Situace kolem příchodu modelů Santa Fe a Sorento se nám trochu zamotala. Obě auta používají prakticky totožnou techniku, jenže Hyundai představuje novou generaci Santa Fe, Kia uvádí pouze facelift. Jak už asi víte, facelift je v případě Sorenta výraz mírně řečeno zcestný. Ano, auto sice na první pohled vypadá podobně, ale dostalo novou platformu a celou řadu změn. Nedá se nic dělat, Huyndai má prostě hlavní slovo a z marketingového hlediska je „nová generace“ mnohem zvučnější, než výrazy typu „modernizace“ nebo „facelift“.

Ve finále nám ale mohou být tyto detaily v podstatě ukradené. Důležitý je fakt, že se na českém trhu v krátkém sledu objevila nová korejská dvojice s totožnou technikou, bohatou výbavou, relativně příznivou cenou a v neposlední řadě také minimálně na první pohled velmi zajímavým designem. Kde jsou ty časy, kdy k nám Korejci posílali s prominutím nevzhledné krabice…

Priorita č. 1: design?

Velmi rychle se ukázalo, že srovnání těchto dvou automobilů bude hodně tvrdý oříšek. Oba dva totiž představují oproti svým předchůdcům obrovský posun kupředu a navíc si jsou oba dva korejští rivalové svým chováním velice podobní. Je jasné, že nakonec budou rozhodovat detaily no a jedním takovým podstatnějším je vzhled.

Jak už jsem naznačil, na pohled vypadá jak Hyundai, tak Kia moc dobře. Santa Fe nové generace sází na velmi moderní tvary, naopak Sorento pouze zdokonalilo původní design. V rámci onoho rozsáhlého faceliftu dostal vůz nový nárazník, nové světlomety nebo kompletně nové páté dveře. Výsledek na první pohled možná nevypadá nijak zásadně odlišně, ale věřte tomu, že při setkání tváří v tvář modernizovanou variantu okamžitě poznáte. Auto totiž na pohled působí podstatně hodnotnějším, nebo řekněme prémiovějším, dojmem.

 

Pouštět se do hodnocení designu je poněkud ošemetné. Jak se říká, sto lidí, sto názorů. Osobně mi je designově bližší Sorento, ale na tom zas až tolik nezáleží. Faktem ovšem je, že Kia už nějaký ten pátek spolupracuje s Peterem Schreyerem, z jehož pera vzešla celá řada pěkných automobilů a především je znát, že se tato korejská automobilka snaží o evropskou vizáž. Santa Fe nevypadá vůbec špatně, naopak, je hodně moderní, ale svůj asijský původ bude zapírat jen velmi těžko.

Co se rozměrů týká, opět nečekejte žádné zásadní rozdíly, přestože je na první pohled jasné, že Santa Fe na Sorento nestačí. Zde je dobré podotknout, že na něj nestačí „zatím“. Nebude dlouho trvat a na český trh dorazí Santa Fe s prodlouženým rozvorem. Tato varianta nahradí dosluhující model ix55. I když Sorento používá stejný základ a tedy se dá předpokládat, že i u něj by nemusel být problém trochu protáhnout rozvor, s žádnou takovou verzí se údajně nepočítá.

Přesnou řečí čísel měří Santa Fe na délku 4690 mm, na šířku 1880 mm a na výšku 1675 mm. Sorento je sice o pět milimetrů kratší, ale zároveň je také vyšší a širší. Rozvor náprav mají oba dva shodný – 2700 mm.

Jako vejce vejci?

