Golf aktuální sedmé generace v ostrém provedení R Performance dokonale klame tělem, když svým vzhledem nevybočuje z normálu a vyznává wolfsburskou nudnost. Tak proč ho tak moc chceme?

Současný „nejvíc Golf“ umí čtyři zásadní věci. Umí dokonale zpívat, umí žít na plné pecky, umí plnit různorodá přání a umí být silně nenápadný. Ale hezky postupně.

Kolem zapůjčeného bílého hatchbacku, který vidíte na úžasných fotografiích našeho redakčního fotografa, projde řada lidí bez povšimnutí. Jen ti nejpozornější odhalí, že tohle není tak úplně normální Golf. Ostrou povahu modelu prozrazují nanejvýš čtyři obrovské koncovky výfukové soustavy a velmi decentní „erková“ loga. Zasvěcenější pak odhalí absenci předních mlhovek, přítomnost devatenáctipalcových kol a perforovaných brzdových kotoučů, tmavší zadní boční okénka nebo nepatrně jinak tvarované nárazníky. Silná nenápadnost z něj dělá dokonalý „sleeper“.

Stejně obyčejně působí zkoušený Golf po otevření dveří. V kabině kromě černého provedení stropu, několika log „R“ a rychloměru cejchovaného do 320 km/h nenaleznete nic, co by odkazovalo na jeho sportovní charakter. Na první pohled tuctová přední sedadla dokážou mile překvapit, když fantasticky kombinují každodenní použitelnost s dokonalým bočním držením těla. Ideální pozici za volantem naleznete velmi rychle. Rozepisovat se o zadních sedadlech stejně jako o zavazadlovém prostoru nemá smysl. Vše je stejné jako u běžného Golfu, žádná omezení, žádné překážky.

Nenápadnost něco stojí

Zkoušený exemplář přišel na 1 521 900 Kč. Ano, čtete správně. Golf za půldruhého milionu je slušný úlet. S jeho odsouzením ovšem ještě chvilku počkejme. K základní milionové cenovce „erka“ je sice nezbytné přihodit pár příplatků, ale nikoli všechny. Vydání třiceti tisíc za pětidveřové provedení karoserie bude pro většinu motoristů nutností, stejně jako systém bezklíčkového odemykání Keyless Access za deset tisíc. Špatně neuděláte se zimním paketem za šestnáct tisíc, adaptivním podvozkem DCC za pětadvacet tisíc nebo parkovací kamerou v hodnotě šesti tisíc korun (tu ocení manželka). Řada zájemců se obejde bez digitálního přístrojového štítu za téměř třináct tisíc korun, bez kůže Vienna za šedesát tisíc korun nebo bez navigace Discover Pro za více než padesát tisíc korun. Žít lze i bez karbonových zrcátek nebo PreCrash systému, popř. bez paketu R-Performance v ceně 76 300 Kč (paket obsahuje lité devatenáctky, perforované kotouče s destičkami lépe vzdorujícími vysokým teplotám, „progresivní“ řízení nebo zatmavená zadní okna).

Co ovšem ze seznamu příplatkové výbavy nevypouštějte, je částka 94 300 Kč. Za tento finanční obnos naučíte Golf zpívat a zaručíte mu nejlepší možnou konzervatoř v podobě vyladěné výfukové soustavy od slovinského úpravce Akrapoviče. Ačkoli nemalý příplatek vypadá hrůzostrašně, určitě jej v konfigurátoru přes všechny ty rodinné protesty zaškrtněte (postupně se dozvíte proč). „Erko“ s titanovým výfukem se projevuje jako běžný Golf a nic nenasvědčuje tomu, jak svým zvukovým projevem dokáže hodně rychle získávat fanoušky. Stačí mu šlápnout na krk a rázem se spustí návykové představení. Představení, které budete chtít zažívat stále dokola. Znovu a znovu. Na své si přijde i okolí. Všude, kudy projedete, vzbudíte nečekaný zájem. Bílý „sleeper“ na sebe neupozorňuje vzhledem, ale zvukovým projevem. Bujarý koncert se odehrává jen v momentě, když zrovna chcete. Při normální jízdě výfuk neruší a je klidný jako beránek. Přejezd republiky proto nikoho zaručeně neunaví. Tohle se německé automobilce vážně povedlo. „Erko“ umí být tichým společníkem, ale i vášnivým a hlasitým bavičem.

Další dovedností Golfu je žít na plné pecky, užívat si života. Potentní srdce mu do žil vhání pořádnou dávku krve. Nevadí mu divoké večírky, bujará rána ani polední siesta. Vše zvládá na první dobrou a nic zásadně nehrotí. Do ničeho se nenutí a vše mu jde naprosto samo. Je až nepochopitelné, o jak univerzální stroj se jedná. Přísun výkonu je lineární a problém mu nedělá pomalé popojíždění po bulvárech, lety po dálnicích ani zatáčkovitá trať plná vraceček. Ve všech uvedených disciplínách si vede naprosto suverénně, a ač mu srdce buší v rychlém tempu, je na povrchu chladný jako zmrzlá Sněhurka. A s jeho srdcem souvisí i jeho celková povaha a dovednosti. Tenhle Golf vám splní v podstatě jakékoliv přání, je naprosto všestranným vozem, který vás v ničem neomezuje, vše dělá spolehlivě a nedovolí si nad ničím remcat. Prostě sklopí uši a plní jedno přání za druhým. Výsledek jeho snažení vždy předčí očekávání.

