Dejme tomu, že vás okolnosti, rozvahy nebo cokoliv jiného přinutilo k úvahám o koupi terénního pick-upu. Chcete univerzální auto, takže potřebujete dvojitou kabinu, a k dispozici máte asi tak milion korun. Co koupíte? Nabídka zdaleka není tak chudá, jak by se mohlo na první pohled zdát. Naopak, je poměrně bohatá. Kromě klasických možností čeká na zájemce třeba také dilema v podobě dvou zcela protichůdných vozidel. Amarok, nebo Defender?

Amarok za sebou nemá žádnou bohatou historii. Nemá na co navazovat. Přesto si v naší redakci po svém příchodu rychle získal výsadní postavení. Důvodem je jeho univerzálnost, široký výběr techniky a celková robustnost. Novinkou na trhu je verze Dark Label, která po off-roadově laděném Canyonu tentokrát sází na ty z vás, kteří v hloubi duše stále touží po SUV.

Dark Label je styl

Nová verze, tedy přesněji řečeno nová výbava, sází především na styl. Amarok, jak název napovídá, dostal doplňky černé barvy. Černá jsou kola, černé jsou rámy, kryty zpětných zrcátek, kliky, zadní nárazník, B-sloupky… Asi nejdůležitější novinkou je plastový kryt korby. Vypadá velmi lákavě, ale věřte tomu, že to je právě on, kdo ­nejvíce tlačí Amarok směrem ke schopnému SUV.

Kryt je uzamykatelný, má plynokapalinové vzpěry, vylepšuje aerodynamiku při rychlé jízdě, chrání náklad před špínou. Jenže pod pojmem náklad si představte spíš bagáž. Jakkoliv kryt působí zajímavě, nic jiného než větší zavazadla pod korbu nakonec nedostanete. Na vysoké předměty rovnou zapomeňte. Kouzlo karoserie pick-up se trochu vytrácí. Sluší se doplnit, že Volkswagen má pro Amarok daleko praktičtější věc, a sice roletu. Ta je také uzamykatelná, také ochrání před špínou, ale v případě potřeby ji můžete srolovat směrem ke kabině.

Dalším důvodem, proč je Dark Label velmi stylové a v terénu schopné SUV, jsou kola. Osmnáctipalcové černé disky jsou taktéž součástí edice, ale nesou vyloženě silniční a celkem nízké pneumatiky. Pokud se s terénním pick-upem člověk ve městě bojí obrubníků, je něco špatně.

A konečně po otevření dveří definitivně zapomenete na to, že nastupujete do pick-upu. Dark Label nabízí kompletní výbavu včetně klimatizace, navíc přidává perfektní sedadla čalouněná Alcantarou a čímsi, co připomíná karbon. O smyslu podobné edice si můžete myslet, co chcete, ale své kouzlo má, o tom není potřeba debatovat. A teď si představte, že vedle takto vymóděného vozu, který je mezi terénními pick-upy stále ještě nováčkem, zastaví děd Vševěd, ozvěna minulosti, legenda s velkým L – Defender. Ten se na stejnou věc dívá zcela odlišně. Po staru. Terénní pick-up má být nejlepší hlavně v terénu. Nic víc nepotřebuje.

Defender je originál

Land Rover Defender určitě nemusíme nijak představovat. Kromě toho, že je na trhu desítky let, je to také pravidelný návštěvník naší redakce, se kterým jsme podnikli všechno možné od klasických testů až po dva tisíce kilometrů dlouhý výlet vedoucí po dálnici. V dnešní době představuje ryzí originál, žádné podobné auto už na trhu nenajdete.

Defender se stále drží ve svých hluboko vyjetých kolejích, přestože i on udělal drobné ústupky poplatné aktuálním trendům. Tento exemplář například dostal metalický lak karoserie, nechybí vyhřívaná sedadla, vyhřívané čelní okno, rádio s USB, dálkově ovládané centrální zamykání, které má mimochodem vlastní klíček podobný tomu, jaký dostanete, když si koupíte Range Rover.

