Hned na úvod se nabízí kacířská otázka: proč vlastně chtít výrobek firmy Land Rover, který nemá ani úplně základní pohon všech kol? Inu jednoduše a prostě proto, že Evoque je stylovka a valná část jeho majitelů (či majitelek) by tak s sebou pohon 4×4 vozila jako zbytečnou přítěž. Takže když je tu možnost nabídnout jim o něco málo úspornější vůz, který na silnici jezdí prakticky stejně dobře, bylo by ekonomicky zpozdilé jí nevyužít. Notabene, když navenek není „dvoukolkový“ Evoque vizuálně nijak odlišen a uděláte s ním zrovna takovou parádu. A že se za ním lidé jaksepatří otáčejí! Pomáhá tomu i bohatá paleta laků, přičemž střechu lze mít v kontrastní bílé či černé.

To, že veškerý příděl točivého momentu, který naftový Evoque vyprodukuje (benzínová verze se vyrábí výhradně v provedení 4WD), směřuje na přední nápravu, poznáte až ve skutečně vyhrocených situacích. Na asfaltu se Evoque chová spíše jako rozměrný hatchback a v terénu, který jsme také navštívili, si zásluhou větší světlé výšky předokolka „ani neškrtla“. Tedy pochopitelně podvozkem o hlínu, jinak obstála na výbornou. A co se spotřeby týče, úsporná verze s motorem 2.2 eD4 110 kW (150 k) skutečně požaduje o několik deci méně, než čtyřkolková TD4. Konkrétně na rakouských silnicích nebyl problém se udržet pod sedmi litry.

Nakonec tedy musím učinit prohlášení, které bych dost možná ještě před rokem či dvěma dobrovolně nevyslovil: je dobře, že Evoque existuje i ve verzi 2WD. O tom, že bude tvořit nemalou část prodejů, není sebemenších pochyb, a dokud tu existuje i varianta s pohonem všech kol, je vše v pořádku. Vyšší prodeje přinesou vyšší zisky a nadšenci do skutečných offroadů se tak mohou těšit, že jim Land Rover připraví další opravdu povedený vůz.

Kompletní zážitky z testování vám přineseme v červnovém čísle 4×4 Automagazínu.