Audi se postaví proti svému rivalovi BMW X6 nové přepychové, pětisedadlové SUV, které bude králem všech osmi modelů řady Q. První video z celé série, která představí tento vůz, již bylo zveřejněno.
https://www.youtube.com/watch?v=KpRFt0v155I
Audi vydalo první ukázku ze série videí, která mají postupně odhalit nový model Q8. V následujících týdnech můžeme čekat další krátké útržky o tomto novém voze. Střípky toho, jak bude vypadat exteriér a interiér vozu můžeme vidět již v prvním díle.
Automobilka nedávno skrze náčrtek modelu naznačila, že model Q8, ačkoliv je součástí řady SUV, bude nést designové rysy A7 a A8, včetně širokoúhlých zadních světel. Prozatím jsme ve zveřejněném videu mohli vidět pouze záběry některých detailů a ukázky karosérie.
V posledních měsících brázdilo auto mnohými ulicemi, díky čemuž bylo možné vidět, jak zhruba bude finální podoba. Spoustu prvků jeho designu skutečně zůstalo věrné původnímu konceptu – ponechalo si svou SUV-coupé střechu, LED přední i zadní světla a v neposlední řadě, pro Audi typickou, osmi-rohovou přední mřížkou.
Je nemožné přehlédnout silnou podobu mezi Q8 a mladším, menším modelem Q7. Zdají se být téměř identické, co se šířky a délky týče, avšak Q8 působí jako mírně nižší díky její střeše, která je v zadní části více zkosená. Zaváděcí cena, která se pohybuje okolo 1 600 000 Kč, zařadí Q8 po boku Audi A8 na vrchol nabídky německé automobilky s obdobnou mírou elegance a luxusu.
Q8 je jedním ze sedmi nových SUV modelů, na kterých momentálně Audi pracuje a počítá s uvedením celkové nabídky na trh do konce roku 2020. Přidá se tak k modelům Q2, faceliftované Q3 a Q5 s novými Q1 a Q3 i se svým nejnovějším souputníkem Q6 E-tron quattro, který byl nedávno představen včetně technické specifikace. Intenzivní zaměření Audi na třídu SUV má své odůvodnění, jelikož světové průzkumy prodeje ukazují, že každé třetí prodané auto značky Audi pochází právě z řady modelů Q.
Nový tahoun Q8 se předvede s variantou motorů na benzín či naftu s hybridní převodovkou. Z počátku bude základem nabídky třílitrový TDI. Střední výbavu zastupují nové V6 a V8 benzínové a diesleové motory, zatímco vrcholem nabídky bude nový benzín-elektrický hybrid. Hybridní pohon je vyráběn ve spolupráci s Porsche a umožní Q8 jízdu pouze na elektřinu téměř 50km.
Mezi mnohými technologickými inovacemi nalezneme ve voze také hned několik pokročilých systémů, které známe již z poslední A8, jako například 48V elektrický systém, OLED high-definition digitální display a nejpokročilejší funkce bezpilotního řízení.
Ředitel designu Audi Marc Lichte dokázal vyšperkovat design Q8, jak lze vidět z jeho návrhů pocházejících z roku 2016. Začátkem roku potvrdil médiím, že hlavní myšlenkou bylo upustit od neblaze proslulé podoby s ruskými matrjoškami, ale zároveň zachytit tradičnost a rozpoznatelnost značky Audi.
Stejně jako tomu je u nadcházejících modelů Q4 a Q6 má Q8 pětidveřové rozvržení v konvenční podobě čtyř postranních dveří a velkého zdvihacího kufru.
Podle dosavadních údajů má být Q8 5050mm dlouhá a 1970mm široká. Pro srovnání například Mercedes-Benz GLE je 4900mm dlouhý a 2000mm široký. Range Rover Sport je proporčně ještě menší se svými 4850mm na délku a 1985mm na šířku.
Stejně jako u Q7 i Q8 je založena na platformě MLB s rozvorem kol 2990mm. A podobně jako u Q7, je i u Q8 použito co nejvíce částí karoserie z hliníku. Cílem bylo dostat váhu vozidla do nejblíže k 2000kg. Dalším z opatření k dosažení co nejnižší váhy je použití uhlíkových vláken na nezátěžových částech, stejně jako třeba u R8.
Nové motory V6 a V8 použity v Q8 pocházejí ze společného vývoje Audi a Porsche, které nesou interní název KoVoMo. Údajně mají být využity i pro nové modely Bentley a Volkswagen. Nové motory disponují benzínovými turbochargery v prvních fázích produkce. Znalci Audi poukazují na to, že elektrický turbocharging, podpořený 48V elektrickým systémem Q8, by se mohl objevit již koncem roku.
Motor KoVoMo je přitom označován jako základní kámen nového, zatím utajovaného modelu na bázi benzín-elektrického hybridního systému který je očekáván právě v souvislosti s Q8 a třetí generací Porsche Cayenne, které je k vidění v showroomech již od dubna. S největší pravděpodobností je řeč o jednom ze dvou hybridních systému, které nové Audi nabízí, společně s diesel-elektrickým systémem, který byl ohlášen už pro Q7.
Co se nádrže týče, můžeme s radostí očekávat rozšířenou nádrž a tedy vyšší dojezd. Hned od začátku budou dostupné alespoň dvě varianty proslulé třílitrové jednotky V6.
Silnější model SQ8 s pokrokovějším triple-turbocharged čtyřlitrovým V8 dieselovým motorem, který můžeme nyní vidět v SQ7, je také očekáván.
V rámci interiéru dostane Q8 předělanou verzi interiŕu Q7 se špičkovou technologií, která bude více orientovaná na řidiče. Nicméně oproti Q7 a jejím sedmisedadlovým rozvržením bude Q8 poskytovat pouze pětisedadlové rozvržení.
V plánu je, že Q8 vznikne závodech Volkswagenu na Slovensku, v Bratislavě po boku nového Porsche Cayenne a nového Volkswagen Touareg, který byl nedávno odhalen.