Adaptivní regulace podvozku DCC nabízí hned několik jízdních režimů, od úsporného ekologického režimu až po závodní Race. Mezi jednotlivými režimy (Eco, Comfort, Normal, Race a Individual) je vcelku velký rozdíl a zcela se mění chování auta. V komfortním režimu vůz funguje jako běžný Golf na velkých kolech. Režim Race naopak vše přitvrdí a výfuk spustí pořádnou kanonádu.

Pokud se „erko“ jen trochu rozparádí, dokáže bez mrknutí oka ujet téměř všemu a ještě poskytne skvělý akustický zážitek. Přestože je servírování výkonu víc než delikátní a nuda v interiéru větší než v Brně, může tento model letět až 265 km/h. Zvládnutí stovky je pak otázkou 4,5 sekundy.

Jízdu na pohodu zvládá Golf R stejně dobře jako běžný Golf. Převodovka DSG umí řadit téměř neznatelně a při lehké práci s plynovým pedálem se neděje nic záživného. Člověk se za volantem dokáže dokonce nudit. Stačí ovšem sešlápnout plynový pedál více k podlaze a hned se začnou dít věci. Pružné zrychlení je dechberoucí. Po razantním sešlápnutí plynu převodovka podřadí, turbo se nafoukne a okamžitě se dostavuje velmi silný, nepolevující zátah, doprovázený slušnou zvukovou kulisou. A ručička rychloměru letí zběsile nahoru, a je jedno v jaké rychlosti.

Auto funguje dobře na dálnici i na zatáčkovité trati, kde nedochází k prokluzu předních kol. Haldex pracuje znamenitě. Jednotlivá kola mají vždy kontakt s vozovkou a ani rozbitý asfalt nedokáže Golf vyvést z míry. Pro zkušené řidiče je zde možnost deaktivace stabilizačního systému. Ta zasahuje pozdě a citlivě, ani na okruhu nebudete mít vyloženou potřebu ESP nutně deaktivovat. Přesto platí, že ostrý Golf dává přednost čisté a rychlé stopě. Na zatáčkovité trati dokáže být opravdu svižný a rád se pohybuje v zakázaných rychlostech. Vůz má adheze na rozdávání a limit její ztráty je hodně daleko. A nejlepší, nebo vlastně nejhorší je na „erku“ fakt, že je velmi poslušné. Přilnavost je vždy dokonalá, mimo jiné díky větším negativním odklonům a tužším silentblokům ramen.

I přes obutá devatenáctipalcová kola funguje „erko“ v komfortním režimu znamenitě. Nerovnosti jsou dostatečně filtrovány a nedostavují se nepatřičné rány či bouchání od kol. Podvozek funguje dobře na hladké silnici, ale i na nepříliš kvalitní okresce. Haldex je naladěn tak, aby o něm řidič nevěděl. Auto se chová neutrálně, řidiči spíše pomáhá k čisté stopě a rychlé jízdě, než aby házel zadkem nebo vyjížděl rozevlátě ze zatáček.

Jedinou pohonnou jednotku představuje čtvřválcový dvoulitrový turbomotor TSI s maximálním výkonem až 228 kW. Ten je spřažený výhradně s automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Tyto parametry se v kombinaci se sníženým sportovním adaptivním podvozkem, špičkovou brzdovou soustavou nebo sportovním výfukem starají o velmi svižný projev.

Uvažovat o pořízení rychlého Golfu nemusí jen jedinci, hodí se totiž i pro rodinné soužití. U drahé polovičky koupě „erka“ zajisté projde (pokud ne, můžete sáhnout dokonce po praktičtějším kombíku). Při zkušební jízdě na pohodu něžné pohlaví ocení zejména slušný cestovní komfort, dostatečně velký zavazadelník, minimum aerodynamického hluku v kabině a přijatelnou spotřebu paliva. Navíc lze argumentovat převodovkou DSG, pohonem všech kol nebo snadností řízení (v praxi stačí točit volantem a šlapat na plyn/brzdu).

Čtyřicetileté zkušenosti Volkswagenu s rychlými modely jsou znát. Už první GTI si získalo početnou skupinu zákazníků a stalo se alternativou k usedlému vozu. Ačkoli současné GTI není vůbec špatné, jeho schopnosti vynikají zvláště na suchém asfaltu a za snížené adheze se pere s přenosem výkonu na vozovku a omezenou celkovou využitelností. Oproti tomu „erko“ nedělá žádné kompromisy a díky pohonu všech kol ho využijete po celý rok.

Verdikt:
Volkswagen stvořil až nepochopitelně univerzální vůz, který uspokojí různorodé potřeby. Cizí mu není každodenní běžné ježdění, lítání po dálnicích ani prohánění se po okruzích. Vše umí na jedničku s hvězdičkou. Svou kamennou tvář bez výrazu si zachovává v každém okamžiku, i při plnění těch nejsložitějších úkolů. Svůj výkonnostní potenciál dokonale maskuje a v běžném provozu umí jezdit za sedm na sto.