Přesednutí z Amaroku do Defendera ovšem znamená návrat do dávné minulosti. Do doby, kdy se auta stavěla s ohledem na vlastnosti a kdy se nebralo v potaz, jestli výsledek omezí řidiče nebo posádku – bylo prostě potřeba se přizpůsobit. To v praxi znamená, že sedíte nalepení na dveřích, před sebou máte natěsno umístěný volant a za ním hned následuje kolmé okno.

I tohle má samozřejmě své kouzlo. Pravda ovšem je, že zrovna testovaná verze 110 Pick-up s dvojitou kabinou je snad ze všech provedení nejméně praktická (i když je pěkná). Sedět vzadu je za trest, na korbu, která také dostala kryt (stejně jako u Amaroku, tentokrát ale v provedení „stan“), se moc věcí nevejde. Jednak je krátká, jednak je zde umístěná rezerva. A protože testovaný model byl vybavený off-roadovými pneumatikami Good­year Wrangler, které nejsou zrovna malé, omezuje rezerva prostor ještě o něco více než obvykle.

Přes město na zámek

Už na první pohled není těžké uhodnout, kam má stylový Amarok namířeno. Tahle varianta nebude k vidění ani tak v terénu, jako spíš ve městě, na dálnicích, u divadla. Proto jsme vyrazili přes větší zácpu k jednomu pražskému zámku. Jakmile si zvyknete na rozměry vozu, bude pro vás podobné cestování velmi příjemné. Auto je na svou kategorii hodně tiché, pedály jdou pěkně zlehka, řazení je přesné a pozice za volantem stejná jako v osobních autech. Přijedete před zámek, kam se Dark Label výborně hodí, v klidu usednete do restaurace. Pohoda.

Jezdit s Defenderem po městě vyžaduje od řidiče hodně velké sebezapření. Pedály jdou ztuha, a jak známo, jsou posunuté vlevo. Neustálé poskakování, kdy každou chvíli musíte pravou nohou ­brzdit, dá zabrat. Nakonec zkuste si jet v běžném autě dvacet minut stylem, kdy budete spojku sešlapávat pravou nohou. Po jízdě jako junák z auta rozhodně nevyskočíte, na pravou nohu se vám nebude chtít ani došlápnout. Defender není pro slečinky. Překvapení nám ovšem připravilo řízení, které má Land Rover lehčí. Na druhou stranu není zrovna strmé, to je pravda.
Dark Label a Defender před zámkem, to je jako kdyby si dal schůzku pan ředitel s panem provozním. Ale co, my pokračujeme dál, na dálnici.

Po dálnici do terénu

Testovaný Amarok byl osazen silnějším naftovým dvoulitrem o výkonu 180 k. Asfalt přesto zrovna netrhá, ale díky krátkým převodům nabízí určitě dostatečnou dynamiku a prvotřídní komfort. Zaujme hlavně akustický hluk. Když zavzpomínám na test Canyonu, musím uznat, že jde o znatelný rozdíl. Jenže Canyon měl na střeše rampu se světly, měl také terénní pneumatiky a otevřenou korbu. Nic z toho Dark Label nedostal. Šestka je navíc už celkem dlouhá. To znamená 2500 ot./min při 140 km/h. Upřímně, nechal bych si za jeho volantem líbit výlet dlouhý pár tisíc kilometrů. Se spotřebou se vejde do 12 l.

U Defenderu člověk přemýšlí, jestli je pro něj horší město, nebo dálnice. Rozjet se na 140 km/h vyžaduje jistou dávku odvahy, úroveň hluku uvnitř je mnohonásobně vyšší, dynamicky vůz ale kupodivu příliš nezaostává. Na silnici je pro něj ideální rychlost zhruba 100 km/h, svižněji jet umí, ale spotřeba se přitom bleskově vyšplhá i ke 14 l. O komfortu na dlouhých cestách nemůže být vůbec řeč.

