Dnešní doba už je zkrátka taková všelijaká. Auta kategorie SUV, respektive Crossover, jsou pro mnoho lidí poněkud nesmyslná, tím spíš, pokud dostanou do výbavy pohon pouze jedné nápravy. Důvody, proč automobilky takové modely vůbec dělají, budou různé. Výsledek je o pár kg lehčí, což se projeví na spotřebě (i když nijak zásadně) no a hlavně je auto ještě o kousek dostupnější a krom toho výrobce může vesele prezentovat „cenu od“.

Tuhle taktiku používají všichni počínaje Škodou Yeti, přes ix35, Sportage, Freelander, Evoque, XC60…. (ještě chvíli bychom mohli pokračovat) a výjimkou samozřejmě není ani Mercedes-Benz. U GLK ovšem na místo obvyklé přední poháněné nápravy vsadili na tu zadní.

Nechci zde polemizovat nad tím, zda má SUV ve verzi 4×2 smysl. To je na delší debatu a pravdou zůstává, že v našich podmínkách vám ve velké většině 4×4 chybět nebude. Otázka tohoto testu stojí někde jinde a je vlastně mnohem jednodušší. Jaký je základní Mercedes GLK?

 

Musím podotknout, že auta v základních výbavách se zas tak často nepůjčí a v mnohých případech stačí nakouknout do interiéru nebo ujet pár kilometrů a hned vám je jasné, proč se to nedělá. GLK potvrzuje, že není základ jako základ. Interiér sice nenadchne milovníky esteticky dokonalých tvarů a kreativního designu, funkční vlastnosti mu ale upřít nemůžete. Co je ještě důležitější, je základní motor.

Pod označením 200 CDI se neskrývá dvoulitr, jak by se na první pohled mohlo zdát, ale dieselový čtyřválec o objemu 2143 ccm. Ten maximálně vyprodukuje 105 kW a 350 Nm. Vrchol točivého momentu je dostupný už od 1200 ot./min, tedy skoro od volnoběhu, a končí na 2800 ot./min. Právě motor se ukazuje po zhruba třech stovkách ujetých kilometrů jako nejsilnější stránka testovaného GLK.

Dynamika logicky není nijak dechberoucí, na druhou stranu ale určitě nejde o žádného „šneka“. Nakonec zrychlení z nuly na 100 km/h za 10,3 s je toho jasným důkazem. Potěší hlavně spotřeba paliva. Po Praze jsme se bez jakékoliv snahy o nízkou spotřebu pohybovali do sedmi litrů, na dálnici pak při rychlostech 130 – 150 km/h ukázal palubní počítač 7,8 l/100 km. Ještě doplním, že motor produkuje minimum vibrací a od kabiny je výborně odhlučněn.

GLK se nám po pár dnech líbí a nic na tom nemění fakt, že jde o základní verzi. Menším stínem je pouze příhoda, kdy auto málem zůstalo stát na rozbitém parkovišti v jedné větší díře. Ale to už se opět vracím k otázce, zda 4×2 nebo raději 4×4.