Odpověď na otázku, jak se liší Nissan Qashqai a Renault Koleos, nemusíme nijak složitě hledat. Stačí se podívat do příslušných statistik a máme jasno. Nissan je prodejně úspěšnější. V roce 2011 bylo na českém trhu zaregistrováno 186 Nissanů Qashqai, zatímco Renault Koleos si vybralo 164 zájemců. Přiznávám, že já osobně bych čekal rozdíl daleko větší, protože jsem měl ke staršímu vydání francouzsko-korejského SUV velké výhrady. V přímém srovnání se svými konkurenty totiž dost výrazně zaostával, a to kompletně ve všem počínaje designem a jízdními vlastnostmi konče. Koleos ovšem prošel pro rok 2012 faceliftem, který by měl být podle oficiálních informací dosti zásadní. Skutečně jsem hodně zvědavý, zda to bude pravda.
V případě Nissanu Qashqai panuje docela jiná situace. Právě tenhle model se prodává na našem trhu na poměry automobilky velmi dobře. Výraznější facelift už má navíc za sebou, takže poslední modernizace se nenesla v duchu nějakých zásadních změn. Pouze se do nabídky dostavil nový naftový motor 1.6 dCi, který jen tak mimochodem vznikl ze spolupráce Nissanu a Renaultu. Shodou okolností právě tahle jednotka nahradila v nabídce Qashqaie dvoulitrový diesel, který v současnosti používá Koleos. A nejen to, oba automobily toho mají společného více. Koleos prakticky stojí na základech Nissanu, který za motor vyměnil mimo jiné kompletní techniku pohonu všech kol.
Takže tu máme dvě SUV s podobnými rozměry, podobnou cenou, podobnou technikou a navrch přímé srovnání staršího s modernějším motorem. Tenhle srovnávací test rázem dostává zápletku, kterou by mu mohla závidět kdejaká detektivka.
Koleos konečně hezčí…
Ještě než se pustíme do porovnávání důležitých vlastností, nelze tentokrát vynechat design. Možná budete mít jiný názor, ale obávám se, že mi ten můj nikdo nevymluví. Koleos se vzhledově nepovedl, tedy přesněji řečeno byl (jak bych to jen řekl nějak méně konfliktně…) ošklivý. Jedním z pravidel úspěšného modelu je heslo „design prodává“, což tedy v tomto případě představovalo trošku menší problém. Ano, správně si všímáte minulého času, který používám zcela záměrně. Facelift přinesl novou masku, nová světla, jiná kola a pár dalších detailů. Výsledek vypadá mnohem lépe a především mnohem více evropsky. Hurá, jdeme slavit.
Pan „městuodolný“, což je překlad názvu Qashqai, je na tom po stránce designu mnohem lépe. Má vyváženější proporce, hezčí siluetu, profil… Nebudu zde dělat chytrého a používat složité definice, když se celá věc dá vyjádřit úplně jednoduše. Qashqai je prostě hezčí.
Důležitější než všechny designy jsou ale rozměry auta. Koleos je dlouhý 4520 mm, široký 1865 mm, vysoký 1695 mm a jeho rozvor činí 2690 mm. Pohybuje se tak někde na hranici mezi třídou C-SUV a B-SUV. Naproti tomu Qashqai je s délkou 4541 mm, šířkou 1780 mm a výškou 1645 mm (rozvor 2630 mm) typické malé SUV. Nissan ovšem už nějakou dobu nabízí také variantu Qashqai +2, která dokáže převézt až sedm lidí. No, abych pravdu řekl, tak do třetí řady by se nevešel ani onen slavný Frodo Pytlík (to jméno mu fakt nezávidím), takže podstatnější je protažený rozvor, ze kterého budou mít radost cestující ve druhé řadě. Ten narostl oproti základní verzi o citelných 135 mm. Celkem 2765 mm tedy nabídne Qashqai +2 a přesně ten jsme postavili proti Renaultu Koleos.
Dlouhý vs. široký
Už odpradávna se říká, že francouzská auta jsou elegantní, že je francouzští designéři tvoří s vytříbeným vkusem a citem a že jsou prostě pěkná nejen zvenku, ale i zevnitř. Zatracená globalizace nám tohle pravidlo trochu pokazila, takže korejský Renault, který je vlastně trochu Samsung a také trochu Nissan, zas až tak elegantní není, ale uvnitř působí příjemně. Rozhodně není tak strohý, jako Nissan Qashqai, který dokazuje další pravidlo, a sice že japonské automobily mají v žebříčku priorit výše jiné věci, než je design.
