Velký srovnávací test: Ti ostatní a Superb

0

Takový divný titulek, co říkáte. Původně jsem chtěl nazvat tento článek „Škoda Superb a ti ostatní“, jenže to by byl takový „český přístup“, respektive by to nebylo dostatečně výstižné. Kategorie allroad se nám v nedávné době rozrostla o několik přírůstků včetně Superbu v provedení Outdoor, nicméně ten přišel za prvé jako poslední a za druhé to vlastně není ani čistokrevný zástupce této kategorie. V podstatě jde pouze o kombinaci dvou paketů – Outdoor a Paketu pro špatné cesty, čímž získáváme jak více plastu na karoserii, tedy patřičný design, tak i vyšší světlou výšku.

Nedávné přírůstky, o kterých byla řeč, nesou jméno Peugeot 508 RXH a Volkswagen Passat Alltrack. Oba dva už jsme měli v klasickém redakčním testu a oba dva se už nějaký ten pátek prodávají, takže je zbytečné je podrobněji představovat. Kromě těchto tří nováčků jsme si vzali do poněkud většího srovnávacího testu ještě naopak dva naprosté klasiky této třídy – Subaru Outback, a především Volvo XC70, což je určitě jeden z prvních automobilů, které se vám vybaví, když se řekne „allroad“.

Pět vozů na tři způsoby

Postavit na jedno místo a v jeden čas pět uvedených soupeřů se ukázalo jako velmi zajímavý nápad, a to z několika důvodů. Tak například je lepší Škoda Superb Combi Outdoor, nebo její koncernový sourozenec Volkswagen Passat Alltrack? Vyplatí se sáhnout po některém z nováčků, nebo odvede lepší služby starší a léty prověřená konkurence? A co teprve, zaměříme-li se na systém pohonu všech kol. Máme tu pět exemplářů a hned tři různá řešení.

Alltrack, Superb a XC70 sází na mezinápravovou spojku Haldex, Outback používá stálý pohon všech kol s mezinápravovým diferenciálem a zřejmě největší pozornost budí RXH se svým systémem hybridní čtyřkolky. Nebudu vás nijak napínat. Hybridní čtyřkolka je věc zajímavá, ale rovnou bych ji označil za nejhůře fungující pohon ze všech tří zmíněných. Důvodem není nic jiného než fakt, že zadní elektromotor na nezpevněném povrchu (a to jsme jezdili maximálně po suché louce) nestíhá přední nápravu, která tak hrabe o sto šest.

Ano, když dojde na nejhorší, pomůže vozu dostat se z nesnází, jen jí to déle trvá. S Haldexem a mezinápravovým diferenciálem už situace tak jednoduchá není. V dnešní době, kdy se zadní náprava připojuje preventivně na základě informací naznačujících riziko prokluzu,  jde o záležitost tak rychlou, že rozdíl oproti stálému pohonu všech kol zkrátka nepoznáte. Přesto mi je řešení u naftového Outbacku nejsympatičtější. Poctivý mechanický diferenciál přece jen budí větší důvěru.

Superb málem králem

Ať chceme, nebo ne, modely kategorie allroad si lidé zdaleka nekupují pouze kvůli tomu, že potřebují nějaké zajímavé schopnosti mimo běžné silnice. Nemalá část zákazníků se spokojí s atraktivnějším vzhledem, což je důvod, proč si klidně můžete pořídit Superb Outdoor bez vyšší světlé výšky nebo Volvo XC70 jako předokolku. Designu se ale raději vyhnu. Jako vždy, i tentokrát si každý určitě udělá názor sám. Pouze bych přidal jednu poznámku. Řešit, který z vozů je nejhezčí, nemá velký význam. Byli bychom tu za prvé dlouho a za druhé bychom se asi na výsledku neshodli. Naopak které vypadá nejméně atraktivně? To je otázka mnohem jednodušší. Subaru Outback mám sice rád, ale design zcela jistě mezi jeho silné stránky nepatří.

A pro Outback bohužel platí totéž, i co se vzhledu interiéru týče. Přece jen tu máme vozy s pořizovací cenou pohybující se kolem hranice jednoho milionu a při takové sumě už člověk ledacos očekává také od designu kabiny. Outback rozhodně není špatný, ale musíte se zkrátka smířit s velmi strohým interiérem, který na první pohled vypadá ze všech pěti aut nejlaciněji. O něco lépe na tom je Škoda Superb (testovaný exemplář dorazil s vrcholnou výbavou Laurin & Klement) a Passat Alltrack.

