Tak schválně, co se stane, když smícháte tygra a leguána a okořeníte to pořádnou dávkou prostoru? Nevíte? Vznikne hodně praktický Tiguan Allspace, který dokáže díky celé řadě specifických řešení suplovat klasicky pojatý vůz kategorie SUV i MPV zároveň. Na výběr máte obrovský kufr nebo třetí řadu sedadel. Je to jen na vás. 

Vždy je mi sympatické, když mi nikdo nic nenutí a mohu si vybrat podle svého uvážení a aktuálních potřeb. A přesně takto na to jde Volkswagen s prodlouženým Tiguanem značeným Allspace. Je jen na vás, zda zvolíte standardní pětimístné provedení, nebo si připlatíte za třetí řadu sedadel. Dvojice spíše nouzových sedadel přijde na rozumných patnáct tisíc korun. Ta ovšem stále vozíte v autě a v případě potřeby (třeba odvozu sousedových dětí ze školky) je jednoduše vyklopíte. Umím si představit, že sedm míst krátkodobě řada motoristů využije. Na dlouhou cestu to však není. Jet v sedmi na dovolenou je vyložená hloupost. Děti se dejme tomu nějak poskládají, ale objem zavazadlového prostoru se rázem smrskne na symbolických 230 litrů. Jasně, řešením může být box na střeše, ale pro mě je to i přes přítomnost nášlapných prahů vyloženě nepohodlné. Osobně proto dávám přednost pětimístnému provedení, což přináší samé výhody (o 60 litrů větší objem zavazadelníku, nižší hmotnost a potažmo i nižší spotřeba paliva). Kufr o objemu 760 litrů potěší snad každého zapáleného chalupáře či tatínka od rodiny. Po sklopení zadních sedadel lze vykouzlit přepravní kapacitu 1 920 litrů (minus 150 litrů je nutné počítat u sedmimístné verze). Pravidelný tvar a vysoko se odklápějící páté dveře ovládané elektricky jsou jen třešničkou na dortu. V každém případě potěší přítomnost rezervního kola, které považuji za neocenitelného pomocníka, zejména když se vydáte do opuštěnějších končin.

Vpředu si každý rychle nalezne ideální pozici. Obě přední sedadla disponují dostatečným dimenzováním i rozsahem nastavení. Druhou dělenou řadu s rozměrnými sedáky lze jednotlivě podélně posouvat a dopřát nohám cestujících hodně místa (oproti standardnímu provedení Tiguanu je tu o pět centimetrů více místa, a to se počítá). Děti potěší sklopné stolečky a všechny ostatní loketní opěrky či možnost připlatit si za vyhřívání sedadel i vzadu (ovšem jen ta krajní). Třetí řada výklopných sedadel je na tom ve srovnání s velkoprostorovými vozy podprůměrně, ve srovnání s ostatními SUVéčky to ale tak špatné není. Sedačky jsou ukotvené nízko a přístup na ně vyhoví maximálně menším dětem.

Palubní deska se nese v koncernovém duchu a ničím nevybočuje z řady. Digitální přístrojový štít kombinuje tradiční design budíků s moderními prvky. Je jen na vás, jestli upřednostníte podrobné provozní údaje, nebo třeba velkou mapu navigace. Zarazilo mě, že mapa může být zobrazena buď na velkém displeji infotainmentu, nebo na přístrojovém panelu, nikoli zároveň, třeba s různou úrovní přiblížení. Ale to už bych asi chtěl doopravdy hodně. Naopak mě potěšila nižší verze multimediálního systému Discover Media, obdařená po stranách displeje dvojicí klasických kruhových ovladačů. Díky nim je ovládání při jízdě jednodušší než u dražší a větší varianty Discover Pro s dotykovými ploškami.

Řidiči zvyklí na německé interiéry nebudou nic hledat a budou spokojeni. Jak s kvalitou použitých materiálů, tak s jejich zpracováním. Nikde nic nevrže ani posádku neobtěžuje. Vyhřívání sedadel funguje tak, jak má, zadnici vám rozhodně nepřipálí, stejně dobře fungují i ostatní prvky výbavy. Vše je odladěné s příkladnou pečlivostí.

Levnější benzin, nebo dražší diesel?

Výběr pohonných jednotek a převodovek je bohatý. Allspace si můžete nakonfigurovat k obrazu svému, když můžete volit mezi pohonem předních nebo všech kol. Základ tvoří přeplňovaná čtrnáctistovka TSI ACT o výkonu 110 kW (klasický Tiguan startuje v případě benzinu už na 92 kW) ve spojení s šestirychlostním manuálem a pohonem předních kol. A cože ta zkratka ACT znamená? Čtyřválec ve spojení s manuální převodovkou umí při klidné jízdě vypínat válce, takže spoří palivo a podle tabulek si bere o pouhý půllitr více než základní dvoulitrový diesel.

Šestirychlostní dvouspojku DSG dostanete v případě čtrnáctistovky s druhým stupněm výbavy. Komu tento motor nestačí a plánuje jezdit s plně obsazeným vozem, může sáhnout po dvoulitru TSI o výkonu 132 kW nebo 162 kW. Obě výkonnostní verze se pojí výhradně s pohonem všech kol 4Motion a sedmistupňovým automatem DSG. Zejména silnější benzinový dvoulitr dělá z Tiguanu dravce a dává mu nezaměnitelný charakter. Ale jak už asi tušíte, každá mince má dvě strany a dynamika dravého agregátu je vykoupená jedenáctilitrovou spotřebou paliva. Většina zájemců proto raději zvolí dvoulitrové turbodiesely TDI, které se nabízejí také ve dvou výkonnostních verzích – 110 nebo 140 kW. Slabší verze je nabízena s manuální převodovkou, silnější pak spoléhá na sedmistupňové DSG a je výhradně dostupná pouze s pohonem všech kol. Slabší diesel dovoluje zvolit poháněnou nápravu. Vrchol nabídky tvoří dvojitě přeplňovaný diesel 2.0 BiTDI o výkonu 176 kW.