Interiér Koleosu doznal řadu změn. Nebudu je zde jmenovat, protože za a) nejsou nijak zásadní a hlavně za b) je důležitý výsledek. Ten působí velice příjemně, i když jisté nedostatky by se našly. Náš konkrétní exemplář dorazil v nejvyšší výbavě s dřevěným dekorem a světlou kůží. Ten plast, co má být jakoby dřevo, se příliš nepovedl a moc dobrý dojem nedělá ani kůže (tedy umělá kůže), která na sedadle řidiče začala měnit barvu z béžové na něco jako khaki. Auto mělo najeto necelých devět tisíc kilometrů. To si pak člověk říká, jestli není lepší trochu ubrat, nehrát si na luxus a vsadit na jistotu, přesně tak, jak to dělá Qashqai. Ten je strohý, černý, plastový. Jasně, jednalo se o nižší výbavu, ale bohužel pro Koleos i ta nakonec působila lepším dojmem, než jeho pokus o luxus.
Co se týká prostoru, měl by na tom být podle tabulek lépe Nissan. Pro ten náš testovaný hovoří větší rozvor náprav a tudíž více místa vzadu. Navíc jsou k dispozici dvě „jakoby sedadla“ navíc pod dnem zavazadelníku (opravdu jsou hodně nouzová). Naopak ve prospěch Renaultu zase hraje větší šířka. Základní objem zavazadelníku mají oba dva shodně 450 litrů, Qashqai převeze maximálně 1520 l, Koleos 1380 l.
Tabulkové údaje nelžou (tedy pokud nebudeme brát v úvahu tabulkové údaje o spotřebě paliva, ty lžou takřka vždycky). Když si sednete za volant Renaultu Koleos, budete mít dojem, že sedíte ve fakt velkém SUV. Spousta místa vedle vás, nad vámi, všude. Qashqai působí proti francouzskému rivalovi mnohem stísněnějším dojem. Ale to se bavíme o předních sedadlech. Vzadu se karta obrací. Qashqai +2 zde nabídne spoustu místa pro kolena i hlavu, Koleos je v obou směrech sotva průměrný.
Velmi sympatická je u obou crossoverů variabilita interiéru. Qashqai +2 kromě posuvné lavice umožňuje nastavení úhlu opěradel, sedadla jsou samozřejmě dělená a v podlaze vzadu najdete už několikrát zmiňovanou dvojitou „nouzovku“. Koleos je ale ještě lepší. Sice nemá posuvnou lavici, ale sedadla se sklápí jednoduše pákami v zavazadelníku a sklápí se do roviny. Navíc najdete všude možně různé odkládací prostory (pod spolujezdcem, v podlaze, ve středovém tunelu, ve dveřích…).
Downsizing v praxi
Nissan Qashqai dostal nový naftový motor 1.6 dCi. Ten nabídne 130 k a 320 Nm, nízkou spotřebu, „pohádkové“ emise a zrychlení z nuly na stovku za 10,9 s. Moderní diesel se honosí dlouhým vývojem, který automobilku stál 230 milionů eur a v průběhu kterého bylo zaregistrováno na 30 patentů. Přesně tahle jednotka nahradila starší dvoulitr dCi, se kterým přijel do testu Koleos. Dvoulitr je nabízen ve dvou výkonových verzích – 150 nebo 175 k. Nás se týká ta druhá hodnota.
První, a vlastně i kterýkoliv další, dojem hraje do karet novější jednotce. Oba motory jsou zhruba stejně tiché, největším překvapením je ovšem fakt, že pocitově nabídnou hodně podobnou dynamiku. Kdybych vám neřekl, že je Koleos výkonnější o 45 koní, asi byste to v praxi vůbec nepoznali. Důvodem může být kromě jiného točivý moment, protože dvoulitr nabídne 360 Nm, což není oproti 320 Nm zas až tak veliký rozdíl. Podle tabulkových údajů má Nissan 1.6 dCi vrchol točivého momentu položený níže, než dvoulitr, jenže v praxi se menší jednotka rozdovádí někde kolem 2300 ot./min (a pak že tabulkové údaje nelžou…) Starší jednotka zatahuje na obligátní hranici dvou tisíc.
Pro úplnost dodejme, že testovaný Koleos zvládne stovku za 9,9 s, tedy o rovnou jednu celou vteřinu rychleji. Jak už jsem napsal, v praxi tohle sotva poznáte. Rozhodně nebudete mít pocit, že jste s Qashqaiem +2 nějak výrazně pomalejší. Třešničkou na dortu je pak spotřeba. Nissan se pohyboval v testu o litr až dva níže než Koleos. Oficiální informace hovoří o tom, že je jedna-šestka úspornější přibližně o třicet procent. Praxe toto potvrzuje.