Oba dva sázejí též na strohý design, a přesto vypadají lépe. Kdybych si měl vybrat podle prvních dojmů z interiéru, budu váhat mezi Volvem XC70 a Peugeotem 508 RXH. Volvo a jeho tenký středový panel navozuje ve spolupráci s velice pěknou kombinací barev a dekorů testované verze dojem téměř luxusního vozu. Peugeot 508 RXH je naopak důkazem, že francouzská automobilka udělala v posledních letech obrovský skok kupředu, tedy alespoň v některých ohledech. Stěžovat si na špatné zpracování nebo špatně vypadající materiály zde opravdu není na místě.

Jenže to se pořád bavíme o záležitostech spíše subjektivních. To podstatné speciálně u automobilů kategorie kombi je prostor, a tam je na tom hybridní 508 naopak nejhůře. Zavazadelník omezují akumulátory, interiér je v porovnání s ostatními vozy trochu stísněný, a když se posadím „za sebe“ do druhé řady sedadel, mám před koleny nejmenší rezervu (cca 3 cm). Podobné je to ve druhé řadě také s Volvem XC70, které ovšem nabízí podstatně větší zavazadelník. Alltrack si počíná oproti 508 RXH o trochu lépe.

Mnohem lépe na tom je s prostorem dvojice Superb a Outback. Není žádné překvapení, že vlajková loď automobilky Škoda převálcuje jak místem vzadu, tak zavazadelníkem všechny své konkurenty, jenže já bych přesto všechno raději coby cestující jezdil vzadu v Subaru Outback. I tady je před koleny výrazná rezerva, ale interiér není tak úzký a ve finále dělá Outback dojem prostornějšího automobilu. Na závěr zmínka o údaji, který je v České republice nejdůležitější, tedy o objemu zavazadelníku. Peugeot 508 RXH nabízí coby nejhorší v této disciplíně 423 l, naopak nejlepší Škoda Superb přidává k dobru více než 200 l.

Boxer, čtyřválec, pětiválec, hybrid

Ještě zajímavější záležitostí než technika pohonu všech kol je nabídka motorů. Pokud se nad tím zamyslíme, máme u pěti automobilů čtyři různá řešení. Koncern VW nabízí řadové čtyř-válce TDI, Subaru má dobře známý, takřka legendární Boxer Diesel, Volvo sází na naftové pětiválce a Peugeot spoléhá taktéž na řadový dvoulitr, ovšem doplněný o elektromotor. Kde začít?

Začít můžeme třeba u Volva. Testovaný exemplář měl pod kapotou slabší verzi pětiválce naladěnou na 163 k. Jde o objem 2,4 l. Mimochodem v nabídce této automobilky aby se vyznalo takové to zvířátko, které často hraje roli domácí kasičky. Vybírat totiž můžete mezi D4, D4 AWD a D5. První jmenovaný motor je pětiválcový dvoulitr o výkonu 163 k, druhý je pětiválcová „dva-čtyřka“ se stejným výkonem a třetí je „dva-čtyřka“ o výkonu 215 k. A aby to bylo ještě o něco složitější, všimněte si, že náš exemplář nese vzadu označení D3 AWD, což je starší označení pro D4 AWD.

Slabší verze naftové „dva-čtyřky“ je pro vůz dostačující. Nečekejte nadstandardní svezení, spíše jde o příjemný kompromis určený pro lidi, kteří preferují klidnou a pohodlnou jízdu. Z celé pětice působí XC70 D4 AWD jako nejpomalejší automobil. Posádce to však dokáže bohatě vynahradit. Naftový pětiválec má totiž velmi příjemný zvuk (pokud se vůbec do interiéru dostane) a je nadprůměrně kultivovaný. Konkurovat mu dokáže Boxer Diesel, který je ovšem o trochu hlučnější. V případě Subaru se bavíme o maximu 150 k. Je ale zajímavé, že se automobil na silnici tváří mnohem dynamičtěji. Důvodem je jeho hmotnost. Subaru je lehčí skoro o 200 kg.

Titul (s trochou nadsázky) „traktor mezi allroady“ si odnáší Superb. Opět další zajímavé srovnání. TDI v Superbu je nejhlučnější a nejméně kultivované. TDI v Passatu Alltrack je na tom výrazně lépe, neboť je tišší a kultivovanější. Oba dva motory vyprodukují maximálně 170 k, jenže zatímco u Passatu si můžete koupit k tomuto motoru automat i pohon všech kol, u Škody Superb máte smůlu. Automat a čtyřkolka se dodávají stále jenom k 2.0 TDI o výkonu 140 k. Příjemným překvapením, které asi málokdo tipoval, je 508 RXH. Francouzský diesel je utlumen naprosto precizně, a navíc se při klidné jízdě, kdy hraje prim elektromotor, ani příliš často zapojovat nemusí. Takže umí být velmi tichý a také v naší skupince nejsvižnější. Připsal bych mu prvenství za tichý motor i za nejlepší dynamiku, nebýt jednoho detailu.

