Automobilka BMW, to je kromě sportovních, na řidiče orientovaných a více méně také známých modelů v poslední době jeden experiment za druhým. Vzpomeňme třeba model X6, 5 GT, nově také 3 GT, chystané X4 a tak dále. Německá značka prostě hledá, co všechno by ještě mohla svým zákazníkům nabídnout. Pravdou je, že výsledkem takové snahy jsou občas na první pohled zvláštní auta, respektive zvláštní kombinace jednotlivých kategorií, ale když si to zákazníci žádají, tak proč ne.
Model 640d xDrive Cabrio na první pohled rozhodně jako zvláštní nevypadá. Naopak. Řeknu to na rovinu, tohle je nádherné auto, které dává jasně najevo, že majitele sedícího za volantem se finanční krize fakt netýká. Kromě samotného designu udělá dost velký dojem také fakt, že vůz měří bezmála pět metrů na délku (to z fotek zas tak patrné není), má dlouhatánskou kapotu a de facto nabídne místo pouze pro dvě osoby. Samozřejmě vzadu jsou další dvě místa, ale každý dobře ví, jak to u podobných aut chodí.
Individual, aneb když ani všechno nestačí
Pokud chcete konkrétní čísla, pak na délku měří testované BMW 4894 mm, široké je 1894 mm a vysoké 1365 mm. Rozvor náprav dosahuje na 2855 mm. Tohle auto prostě budí respekt a je úplně jedno, jestli zrovna máte nataženou plátěnou střechu, nebo jestli si užíváte vítr ve vlasech. I když v tomto případě to vlastně jedno není, protože když stáhnete střechu, budou kolemjdoucí regulérně žasnout.
Důvodem je výbava z programu Individual. Když případným zájemcům nestačí majestátní design, když nestačí obří rozměry ani standardní a dost kvalitní materiály, mohou připlácet a připlácet. Jak už jsem napsal v úvodu, pokud chcete všechno, u BMW to dostanete, takže de facto záleží pouze na tom, jak moc schopnou máte peněženku, respektive účet.
Abych se vrátil k testovanému exempláři, pokud stáhnete střechu, praští vás do očí prvotřídní kůže. Ano, je bílá a ano, modré kalhoty jí opravdu dobře nedělají. Jenže čert vem všechny řeči o tom, jak je světlé čalounění nepraktické. Výsledek vypadá na pohled dokonale. Jen je dobré si uvědomit jednu skrytou nevýhodu. Na rozdíl od tmavých barev, se kterými tak nějak splynete, na bílém podkladu je člověk sedící uvnitř vystaven jak na talíři. Samozřejmě se určitě najdou tací, kteří právě tuto vlastnost ocení. Jestli se vám interiér na fotkách líbí, pak stačí zaškrtnout položku „čalounění BMW Individual Opal White/Black“ a nachystat si 170 000 Kč. Výbava obecně je u tohoto exempláře řečeno lidově pěkně naložená. Celkem si vyžádala cca 900 000 Kč navíc.
Klasické BMW
Když přehlédneme bílé čalounění a detaily typu bílého proužku na volantu, pak jde o interiér přesně ve stylu současných BMW. To přeloženo znamená, že palubní deska je identická s ostatními modely této značky. Sedadla jsou výborná, ergonomie zrovna tak. A ať si dělá konkurence, co chce, stejně BMW pro řidiče dokáže udělat o malinko lepší pracoviště.
Bavíme se o kabrioletu, takže nelze jen tak přeskočit téma střechy. Už zaznělo, že je plátěná. Dolu ji dostanete za 19 sekund, nahoře je za 24 sekund. Manipulovat s ní můžete do rychlosti 40 km/h, což se například při jízdě ve městě velice hodí. Odpadne věčné tipování, zda ta červená bude dost dlouhá.
BMW 640d xDrive Cabrio má předpoklady plnit roli velice univerzálního auta. Na jedné straně stahovací střecha, takže super léto, na straně druhé pohon všech kol a naftový motor, takže dlouhé cesty a bezproblémová jízda po sněhu. Jenže univerzální řešení si žádají určité kompromisy a střechy se jeden takový určitě týká. S tímto motorem rozhodně nejde o vůz, který bude po dálnici jezdit na spotřebu v pravém pruhu rychlostí 120 km/h. Naopak, tohle je dálniční expres. Jakmile se ale pustíte do expresnějšího tempa, můžete se rozloučit s akustickým komfortem uvnitř. Plátno zkrátka nedokáže izolovat stejně dobře, jako klasická plechová střech. Je to prostě něco za něco.