V redakční garáži zaparkoval základní vznětový dvoulitr TDI vybavený pohonem všech kol a převodovkou DSG. Čtyřválec je za studena trochu hlučnější, jakmile se ale zahřeje, prakticky o něm nevíte. Chová se jako kočka, nejdříve vrčí, aby se později někam schovala a měla klid. Při jízdě o dieselu prakticky nevíte, je kultivovaný a posádku neobtěžuje hlukem ani vibracemi. V běžném provozu servírovaný výkon 110 kW postačí. Dynamika je slušná – stovku umí pod deset sekund a rozjede se pohodově k dvoustovce.

Převodovka DSG funguje s naprostou samozřejmostí bez jakéhokoli zmatkování, snaží se využívat točivého momentu pohonné jednotky a otáčky drží zkrátka. Při testování bylo mou povinností vyzkoušet ekologický režim, který drží otáčky blízko volnoběhu a při sundání nohy z plynu vyřazuje a nechává vůz plachtit. Pokud vám tento styl jízdy vyhovuje, srazíte spotřebu bezpečně pod sedm litrů. Většině šoférů se ale bude lépe jezdit v komfortním režimu se spotřebou lehce přes sedm litrů na sto kilometrů. Ani tato hodnota není vzhledem k rozměrům, přepravní kapacitě, přítomnosti automatické převodovky a pohonu všech kol vůbec špatná. Uvažovat o silnější 140 kW má cenu jen v případě, že plánujete jezdit s plně obsazeným vozem. Rozdíl v dynamice není takový, abyste za něj museli vydávat přes šedesát tisíc.

S Kodiaqem Volkswagen sdílí značnou část techniky, včetně platformy MQB. Oproti klasickému Tiguanu je Allspace o zhruba dvacet centimetrů delší a má o deset centimetrů větší rozvor. A právě delší rozvor se stará o příkladnou směrovou stabilitu. Sportovních ambicí zůstal Allspace ušetřen a je naladěn pěkně do komfortu. Kombinace devatenáctipalcových disků s adaptivním podvozkem DCC funguje výtečně. Podle ceníku můžete mít i dvacetipalcová kola, ale proboha proč? Komfort jen utrpí a účet v bance ještě víc prořídne. Filtrování nerovností podvozek skvěle zvládá, posádka je ušetřena bouchání a jiných neduhů. Jemné pohupování v komfortním režimu je příjemné, v zatáčkách se karoserie trochu naklání, ale není to nic hrozného. Tak akorát na to, abyste cítili přenosy hmotnosti. Řízení není sice upovídané, ale v rámci dané kategorie auta to není vyloženě špatné. Jezdit na hraně nikoho bavit nebude (z auta jsou cítit masivní rozměry a hmotnost), ale rychlejší jízda bude tím pravým ořechovým. Tiguan si toho nechá hodně líbit, dlouhou dobu zůstává neutrální a nedotáčivost přichází až doopravdyvelmi pozdě.

Volkswagen Tiguan Allspace je řešením pro všechny, kteří z nějakého důvodu nechtějí jezdit Škodou Kodiaq, ať už kvůli vzhledu, image nebo kvůli příplatkové výbavě. Allspace vyhoví všem, kteří chtějí Tiguana, ale potřebují tři řady sedadel nebo objemnější zavazadlový prostor.

Ač je to k nevíře, v základním provedení je Allspace levnější než Škoda Kodiaq. Rozdíl patnácti tisícovek je dán především rozdílem převodovek. Škoda nabízí svého medvěda v základu s automatem, kdežto Volkswagen se spoléhá na manuální řazení. Oproti klasickému Tiguanu se za Allspace připlácí 45 tisíc korun a ve srovnání s o deset centimetrů delším Touaregem vychází zhruba na polovinu.

Verdikt: Allspace oproti klasickému Tiguanu nabízí centimetry navíc a možnost dvojice sedadel v třetí řadě. Horkým tipem je ovšem pětimístné uspořádání disponující velkorysým zavazadlovým prostorem. Provedení některých prvků v kabině může směle konkurovat vozům kategorie MPV, přesto je stále zástupcem vozů SUV s atraktivnějším vzhledem, vyšším podvozkem a pohonem všech kol. Tiguan Allspace odvádí skvělou práci a nemá závažnější slabinu.

Volkswagen Tiguan Allspace 2.0 TDI 4Motion DSG Highline

  • Převodovka: samočinná dvouspojková sedmistupňová převodovka, pohon všech kol
  • Motor: 1 968 ccm, vznětový přeplňovaný čtyřválec
  • Výkon: 110 kW (150 koní) / 3 500–4 000 ot/min
  • Točivý moment: 340 Nm / 1 750–3 000 ot/min
  • Zrychlení: 9,9 s
  • Maximální rychlost: 198 km/h
  • Dojezd: 833 km
  • Spotřeba: oficiální 5,9 / test 7,2
  • Zavazadelník: 230/700/1 775
  • Hmotnost (provozní/celková):  1 815/2 320 kg
  • Hvězdy: 4 z 5*
  • Konkurenti: Škoda Kodiaq, Kia Sorento, Nissan X-Trail, Hyundai Santa Fe

Petr Šikl (autor), Vojtěch Zikmund (foto)