Doba velkých kupé je vážně pryč a myslím, že je to velká škoda. Stále se totiž nemůžu zbavit dojmu, že obří SUV s nesnesitelnou nadváhou a nafoukaným „obličejem“ až příliš vulgárně vykřikují nadřazenost svého majitele. To opravdu vkusný člověk by si měl zvolit jinou cestu. Jenže když si pořídí velký sedan Mercedes-Benz S, bude si za jeho volantem zase připadat jako najatý řidič. Postavit na jeho základu pěkné kupé byl proto vskutku užitečný nápad.

Poslední generace Mercedesu CL se vyrábí od roku 2007, ale před nedávnem prošla decentním faceliftem. Přesně tak, jak to mají zákazníci této značky rádi. Změna vzhledu vozu je tak jen minimální. Je to ovšem pochopitelné, hrát si nějak výrazně se stávajícími tvary by mohlo být v závěru smrtící. Lehká modernizace je ovšem za nějaký čas vždy potřeba.

Mercedes-Benz CL tak dostal hlavně lehce pozměněné světlomety s LED diodami, ubíral se tedy směrem, kterým před nedávnem prošel také sedan třídy S. Velký střešní oblouk, který charakterizuje linky královského kupé a dlouhá příď zůstaly zachovány. Vozu chybí B-sloupek, takže pokud stáhnete obě boční okénka, naskytne se kolemjdoucím nebývalý pohled do kabiny. Za jízdy pak dovnitř proudí vzduch ale bez nepříjemného zvukového efektu, jako v běžných vozech.

Luxus za každou cenu

Interiér vozu je na první pohled přepychový. Velká křesla s pohodlnými polštáři potažená světlou kůží a perforovaná kvůli chlazení i vyhřívání, lákají k pohodlnému posezení. Lze si nejen nastavovat jejich polohu, ale pomocí přifukovacích polštářů i míru bočního vedení na úkor lehce menší pohodlnosti.

Každý si tak může zvolit, co vyhovuje právě jemu. Navíc je přifukování aktivní, takže pokud zatáčíte vpravo, levý polštář se bleskově přifoukne a podrží vás do zatáčky. Na rovince opět vzduch vypustí. Pravdou je, že si na tento systém musíte zvyknout. Mě zprvu trochu rozptyloval. Sedadla v testovaném voze měla navíc i masážní funkci, kdy si můžete zvolit dva stupně intenzity kombinované se dvěma stupni síly.

Protože vůz stojí na platformě Mercedesu třídy S a jako jedno z mála kupé na světě přesahuje svo délkou pět metrů, dalo se očekávat, že v klidu převeze čtveřici cestujících. Na zadní sedadla se přistupuje bez problémů, odsunutí přední sedačky usnadňuje elektromotor. Jen si musíte chvíli počkat. Zezadu se pak naskytne pohled cestujících na celkové proporce interiéru zdobeného hnědým dřevem, dvoubarevnou kůží (i na palubní desce) a stropem z Alcantary. Vsadím se, že takový luxus nemáte ani ve svém obýváku.

Řídí skoro za vás

Fakt je, že lehce barokní tvary palubovky by se nemusely líbit každému. Potěší vás ovšem neuvěřitelně kvalitně zpracovaná tlačítka, která vypadají luxusně a jsou příjemná na dotek. Stejně tak volant vykládaný kůží a dřevem, jenž má zcela samozřejmě funkci vyhřívání. Na obrazovku multimediálního systému si můžete nechat ukázat nejen navigaci a nastavení nejrůznějších funkcí vozu, přehrává také DVD a přijímá digitální televizi.Mercedes-Benz CL vlastně přejal palubní desku z třídy S, stejné zůstaly i budíky. Ukazatel rychlosti je virtuální, místo něj si tak můžete nechat zobrazit noční vidění. To funguje skvěle hlavně v případě, kdy vás oslňují protijedoucí vozidla. Auto umí rozpoznat člověka na krajnici a včas na něj upozornit.

Aktivní tempomat už má kdejaký vůz střední třídy, Mercedes CL po faceliftu ale přidává ještě další „vychytávky“. Jde například o systém, který sleduje, zda je řidič unaven a popřípadě na jeho únavu upozorní. CL má vůbec poprvé aktivní asistent pro jízdu v pruzích, který v případě vašeho vyjetí mimo pruh přibrzdí kola na protější straně vozu a tím vás sám vrátí zpět.