Když je silnice terénem

I téma převodovek opět poskytuje zajímavé srovnání, které v ledasčem naznačuje vývoj. Koncern VW sází na dvouspojkové DSG, starší Volvo používá klasický měnič, Subaru se drží CVT (u naftového Outbacku bude ale dostupné až příští rok), zatímco Peugeot vsadil u 508 RXH na robotizovanou převodovku. Bavíme se o automatech, což ovšem nebyl s výjimkou Alltracku a RXH případ testovaných automobilů. Ze svých zkušeností ovšem musím říci, a potvrdilo se to i při tomto testu, že allroadu nejvíce „sedí“ klasický měničový automat.

Je příjemně plynulý a třeba v kombinaci s vrcholným pětiválcem Volvo jde o tak povedený pár, že lepší konkurenci snad nenajdete. DSG umí být sportovnější a rychlejší, otázkou ovšem je, nakolik takovou vlastnost zrovna zvýšené a oplastované kombi potřebuje. Drobnou katastrofou je robotizovaná převodovka u 508 RXH. O tom už jsme se několikrát zmiňovali. K plynulému hybridu se zkrátka takováto věc nehodí. Ano, výhodou je nižší hmotnost, a především nižší cena. Jenže pomalejší řazení dokáže velmi účinně zkazit dojem ze svižné akcelerace. Prvenství za nejlepší manuální převodovku míří ke značce Subaru. Řazení je japonsky přesné, příjemně tuhé. Naopak zklamáním jsou Škodovka i Volvo.

Nejen převodovka pak způsobila to, že jsem s Outbackem jezdil nejraději. Subaru má totiž výborný podvozek, který „vyžehlí“ kdejakou díru, byť sebevětší, a v české realitě je díky této vlastnosti nejkomfortnějším allroadem. Navíc se řidič může těšit na povedené řízení a jednoduchou a přehlednou ergonomii. Srovnejte si na fotografiích například přístrojový štít Outbacku s RXH. Možná vypadá trochu zastarale, ale nemusíte se bát, že se v množství informací ztratíte.

Peugeot sice nemá ideální ergonomii (ačkoli celek na pohled vypadá velmi dobře), nicméně si připravil obrovské překvapení po stránce jízdních vlastností. Hybrid má tužší odpružení než klasická verze 508, takže je v zatáčkách jistější. Nevím proč, ale čekal jsem, že na dírách nebo polní cestě budu uvnitř vědět o každém kamínku. Světe, div se, opak je pravdou. Oproti Outbacku je Peugeot trochu horší, ale rozhodně není nejhorší. Dalším allroadem, s nímž s klidným svědomím můžete s odpuštěním „vymetat“ každou díru, je Volvo. Jde o klasický vůz zaměřený na pohodlnou jízdu, nic víc od něj nechtějte.
A s pohodlnou jízdou souvisí také komfortní podvozek. Je-li silnice terénem, možná o tom ani nebudete vědět. Nejhůře si počíná ve vyrovnávání nerovností Superb a ještě o něco horší je Passat. V Alltracku opravdu víte o každé drobné nerovnosti, nebylo by ovšem fér, kdybych nezmínil, že při rychlých průjezdech v zatáčce je Passat naopak nejlepší.

Ti ostatní a Superb

Jedno z nejdůležitějších kritérií jsme si nechali na závěr. Řeč je samozřejmě o pořizovací ceně. Z modelů, které se nám zde sešly, vychází jako nejlevnější Passat Alltrack. S vrcholným dieselem, pohonem všech kol a automatickou převodovkou vás vyjde nejméně na 906 900 Kč. Samozřejmě pak očekávejte řadu příplatků, jež cenu rychle zvednou na hranici jednoho milionu. Sluší se ale doplnit, že si k Passatu můžete dokoupit mnoho asistentů, které u ostatních nenajdete.

Cenově velice zajímavý je Outback. S manuální převodovkou, naftovým boxerem a vrcholnou výbavou Comfort stojí 989 900 Kč. Připlácet už de facto není za co. Bohatou výbavu nabízí také 508 RXH s cenou 995 000 Kč. Superb Combi 2.0 TDI v maximální výbavě Laurin & Klement si Škoda cení na 1 013 900 Kč. Abyste dostali opravdový allroad, připočtěte k tomu příplatek 49 900 Kč za paket Outdoor a 6100 Kč za „špatné cesty“, tedy vyšší podvozek. Nejdražší je XC70. V provedení D4 AWD s nejdostupnější výbavou za něj zaplatíte minimálně 1 141 000 Kč.