Překvapení na závěr
Určitě vám je už teď jasné, že tenhle souboj vyhraje Qashqai. Nissan zkrátka udělal povedené SUV a nabízí jej za zajímavou cenu nově také se zajímavým motorem. Ale! Bylo by z mé strany krajně neférové, kdybych teď ohlásil vítěze a skončil. Na tomto místě je potřeba zdůraznit jednu dosti zásadní věc. Koleos je po faceliftu úplně jiné auto. Když jsem testoval starší provedení, nemohl jsem si zvyknout na jízdní vlastnosti, podvozek byl nejistý, karoserie se nakláněla, řízení stálo víte za co… A najednou hle, jedu si takhle pět, deset, padesát, dvě stě kilometrů za volantem Koleosu, nikde žádný problém. Auto si počíná jistě a zároveň je tak akorát pohodlné (mimochodem použitá litá kola mají velikost osmnácti palců). No a to řazení, sice dlouhá páka, ale přesný chod. Aby ne, když jde o japonskou převodovku. Pouze řízení zůstalo umělé, ale dá se na to zvyknout.
Qashqai je jízdně lepší, jistější a má lepší řízení. Jenže možná byste se divili, jak malý je rozdíl oproti Koleosu. Ano, Nissan vyhrál, ale určitě ne suverénně. Renault totiž zapracoval na svém SUV a z něj se tak rázem stalo dospělé a velmi příjemné auto. Věřte tomu, že za hezčím designem Koleosu se skrývá mnohem více. Francouzská automobilce za to uděluji velkou pochvalu.
Renault výhodný, Nissan výhodnější
Renault Koleos se u nás nabízí pouze v kombinaci s naftovým dvoulitrem. Základní verze s výkonem 150 koní a výbavou Expression začíná na sumě 509 900 Kč. Testovaný vůz najdeme na opačném konci nabídky. Kombinace silnější verze, pohonu všech kol a výbavy Bose Edition vás vyjde na 729 900 Kč. Připlatit si ale můžete už jen za prodlouženou záruku nebo střešní okno. V ceně je vše.
Nissan startuje s benzinovým motorem 1.6 (117 k), za který si účtuje 539 900 Kč, první diesel 1.5 dCi (110 k) pořídíte za 611 500 Kč. Testovaná jedna-šestka ve výbavě I-Way, kde taktéž nechybí oproti Renaultu nic, začíná díky akčním cenám na hodnotě 626 000 Kč. Za pohon všech kol si sice musíte připlatit dalších 50 000 Kč, stále ale jde o jednu z nejvýhodnějších nabídek na trhu.
Máme tu závěr. Nissan Qashqai +2 nakonec porazil Koleos prakticky ve všem. Vypadá lépe, nabídne více prostoru, je úspornější, jízdně je jistější a konečně si za něj výrobce účtuje menší peníze. Takže zasloužené vítězství, nicméně Koleos dokázal, že už nechce být (a také není) tím „ošklivým káčátkem“, jak tomu bylo dříve. Tohle auto se díky faceliftu zatraceně hodně zlepšilo. Konkurence a hlavně zákazníci zase mají o čem přemýšlet.
Nissan Qashqai +2 1.6 dCi | Renault Koleos 2.0 dCi 175 4×4 | |
Motor | přeplňovaný vznětový čtyřválec | |
Max. výkon | 96 kW/4000 ot./min. | 127 kW/3750 ot./min. |
Max. točivý moment | 320 Nm/1750 ot./min. | 360 Nm/2000 ot./min. |
Pohon | 2WD | 4×4 |
Převodovka | šestistupňová manuální | |
Rozměry d/š/v | 4541/1780/1645 mm | 4520/1865/1695 mm |
Rozvor | 2765 mm | 2690 mm |
Zav. prostor min/max | 450/1520 l | 450/1380 l |
Hmotnost | 1498 kg | 1730 kg |
Max. rychlost | 189 km/h | 191 km/h |
Zrychlení 0-100 km/h | 10,9 s | 9,9 s |
Spotřeba město/mimo město/ kombinace | 6,5/4,3/5,1 l | 7,5/5,7/6,4 l |
Spotřeba v testu | 6,2 l | 8,1 l |
Objem nádrže | 65 l | |
Plusy | Výborný poměr cena/výkon, prostor ve 2. řadě, povedený motor | Jednoduchá manipulace se zadními sedačkami, odkládací prostory, cena |
Mínusy | Méně místa v příčném směru, nepoužitelná 3. řada sedadel | Nedostatky ve zpracování, horší řízení, méně místa vzadu |
Základní cena | 626 000 Kč | 729 900 Kč |