Ze zkušeností například s koncernem Volkswagen by člověk tak nějak očekával, že když ne po stránce designu, tak po stránce interiéru si budou Santa Fe a Sorento podobní jako vejce vejci. V reálu ale tohle tvrzení neplatí ani náhodou. Vlastně je velmi sympatické to, jak se od sebe obě auta využívající stejnou techniku liší. Minimálně to je velká výhoda pro koncern Hyundai-Kia jako takový. Pro interiér se tedy daleko více než fráze „jako vejce vejci“ hodí spíše takové to pořekadlo o každém psovi a každé vsi.
Ke smůle Santa Fe udělalo také Sorento díky poslední modernizaci pořádný skok kupředu. Dříve šlo spíše o jednoduchý a fádní interiér, současné provedení ale nevypadá vůbec zle. Pravda, moc měkčených plastů zde nenajdete. Kia je totiž nahradila plasty tvrdými, které ovšem mají upravený povrch tak, aby vypadaly jako ty měkčené. Určitě se shodneme na tom, že plasty samozřejmě nejsou to nejdůležitější. Palubní deska Sorenta je oproti té ze Santa Fe výrazně jednodušší, což se mi líbí. Je totiž přehlednější.Hyundai se dlouho snaží profilovat jako prémiová značka s neprémiovou cenou. Santa Fe samozřejmě není výjimkou. Na případné zájemce čekají měkčené plasty a vůbec docela kvalitně vypadající materiály, v případě nejvyšší výbavy také třeba kožené čalounění a především hodně dobré zpracování. Velice bych Santa Fe křivdil, kdybych nezdůraznil, že právě po stránce zpracování udělalo obrovský skok kupředu a přestože to na tu skutečně prémiovou konkurenci nestačí (zázraky opravdu dělat nejde, nižší pořizovací cena se prostě někde projevit musí), v rámci kategorie velkých SUV jde o nadprůměrný výsledek. Stejně jako o vnější karoserii, také o interiéru ale platí to, že je tvarován hodně asijsky. Zda to pro vás znamená nějakou zásadní nevýhodu nebo ne, to nechám na vás. Tak to zkrátka je.

Otázka prostoru není vůbec složitá. Už stejný rozvor náprav mnohé naznačuje. Ani v jednom z dnešních rivalů nebudete prostorově strádat. Spousta místa je vpředu, vzadu i v zavazadelníku, který pojme v případě Santa Fe 585 litrů, Sorento nabídne 660 litrů. V českém prostředí zatíženém na každý objemový litr určený pro zavazadla by to mohla být ne zcela bezvýznamná výhoda. V obou případech si pak můžete také pořídit třetí řadu sedadel a v obou případech také platí, že jde o místa spíše nouzová.

Stejný základ, jiný výsledek

Do testu se nám dostavila vrcholná provedení, tedy nejsilnější naftový čtyřválec spojený s automatickou převodovkou a pohonem všech kol. Asi vás nepřekvapí, že Sorento i Santa Fe mají jeden a tentýž agregát, což je diesel o objemu 2199 ccm naladěný na 197 koní a v případě automatické převodovky na 436 Nm. Je zajímavé, že za subjektivně rychlejší bych označil Santa Fe, které zvládne stovku za 10,1 s, jenže rychlejší je naopak Sorento, a to ve stejné disciplíně o 0,2 s.

 

Ať je to se zrychlením jak chce, v praxi si určitě na nedostatek výkonu stěžovat nebudete. Navíc pro oba dva platí, že kombinace tohoto dieselu se šestistupňovým automatem je velice povedená a pro auto této velikosti přímo ideální. Santa Fe dostalo lepší odhlučnění motoru, nebo se tak alespoň v praxi projevuje. Nedá se nic dělat, Sorento je hlučnější.

Téma spotřeby má celkem jasného vítěze a tím není nikdo jiný, než Santa Fe. Především nižší stavba karoserie znamená o litr až dva nižší apetit. Při svižné dálniční jízdě kolem 160 km/h si Santa Fe řeklo o 9,7 l/100 km, Sorento přesně o litr více. Naopak klidná jízda kombinující okresky a předpisové chování na dálnici nakonec znamenala 7,4 l/100 km pro Hyundai a 8,6 l/100 km pro Sorento.