Nabídka „terénních“ kombíků je velice pestrá. Otázka tedy zní, který z nich by nakonec skončil v naší redakční garáži? Dost záleží na tom, co vlastně považujete za allroad a co od takového vozu čekáte. Chcete-li stylové kombi, s nímž budete jezdit převážně po silnici, určitě vyzkoušejte Alltrack. Jízdně je na silnici ze všech nejjistější (mj. i díky systému XDS) a má také největší množství různých asistentů, kteří přijdou v běžném provozu vhod. Pro zájemce o komfort mám dobrou zprávu, protože jejich situace je velice snadná. Větší komfort než XC70 vám neposkytne žádný vůz z uvedené pětice, jen si za něj budete muset trochu připlatit. Faktem ale je, že na oplátku získáte image prémiové značky.

Osobně ale za opravdový allroad považuji univerzální automobil a takovou roli nejlépe plní Outback. Dobře, jeho vzhled je řekněme poněkud diskutabilní a interiér strohý. Ale za příznivou cenu dostanete bohatou výbavu, velmi prostorný interiér, solidní motor, stálý pohon všech kol, a hlavně skvělý podvozek. Vím, že se budu opakovat, ale nemůžu jinak. Podvozek Subaru Outback je jednoduše řečeno pro české rozbité silnice ideální.

Peugeot 508 RXH
Základní cena| 995 000 Kč
Motor| vznětový přeplňovaný čtyřválec + elektromotor, 1997 ccm, 120 + 27 kW, 300 + 200 Nm
Převodovka| šestistupňová robotizovaná, HYbrid4
Jízda| 0–100 km/h za 8,8 s, 213 km/h, spotřeba v testu 7,0 l/100 km
Rozměry| 4813 x 1864 x 1521 mm, rozvor 2815 mm
Zavazadelník| 423 / 1639 l
Hodnocení| + tichý motor, při troše snahy nízká spotřeba, design
– komplikovaně fungující pohon HYbrid4, pomalá převodovka

Škoda Superb Combi 2.0 TDI 4×4
Základní cena| 1 013 900 Kč
Motor| vznětový přeplňovaný čtyřválec, 1968 ccm, 125 kW / 4200 ot.min-1,
350 Nm / 1750–2500 ot.min-1
Převodovka| šestistupňová manuální, pohon všech kol
Jízda| 0–100 km/h za 9,1 s, 217 km/h, spotřeba v testu 7,8 l/100 km
Rozměry| 4838 x 1817 x 1510 mm, rozvor 2761 mm
Zavazadelník| 633 / 1865 l
Hodnocení| + obrovský zavazadelník, místo ve druhé řadě
– úzký interiér, oproti konkurenci hlučný motor

Subaru Outback 2.0D
Základní cena| 989 000 Kč
Motor| vznětový přeplňovaný čtyřválec, 1998 ccm,
110 kW / 3600 ot.min-1,
350 Nm / 1600–2400 ot.min-1
Převodovka| šestistupňová automatická, stálý pohon všech kol
Jízda| 0–100 km/h za 9,7 s,
195 km/h, spotřeba v testu
7,9 l/100 km
Rozměry| 4775 x 1820 x 1605 mm, rozvor 2745 mm
Zavazadelník| 526 / 1726 l
Hodnocení| + ideální podvozek pro české silnice, cena, prostorný interiér
– design, až příliš strohý interior

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI 4Motion
Základní cena| 906 900 Kč
Motor| vznětový přeplňovaný čtyřválec, 1968 ccm,
125 kW / 4200 ot.min-1,
350 Nm / 1750–2500 ot.min-1
Převodovka| šestistupňová automatická, pohon všech kol
Jízda| 0–100 km/h za 8,9 s, 211 km/h, spotřeba v testu 7,6 l/100 km
Rozměry| 4771 x 1820 x 1516 mm, rozvor 2712 mm
Zavazadelník: 603 / 1731 l
Hodnocení| + schopnosti na silnici, možnost dokoupit řadu asistentů
– horší tlumení nerovností

Volvo XC70 D4 AWD
Základní cena| 1 141 000 Kč
Motor| vznětový přeplňovaný pětiválec, 2400 ccm, 120 kW / 4000 ot.min-1,
420 Nm / 1500–2500 ot.min-1
Převodovka| šestistupňová manuální, pohon všech kol
Jízda| 0–100 km/h za 10,4 s, 200 km/h, spotřeba v testu 7,5 l/100 km
Rozměry| 4838 x 1870 x 1604 mm,
rozvor 2815 mm
Zavazadelník| 555 / 1580 l
Hodnocení| + maximálně komfortní podvozek, tichý a kultivovaný motor, image prémiové značky
– cena, oproti ostatním méně místa vzadu