Testoval jsem verzi označenou jako BlueEfficiency, která se sebou přináší technologii systému start-stop. Ani i do této třídy už dorazila ekologická lobby, o které by ještě před nedávnem nikdo ani neuvažoval. Na druhou stranu musím systém pochválit za jeho snahu a rychlost. Spotřeba sice díky němu příliš neklesne, jistý pocit „ekologičtějšího“ chování ale člověk přece jen má.Downsizing i tady?

A to se pomalu dostáváme k nejvýraznější změně, kterou s sebou facelift přinesl. Tedy pokud hovoříme o testované základní verzi CL 500. Tady totiž odešel klasický zážehový osmiválec. Stará dobrá atmosféra uvolnila místo motoru s menším objemem (4,7 litru), ale podpořeným dvojitým přeplňováním. To pomohlo hlavně tabulkové spotřebě, která pěkně poklesla. Navíc je to i dobrý argument pro zákazníky – výkon vzrostl a zrychlení z nuly na 100 km/h poprvé kleslo pod pět sekund a začalo tak konkurovat opravdový sportovním vozům. Za tento krok se tak Mercedesu vlastně nemůžeme vůbec divit.

Pochválit ale musím i inženýry za nastavení celého tohoto soustrojí. Zátah motoru je totiž opravdu velmi silný, vždyť má k dispozici 435 koní a 700 Nm točivého momentu. Přitom je velmi rovnoměrný. Ve sportovním režimu nechá sedmistupňová automatická převodovka opsat ručičku celé spektrum otáčkoměru. Máte přitom pocit, jako by vás do zad nabrala lokomotiva a rozletěla se s vámi vpřed. Ovšem velmi pohodlně.

Vysoké otáčky jsou pak podkresleny nádherným dunivým zvukem osmiválce, který se nevytratil ani po přidání „přeplňovadel“. Z tohoto hlediska si tedy nelze na nic stěžovat. Snad jen, že spotřeba 14,5 litru na 100 kilometrů, která se ukázala na konci našeho testu, neodpovídá snaze o downsizing. Koho to ale zajímá?

Víceprvkové zavěšení a vzduchové odpružení Airmatic se starají o naprostý komfort posádky. Je tu ještě tlačítko na sport, které tlumiče přitvrdí, ale nic sportovního nečekejte. Tohle je hlavně velké gran turismo na dlouhé a velmi luxusní výlety. Vzhledem k vysoké hmotnosti jsem ani neočekával, že bude příliš mrštné v menších zatáčkách. Běžně mu pomáhá pohon všech kol 4Matic, při rychlejší jízdě se už ale masa vozu začne hrnout ze zatáčky ven. I tak mi ale pocitově přijde, že jezdí o trochu lépe než předtím. Tedy, pokud si to po dvou letech, kdy jsem naposled s CL 500 jezdil, dobře pamatuji.

Mercedes-Benz CL 500 4Matic je skoro základní možností k výběru (můžete mít i verzi bez pohonu všech kol). Jako takový ale bohatě stačí, vzhledem k tomu, že například verze AMG nepřináší za skoro dvojnásobnou cenu dvojnásobně lepší řízení. Tam už to bude jen o ještě větší prestiži. I s modelem CL 500 ji však budete mít velmi mnoho, stejně tak luxusu, silného motoru a absolutně komfortního cestovaní. Jestli máte volné více než tři miliony korun na svém účtu a máte potřebu to nějak projevit, pak to bude určitě elegantnější způsob, než nějakým přerostlým SUV.

Plusy: vzhled, komfort, luxus, zvuk a síla motoru, jedinečnost
Mínusy: vysoká cena a spotřeba

Základní cena: 3 094 800 Kč

MERCEDES-BENZ CL500 4MATIC BE
Motor přrplňovaný benzinový osmiválec
Objem 4663 ccm
Výkon 320 kW (k) při 5250 ot./min.
Točivý moment 700 Nm při 1800-3500 ot./min.
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení 4,9 s
Převodovka 7stupňová automatická
Spotřeba město/mimo/komb 13,9 / 7,6 / 9,9 l/100 km
Spotřeba během testu 14,5 l/100 km
Palivová nádrž 83 l
Délka x šířka x výška 5095 x 1871 x 1419 mm
Rozvor 2995 mm
Hmotnost 2120 kg
Zav. prostor
490 l

Foto: Zuzana Procházková