Náš test nemůže samozřejmě skončit jinde než v terénu. Hodně pršelo, takže jde o terén blátivý. Jedu s Defenderem vpředu a ani příliš nezpomaluju. Na terénních pneumatikách je tohle auto regulérní tank. Když mrknu do zrcátka, Amarok nikde.
Výjezd do terénu situaci částečně mění. Je to jako když učitel ukazuje žákovi, jak se tu má jezdit. Land Rover s úsměvem posílám do hluboké louže, se zařazenou redukcí sjíždím velmi kluzký svah, abych poté se zavřeným mezinápravovým diferenciálem ještě prudší svah vyjel nahoru. Bez problémů. Defender není všemocný, ale pro běžné uživatele se tak klidně může zdát. Terén je nakonec jeho hlavní disciplínou a boduje zde maximálně.

Testovaný Dark Label má tak trochu paradoxní systém pohonu všech kol. Zatímco terénně vypadající Canyon dostal obyčejný torsen, tahle stylová silniční varianta používá přiřaditelný pohon přední nápravy, redukci a možnost uzavřít zadní diferen­ciál. Je to tedy drsnější provedení systému 4×4, které Volkswagen pro tento model nabízí, ovšem postavené na silničních kolech. Amarok v terénu také ledasco zvládl, velkým limitem ovšem byly právě pneumatiky, které se po pár metrech beznadějně obalily blátem. Ale kdyby měl Amarok něco lepšího, bude mít Defender co dělat, aby ho dokázal porazit.

Koho vybrat?

Většího fanouška Land Roveru Defender, než jsem já, budete hledat těžko. To auto se mi líbí, mám ho rád, jednou si ho určitě koupím. Ale! Objektivně musím přiznat, že v dnešní době už ztrácí pro spoustu zákazníků smysl. Jistě, kdo jezdí od rána do večera v terénu, chybu neudělá, ale co ostatní? Problémem Defenderu je fakt, že Amarok s testovaným pohonem 4×4 vyjede také řadu těžkých překážek, přitom má ale podstatně univerzálnější charakter, širší nabídku, silnější motor a nakonec i prakticky stejnou cenu. Zatímco testovaný Dark Label vyšel i s příplatky na 1 153 488 Kč, za Defender byste zaplatili 1 110 000 Kč. Na druhou stranu, Defender se bude prodávat ve stávající podobě do konce příštího roku. Tedy poslední šance pořídit si tuhle legendu coby nový vůz…

Volkswagen Amarok 2.0 BiTDI 4MOTION Dark Label

Motor | vznětový dvakrát přeplňovaný čtyřválec, 1968 ccm,
180 k / 4000 ot.min-1, 420 Nm / 1750 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová manuální,
pohon všech kol – přiřaditelný pohon přední nápravy
Jízda | 0–100 km/h za 10,6 s, 183 km/h,
kombinovaná spotřeba 7,5 l/100 km
Rozměry | 5254 × 1954 × 1834 mm, rozvor 3095 mm
Pohotovostní hmotnost | 1996 kg
Rozměry ložné plochy | 1555 × 1620 × 500 mm
Základní cena | 1 014 625 Kč

Land Rover Defender 2.2 TD4 110 Pick-up

Motor | vznětový přeplňovaný čtyřválec, 2198 ccm,
122 k / 3500 ot.min-1, 360 Nm / 2000 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová manuální,
pohon všech kol – mezinápravový diferenciál
Jízda | 0–100 km/h za 15,8 s, 145 km/h,
kombinovaná spotřeba 9,7 l/100 km
Rozměry | 4438 × 1790 × 2021 mm, rozvor 2794 mm
Pohotovostní hmotnost | 1967 kg
Rozměry ložné plochy | 1020 x 800 x 1160 (výška pod plachtu) mm
Základní cena | 880 440 Kč