V našem dřívějším testu Lukáš Ford Kuga pochválil s jednou velkou výjimkou, a tou byla dvojspojková převodovka PowerShift. Tento deficit testovaný vůz neměl, spoléhal se na klasickou šestistupňovou manuální převodovku, přičemž dvoulitrový turbodiesel TDCi o výkonu 120 kW byl tentýž. Vezměme to ale popořádku.

Kuga zůstává i na sklonku kariéry velmi pohledným autem, kinetický design jí dává dostatečnou porci vizuální dynamiky a detaily typu stříbrně lakovaných imitací ochranných krytů pod oběma nárazníky spolu s velkými koly to ještě podtrhují. Navenek se může zdát docela velká, uvnitř už to taková sláva není. Zadní sedačky poskytují místa srovnatelně s nižší střední třídou, kufr je v porovnání s konkurencí opravdu malý: 360 l rodinným potřebám nemusí vždy stačit. Zajímavé jsou dvojité páté dveře – celou vrchní polovinu (nikoli jen okno) lze vyklopit zvlášť.

Jestliže navenek působí Kuga stále atraktivně (však je také na trhu čtyři roky), uvnitř by se už měnit dalo kdeco: mohutná palubní deska a výběžky pod středovým panelem zbytečně utiskují přední cestující, samotné stříbrné lakování středového panelu, splývající ovladače klimatizace a drobná tlačítka dávají najevo jak věk, tak spřízněnost s druhou generací Focusu, resp. třetí generací Mondea. Také červeně podsvícený palubní počítač se zastaralým fontem není právě přehledný.

Přesvědčivě a jistě

Tyto nedostatky ale ustoupí do pozadí v okamžiku, kdy auto nastartujete a vydáte se vstříc první trochu slušné silnici. Naftový dvoulitr je skvěle odhlučněný a kromě opravdu nízkých otáček, kdy trochu vibruje, se do interiéru jeho projev nese jen jemně. Upravený podvozek z Focusu se sice potýká s vyšší hmotností a výše položeným těžištěm, je ale citlivý, odpružení reaguje ani tvrdě, ani přehnaně houpavě a k tomu všemu tu je opravdu strmé řízení s poctivou zpětnou vazbou.

Řadicí páka má delší, ale zcela přesně vymezené dráhy, spojka umí zabrat pěkně progresivně, takže v kostce řečeno – řídit Kugu je radost. Bylo by zajímavé ji postavit do srovnávacího testu se třemi „Japonci“, který jsme připravili do říjnového čísla… Pohon všech kol je tu takříkajíc na doplnění – tenhle Ford by si s asfaltem poradil velmi dobře i jako předokolka a terén mu moc nevoní, na to je příliš málo chráněný a nájezdové úhly nejsou valné. Silnice mu sluší víc.

Se spotřebou už to není tak růžové – ne že by Kuga neuměla jezdit úsporně (dostanete se pod 6 l), ale problémem je hodně krátká pětka a šestka, takže ve vyšších rychlostech motor točí zbytečně vysoko. Na dálnici počítejte s 8,6 l, ve městě se zhruba 7,5 l. V kombinaci se pak Kuga dostala na 6,4 l, tedy řekněme slušný průměr.

Ford navíc nadělil svému jedinému evropskému SUV na odchodnou velmi zajímavý ceník. Akční model Champions Edition lze se slabším 100kW TDCi a pohonem přední nápravy pořídit už za půl milionu, pokud chcete navíc čtyřkolku, může být vaše za 591 900 Kč. Testovaná (a velmi bohatá) výbava Titanium S pak znamená přirážku ve výši dalších 80 000 Kč. Za jedno z nejlépe jezdících SUV na trhu je to opravdu lákavá nabídka.

Plusy: jízdní vlastnosti, atraktivní design, dvojité otevírání 5. dveří, řízení, tichý motor
Mínusy: malý zavazadelník,

Základní cena: 499 900 Kč

Technická data

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1997 cm3
Výkon: 120 kW (163 k)/ 3750 ot.min-1
Toč. moment: 340 Nm/2000-3250 ot.min.-1
Max. rychlost: 196 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,5 s
Převodovka: šestistupňová manuální
Spotřeba město/mimo/komb.: 7,6/5,1/6,0 l/100 km
Spotřeba během testu: 6,4 l/100 km
Palivová nádrž: 66 l
Délka x šířka x výška: 4443 x 1842 x 1710 mm
Rozvor: 2690 mm
Hmotnost: 1614 kg
Zav. prostor min/max: 360/1355 l