Další německá klasika
Další takovou příjemnou německou klasikou je naftový šestiválec. Pod označením 640d se skrývá dvakrát přeplňovaný řadový třílitr o výkonu 313 koní a s vrcholem točivého momentu 630 Nm. Určitě patří k těm povedenějším dieselům, protože táhne jako blázen, nabídne solidní spotřebu a kromě toho také má své hodně zajímavé charizma. Řečí čísel znamenají schopnosti tohoto dieselu akceleraci z nuly na stovku za 5,4 s a maximálku 250 km/h. Pro doplnění jeden detail – hmotnost je téměř přesně dvě tuny.
Motoru výborně sekunduje další z klasiků – osmistupňový automat ZF. Dohromady vytváří dokonalý pár a já vlastně nemám vůbec nic, co bych k tomu mohl dodat. Prostě tohle spojení funguje na výbornou. Jen pro představu na osmičku při 200 km/h točí motor rovné tři tisíce a řekne si přibližně o jedenáct litrů. Ve městě se pohybuje kolem deseti. V tabulkách najdete něco o pěti až sedmi litrech, ale to jsou jak je v dnešní době zvykem spíše teoretické hodnoty.
Elegantně univerzální
Testované BMW dokáže hrát velké množství rolí. Tak především popojíždět po kolonádě a prezentovat svého majitele, to mu jde velmi dobře. Nebo vyrazit do města, což také není špatné, auto vypadá dost pohodlně, o klidné jízdě mimo města ani nemluvě a končíme samozřejmě v Německu s ručičkou tachometru na maximální rychlosti. I v takové chvíli se BMW tváří, jako že se neděje nic. Pohon všech kol přidá na jistotě za deště nebo zřejmě dokonce i na sněhu.
Jenže i zde jsou určité rezervy. Auto je poměrně těžké, takže na nějakou sportovní jízdu rovnou zapomeňte. Jistě, rychlí budete, ale bavit se v zatáčkách moc nejde. Rozhodně ne na českých silnicích. Řidič sice může vybírat mezi režimy Sport+, Sport, Comfort, Comfort+ a EcoPro. Realita je taková, že si v podstatě vybíráte, jak moc se auto bude houpat (plus jak se bude chovat převodovka, posilovač řízení a odezva na plyn). Oblíbil jsem si Comfort+, kdy 640d připomíná loď, ale pohodlný je do té doby, dokud je silnice rovná.
Když člověk vymete český jarní kanál, ozve se taková rána, že z toho div nenadskočíte a neprolítnete při tom tou plátěnou střechou. Možná za to mohou částečně i příplatková kola, ale s nerovnostmi si tento kabriolet opravdu nerozumí. Že není podvozek všemocný, to pak dokazují také dálniční táhlé zatáčky, do kterých když vjedete přes 200 km/h, auto i v tom netvrdším režimu nakonec nepůsobí zdaleka tak jistě, jak se na první pohled zdálo. Řidič má pocit, že si ještě neaktivoval sportovní režim tlumičů, ale není tomu tak. Prostě i to nejsportovnější je při ostřejší jízdě poměrně měkké. Přesně ten stejný pocit jsem měl za volantem pětkového GT.
Za tři
BMW 640d rozhodně není špatné auto. Podle mého názoru ztělesňuje frázi „od všeho trochu“, ve výsledku to sice není ani pohodlný kabriolet, ani pohodlné kupé na dlouhé cestování, není to ani sportovní vůz, ani auto na hory. BMW ale všechno zmíněné zamíchalo dohromady a výsledkem je univerzální kabrio nabízející obrovskou image a pestrou škálu schopností, kterou pro mě osobně podtrhuje asistent pro sjíždění prudkých svahů. Přiznávám, v tomhle autě mě vyloženě fascinuje.
U BMW není nic tak úplně zdarma. Základní cena verze 640d xDrive Cabrio, což je mimochodem to nejlepší, co si můžete v případě dieselu u tohoto modelu koupit, startuje na 2 375 000. K tomu si připočtěte pořádnou porci výbavy a rázem jsme překročili třímilionovou hranici jak nic. Každá sranda něco stojí. A když si dokážete odůvodnit kombinaci stahovací střechy, dieselu a pohonu všech kol, tak proč ne…
Technické údaje
Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem: 2993 ccm
Výkon: 313 k / 4400 ot./min
Toč. moment: 630 Nm / 1500 – 2500 ot./min
Zrychlení 0–100 km/h: 5,4 s
Max. rychlost: 250 km/h
Převodovka: 8stupňová automatická
Komb. spotřeba: 6,0 l/100 km
Rozměry: 4894 x 1894 x 1365 mm
Rozvor náprav: 2855 mm
Základní cena: 2 375 000 Kč