jen drcne, zaručuje pohodlnou a houpavou jízdu. Multivan se v zatáčkách naklání jen minimálně, nicméně vyšší těžiště jej přece jen předurčuje k cestování přímým směrem.
Základní provedení 2.0 TDI 103 kW s manuálním řazením a pohonem předních kol, které kromě LCD panelu s přehrávačem DVD zahrnuje vše výše uvedené plus bohatý seznam komfortních prvků a bezpečnostních asistentů (v nižších provedeních za příplatek), můžete koupit za necelé dva milióny korun.
K dispozici je navíc široká paleta individuálních úprav na přání zákazníka. Konkurenční Mercedes-Benz Viano Pearl se pohybuje ještě o nějaký půlmilion výše, nabízí ale silnější šestiválcové motory. V popsaném scénáři cesty z letiště do hotelu jde pochopitelně spíše o pohodlí než o uspořené desetiny sekund mezi semafory, takže pokud nepotřebujete dělat dojem trojcípou hvězdou na kapotě, vězte, že Multivan Business vám poskytne stejnou službu a za menší obnos. A na to slyší i VIP servis.
Volkswagen Multivan Business 2.0 TDI 4Motion
Motor | vznětový čtyřválec, 1968 ccm,
132 kW/4000 ot.min-1, 400 Nm/1500-2000 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová automatická,
pohon všech kol
Jízda | 0–100 km/h za 11,8 s, 188 km/h,
spotřeba v testu 8,6 l/100 km
Rozměry | 4892 x 1904 x 1970 mm,
rozvor 3000 mm
Provozní hmotnost | 2284 kg
Základní cena | 1 971 175 Kč