USA mě baví – příjemné silnice, jednoduchá pravidla a vše je uzpůsobeno řidičům. Tady snad nikdo nechodí pěšky! Pokud se navíc vydáte na americký západ, narazíte na směsici silnic i offroadových úseků, které vám pomohou auto perfektně prověřit. Na letišti v Los Angeles jsem si proto na VIP parkovišti automobilky Ford vyzvedl nový Escape a vyrazil s ním přes Las Vegas, Monument Valley a Santa Fe, abych se vrátil zpět přes Salt Lake City a San Francisco. Odometr na konci ukázal 5000 km. A 235 metrů.

Ford Escape má v USA dvanáctiletou historii, Evropanům ale toto jméno příliš nic neříká. Když se zmíním o Mavericku, možná si už pár zasvěcených vzpomene. Pod tímto jménem se totiž první generace Escapu v Evropě chvíli prodávala. Druhá generace s výraznější čelní maskou pak patří ve Spojených státech k poměrně často vídaným vozům. Využívají ji i policisté a taxikáři v New Yorku. Stále jde o typicky americký vůz vzhledem i nabídkou motorů včetně hybridní verze.

Představení třetí generace, která na silnice vyjela téměř před rokem, byl pro Američany trochu šok. Ford na ni totiž aplikoval svou strategii sjednocení designu modelů pro celý svět. Její příkladem může být třeba Ford Focus, který také dříve v USA vypadal zcela jinak než v Evropě. Escape tak dostal vyloženě evropský vzhled. Ten silně navazuje právě na Focus i na minulou generaci modelu Kuga. Nutno podotknout, že bez přední poznávací značky navíc auto vypadá velmi dobře.

Kompletní článek včetně technických detailů si můžete přečíst v lednovém vydání 4×4 AM, které vychází ve středu 2.1.2013.