Větší, rovná se obratnější

Největší překvapení tohoto testu si ale nachystala Kia. Velmi dobře si pamatuji naší cestu po Chorvatsku, o které jste si mohli přečíst v červnovém čísle minulého roku. Před faceliftem se vůz choval přesně podle toho, jak vypadal. Takže velké a pohodlné SVU, které je ale v zatáčkách dost neohrabané a hodně se naklání. Na podobné chování rovnou zapomeňte. Facelift a nová platforma v kombinaci s přepracovaným podvozkem přinesly minimálně o dvě třídy lepší jízdní vlastnosti. Karoserie se naklání pouze minimálně a hlavně v zatáčkách a ve vysokých rychlostech je vůz podstatně jistější.

 

Je dokonce tak jistý, že poráží i svého sourozence. Také Santa Fe se logicky chová mnohem lépe, než tomu bývalo dříve, ale Sorento je jednoduše lepší. Jestliže Hyundai nabízí lépe odhlučněný motor, pak Kia kontruje lepším odhlučněním podvozku. Sečteno a podtrženo, Kia je o něco málo jízdně přeci jen pohodlnější automobil.

S příchodem nového Santa Fe a Sorenta zařadily obě korejské automobilky do své nabídky pro tyto modely také nové prvky výbavy. Novinkou je například elektrický posilovač řízení, který umožňuje tři různá nastavení (Sport, Comfort, Normal) a díky kterému si také můžete pořídit aktivní parkovací asistent nebo aktivní asistent pro jízdu v pruzích. Kia přidává třeba ještě LCD displej na místě rychloměru tak, jak to známe například z automobilek typu Mercedes-Benz.

Kdo tedy?

Takže si to shrňme. Santa Fe i Sorento nabídnou podobné vnější rozměry, stejný vnitřní prostor, bohatou výbavu, stejné motory. Pro Santa Fe hovoří lépe odhlučněný motor a měkčené plasty, pro Sorento naproti tomu lépe odhlučněný podvozek, větší zavazadelník a jistější jízdní vlastnosti. Jenže ještě nebyla řeč o tom nejpodstatnějším, tedy o pořizovací ceně. No a ta vyznívá lépe pro Hyundai. Vrcholná výbava Premium v kombinaci s manuální převodovkou startuje na částce 959 900 Kč. Sorento je dražší přesně o 19 990 Kč. Pokud budete chtít automat, naúčtují si za něj u Hyundaie 40 000 Kč, Kia si řekne o 10 000 Kč více.

Kdo je tedy vítězem? Upřímně řečeno, vzhledem k tomu, že se bavíme o částkách kolem jednoho milionu Kč, myslím si, že cenový rozdíl pohybující se kolem 30 000 Kč už nebude hrát takovou roli. Není to časté, ale v tomto případě musím udělat výjimku. Objektivně řečeno tenhle test končí remízou. O tom, zda se nakonec zákazníci přikloní k Sorentu nebo Santa Fe nakonec rozhodnou drobnosti typu designu karoserie, provedení interiéru nebo pár litrů navíc v zavazadelníku. A přesně tyhle drobnosti hovoří z mého pohledu pro Sorento. Každopádně obě nová SUV se dost povedla a pouze potvrzují fakt, že korejské automobilky jsou stále na vzestupu.

Hyundai Santa Fe 2.2 CRDi 4×4
Motor | naftový čtyřválec, 2199 ccm, 145 kW / 3800 ot.min-1 ,
436 Nm / 1800 – 2500 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h 10,1 s, 190 km/h, spotřeba v testu 7,4 l/100km
Rozměry | 4690 x 1880 x 1675 mm, rozvor 2700 mm
Zavazadelník | 585 / 1570 l
Cena | 959 990 Kč

Kia Sorento 2.2 CRDi 4×4
Motor | naftový čtyřválec, 2199 ccm, 145 kW / 3800 ot.min-1 ,
436 Nm / 1800 – 2500 ot.min-1
Převodovka | šestistupňová automatická, pohon všech kol – mezinápravová spojka
Jízda | 0–100 km/h 9,9 s, 190 km/h, spotřeba v testu 8,8 l/100km
Rozměry | 4685 x 1885 x 1735mm, rozvor 2700 mm
Zavazadelník | 660 / 1675 l
Cena | 979 980 Kč