České automobilce patřilo na domácím trhu určité výsadní postavení a tak není potřeba Škodu Superb Combi dlouze představovat. Přesto bych rád podotkl, že mu to sluší daleko víc, než v případě verze sedan-liftback. Protažené auto si totiž od mnoha kritiků vysloužilo přezdívku „jezevčík“. To ale o kombíku neplatí, tady jsou všechny proporce dobře sladěné. Superb Combi ani v závěru nepůsobí nikterak mohutně, spíš se tváří podle toho, co od něj můžete očekávat.

A tím je samozřejmě vnitřní prostor. Škoda se v rámci koncernu Volkswagen totiž vyprofilovala do automobilky, která dokáže z relativně běžné základny „vyždímat“ maximální možnou velikost interiéru. Každý, kdo někdy seděl na zadních místech Superbu mi dá určitě za pravdu – za tolik místa by se nemusely stydět ani vrcholové manažerské limuzíny, některé dokonce působí stísněnějším dojmem. Občas ale lidé, které jsem svezl a seděli v Superbu poprvé, se prý na zadních místech kvůli nadbytku místa cítili neútulně.

Proto jsem je raději posadil na přední místa, kde zažili pravý opak svých pocitů. Mohutná palubní deska je sice z povedených materiálů, kvalitně zpracovaná a přehledná, přesně jak se na koncernové vozy sluší, podle mého názoru ale až příliš utlačuje řidiče a jeho spolujezdce. Delší postavy se budou bouchat stehny o středový panel. Díky možnosti elektronického seřízení sedadel v testovaném voze šlo ale mnohé napravit a nakonec jsem si týden v Superbu docela užíval. Kožené sedačky mají navíc dobré boční vedení.

Když mluvíme o Škodě Superb Combi, byl by samozřejmě hřích nezmínit zavazadlový prostor. Ten konkurenci ve své třídě co do objemu utíká. V základu se do něj totiž vejde celých 633 litrů, pokud sklopíte zadní řadu, pak do auta naskládáte až 1865 litrů. V tak velkém prostoru přijdou vhod posuvné ohrádky, které zabrání nechtěnému putování drobnějších nákupů po zavazadelníku. Přenosná svítilna je pak jen příjemným doplňkem a umocňuje pocit praktičnosti.

Střední volba benzínová

Když člověk začne uvažovat o autě, přijde chvíle, kdy se musí rozhodnout a vybrat správnou motorizaci. Nemám nejmenší pochyby o tom, že většina českých zákazníků automaticky sáhne po dvoulitrovém turbodieselu. Vždy se ale najde skupinka příznivců benzínových agregátů. A ti mají také několik možností na výběr. Někde uprostřed leží povedený motor 1.8 TSI. Ano, pohonná jednotka hrající v případě prémiové Audi A4 Avant základní roli a pohybující se v mnoha modelech napříč koncernem. Rozhodně to není zlá volba.

Osmnáctistovka totiž disponuje příjemným poměrem spotřeba/výkon. Hlavní předností oproti naftovému motoru je samozřejmě sametový chod jednotky, vznětový motor zase kontruje nižší spotřebou. Je fakt, že 1.8 TSI je poměrně náchylná na zacházení a pokud se budete snažit o trochu sportovnější svezení, spotřeba bude rapidně stoupat nad 10 l/100 km. Běžně se ale dá jezdit okolo 8,5 litrů, což vůbec nezní špatně.

Agregát disponuje výkonem 160 koní a maximem točivého momentu 250 Nm, ten je dostupný v širokém spektru otáček, načež se připojuje vrchol výkonnostní křivky. Výsledkem je tak lineární zátah. Škoda Superb Combi dokáže překonat stovku za 8,8 s. A uhánět až 215 km/h. Co víc si od kombi přát?
Ať žije Haldex

Co takhle pohon všech kol? Škoda Superb Combi je moderní vůz vyšperkovaný mnoha elektronickými asistenty, ale díky poslední generaci spojky Haldex může nabídnout i pohon všech kol. Ten se připojuje jen v krizových situacích a dokáže pořádně zlepšit stabilitu vozu. Oceníte ho zejména v zimních měsících, svoje uplatnění by mohl najít ale i při ostřejším průjezdu klikatých okresech. Vůz se totiž díky němu chová patřičně neutrálně a zvyšuje tak stabilitu i dobrý pocit z řízení. Ke sportovnější jízdě tak trochu svádí i tvrdší naladění podvozku, častěji vám ale nebude vyhovovat na rozbořených českých silnicích nebo městských retardérech.

Škoda Superb Combi je příjemným rodinným společníkem, který nabídne maximální možný prostor, dobré jízdní vlastnosti a vysokou bezpečnost. Cenovka startuje na 715 900 korunách, ale s přibývající výbavou roste k milionu. Pokud nejste vyloženými odpůrci české značky, pak vás určitě nezklame.

Plusy: prostornost, motorizace, kvalita zpracování
Mínusy: kolísavá spotřeba, tvrdší podvozek

Cena od: 715 900 Kč

Objem: 1798 ccm
Maximální výkon: 118 kW (160 k) při 4500 – 6200 ot/min
Maximální točivý moment: 250 Nm při 1500 – 4500 ot/min
Převodovka: 6stupňová manuální
Maximální rychlost: 215 m/h
Zrychlení 0–100 km/h: 8,8 s
Udávaná spotřeba město: 10,7 l/100 km
Udávaná spotřeba mimo město: 6,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba: 8,2 l/100 km
Spotřeba během testu: 9,0 l/100 km
Provozní hmotnost: 1629 kg
Délka / výška / šířka : 4838 × 1817 × 1510 mm
Rozvor: 2761 mm
Zavazadelník / po sklopení: 633 / 1865 l

Foto: Zuzana Procházková