Když Nissan Murano vyjelo ve své generaci poprvé na silnice, vzbudilo celosvětový rozruch. Dokonce si odneslo cenu jako nejkrásnější SUV na světě. Jenže to bylo všechno a auto primárně určené na americký trh, to nemělo na starém kontinentě vůbec lehké. Velký těžký vůz s jediným poměrně hladovým šestiválcem rozhodně není Evropanův šálek čaje. My jsme se přesto během rozlučkového redakčního testu Nissanu Murana domnívali, že stojí za pozornost. A totéž si myslíme i o nově příchozím.
Vnější rozměry se u nového Nissanu Murano oproti předchozí generaci nezměnily, a pokud se díváme zboku, auta od sebe těžko rozlišíme. Nová výrazná maska chladiče ale hraje prim. A jak jsme si ověřili během týdenního testu, přitahuje značnou pozornost. Uprostřed trůní logo a mřížky jsou protažené až tak, že se zařezávají do světel. Přitom je celá příď vysoká. Hledejte odvážněji vypadající SUV a bude to marná snaha. Nové oblé svítilny vzadu působí ale smířlivým dojmem a dodávají autu přátelský charakter.
Směrem k Infiniti
Zatímco samotný exteriér by se dal označit jen za dramatičtější facelift, uvnitř musí být každému jasné, že se Murano za ta léta dostalo pěkný kus kupředu. Kvalita zpracování a výbava jsou nesrovnatelné. Jemné materiály, kůže a imitace hliníku dají zavdat myšlence, že tohle auto má nakročeno do luxusní značky Infiniti, která Nissanu patří. Vypráví o tom hlavně elektricky nastavitelný volant s trochu drobnými tlačítky a absolutně komfortní sedadla (po všech stránkách také nastavitelná elektromotorky). Bohužel, boční vedení při zatáčce vpravo už obstarají dveře, levé kontra dá mohutný středový tunel.
Červeně podsvícené přístroje v tubusech vypadají sportovně. Škoda, že ovladač palubního počítače trůní na vrchu kapličky a je tak úplně mimo dosah řidiče. Stejnou výtku by si zasloužilo ovládání navigace a multimediálního systému, které je stejně jako minule trochu z ruky. Jeho funkce jsou ale skvělé a kromě couvací kamery si můžete přepnout i na boční. Ta sleduje pravé přední kolo tak, abyste si ráfky neodřeli o obrubník.
Nissan Murano nabízí luxusní posezení pro čtyři cestující, pátý uprostřed bude naříkat nad plochým sedákem a loketní opěrkou tlačící ho do zad. Místa pro ostatní je ale náramně a nemůžeme si stěžovat v žádné oblasti. Po vzoru amerických SUV jde totiž Muranu především o komfort. O náklad už ale méně. Za základní objem zavazadelníku 408 litrů by se mohl stydět i kdejaký sedan střední třídy. Prostor je ale dobře přístupný přes elektrické páté dveře (škoda, že jim otevírání trvá poměrně dlouho a vydávají u toho nesnesitelné pípání) a najdete v něm i tlačítkem přístupné druhé dno. Údaj 832 litrů po sklopení zadních sedadel bohužel také neoslní.
Stále stejná písnička
Že si Nissan Murano tvrdohlavě jede svou vlastní písničku, je zřejmé i z motorizace. Volbou je jediný 3,5 litrový benzínový V6, v podstatě ten samý, který jsme našli i v předchozí generaci. Žádný strach, šetřílkové, v kuloárech se šeptá, že by se na přelomu roku mohla objevit také verze s naftovým šestiválcem, což by byla pro Murano velká revoluce. Nyní se ale musíme spokojit s jedinou možností, které prošla jen drobným ozdravným programem.
Benzínový šestiválec má nyní výkon 188 kW, tedy 252 koní. Maximum točivého momentu 334 Nm leží na 4400 otáčkách za minutu, což je ale kvůli automatické převodovce CVT v podstatě jedno. Variátor má totiž za úkol udržovat v jakékoliv rychlosti stále stejné otáčky a jen při zrychlování odhadovat vyšší touhu po vytáčení. Jízda s Muranem tedy vypadá tak, že pokud udržujete rychlost, nebo plyn jen jemně šimráte, motor bude pořád točit 2000 otáček. Při silnějším přišlápnutí vyjede ručička na 4000 a zase se drží, dokud nepovolíte. Kick down pak znamená hranici červeného pole u 6000 otáček v minutě.
Jízda s Nissanem Murano tedy neprobíhá stejně jako u běžných vozů a motor má v podstatě jen tři režimy běhu. Řidiče, kteří do ruky poprvé dostanou automat CVT by to mohlo trochu mást. Na druhou stranu si stačí zvyknout, vědět, jak dávkovat plyn a CVT rázem nabídne nepřetržitý zátah, kdy stoupá rychlost, ale otáčky zůstávají stejné. Fakt, že auto točí stejně při 80 km/h jako třeba v rychlosti 150 km/h má vliv také na spotřebu. Ta nemá tendenci výrazně kolísat. Na druhou stranu je nepříjemně vysoká. Ve městě si poskakování variátoru vyžádá 16 litrů na sto, při klidném plutí po dálnici můžete zajet čistých deset. V průměru tedy budete jezdit za takových 13 litrů Naturalu na sto, což není nejlepší údaj.
Za luxus se (ne)platí
Automat CVT ale podporuje komfortní naladění vozu. Stejně tak i maximální odhlučnění motoru. Při dálničním tempu se dá v pohodě konverzovat šeptáním. Murano je vybaveno také komfortně měkkým podvozkem, který v zatáčkách dává zapomenout na sportovní jízdu. Jistou dávku nedotáčivosti pomáhá krotit permanentní pohon všech kol, dvoutunový crossover ale fyzikální zákony neošálí a masa kovu se tlačí ze šikany jistě ven. Typického zákazníka Murana to ale nemůže znepokojit, protože ten krajinou nespěchá, spíš se kochá. A kdyby chtěl předjíždět, motor je dostatečně pružný a nabízí i slušné parametry při zrychlení z klidu: rovných 8 sekundy na stovku.
Nissan Murano byl a asi na dlouho bude vlajkovou lodí japonské automobilky. Pokud nemáte nebo nechcete Infiniti, ale rádi byste trochu japonského luxusu přesto ukořistili, Murano je to pravé pro vás. Vaši peněžence výrazně ušetří oproti předchozí generaci. Crossover začíná s bohatou výbavou na příznivé ceně 1.150.000 korun. Za námi testovanou výbavu Premium zaplatíte 1,25 milionu korun.
Základní cena: 1 150 000 Kč
Objem motoru: 3498 ccm
Maximální výkon: 188 kW (252 K) při 6000 ot/min
Maximální točivý moment: 334 Nm při 4400 ot/min
Převodovka: CVT (variátor)
Maximální rychlost: 210 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,0 s.
Udávaná spotřeba město: 14,9 l/100 km
Spotřeba mimo město: 8,6 l/100 km
Kombinovaná spotřeba: 10,9 l/100 km
Spotřeba během testu: 13 l/100 km
Provozní hmotnost: 1913 kg
Délka / výška / šířka: 4838 mm / 1730 mm / 1880 mm
Rozvor: 2825 mm
Zavazadelník / po sklopení: 408 l / 832 l
Foto: Zuzana Procházková