Volkswagen Golf R představuje absolutní vrchol modelové řady Golf. Je rychlejší a silnější než legendární GTI a samozřejmě také dražší. Když jsem si auto přebíral, velmi jsem byl zvědav, co předvede, protože tabulkové parametry slibují velké věci. Přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr dává hodně slušných 270 koní, točivý moment vrcholí hodnotou 350 Nm v rozmezí od 2500 do 5000 ot./min a samozřejmě tomu také dopovídá jízdní projev. Stovka za 5,5 s a maximální rychlost 250 km/h.

Přísně strohý

První dojmy z auta jsou asi následující. Golf R vypadá hodně dobře, ale zároveň není nijak přeplácaný a právě tahle věc se mi na něm líbí vůbec nejvíce. Strohý a funkční design, nic na víc. To samé platí také o interiéru, který opět nejvíce vystihuje hodnocení jako strohý. Černá barva, kam se podíváte, občas někde vykoukne písmenko R, jinak nic. Potenciál auta prozrazují pouze hodně výrazně tvarované sedačky a tachometry končící na hodnotě 300 km/h.

Předpokládám, že vás zas až tak nezajímá, jak auto vypadá a takové ty řeči kolem. V tomto případě hraje jasný prim jízda. Čtyřválec nahradil dřívější šestiválec, což někteří nemůžou Volkswagenu do teď odpustit, ale znáte to – downsizing… Už z důvodu, že jde o čtyřválec, je jasné, že nebude mít zas až tak dechberoucí charizma. Na druhou stranu s autem dokáže hodně zacvičit, a když jej nebudete honit, odvděčí se slušnou spotřebou. Při jízdě ve stylu „nezlobit, kochat se“, jsem se dostal na 9,5 l/100 km. Pravdou ale je, že jsem tento jízdní styl moc dlouho nevydržel.

V zatáčkách na jistotu

První sešlápnutí pedálu plynu až na podlahu odhalí jednu z větších nedostatků tohoto auta. Šestistupňová převodovka DSG umí při plné akceleraci sázet jeden převod za druhým, přičemž přeřazení je otázkou okamžiku, ale reakce na něco, co nečeká, znamená více než sekundovou prodlevu. Nedá se nic dělat, tak to prostě je.

V momentě, kdy je u převodovky vše připraveno, pošle motor veškerý svůj potenciál na všechna kola. Auto vystřelí vpřed. Motor do cca tří tisíc táhne zajímavě, ale nad předvádí to nejlepší, co umí a doprovází to docela zajímavým zvukem. Hodnota 6500 ot./min znamená automatické přeřazení a jede se dál, divadlo se opakuje.

Motoru odpovídá podvozek, který je velmi tuhý, ale ne přehnaně prkenný. I když se karoserie v zatáčce trochu nakloní, jízdní vlastnosti jsou velmi jisté. Dost zásadní vliv na tom má samozřejmě pohon všech kol, což dělá z Golfu R rázem podstatně zajímavější auto. Řidič může šlapat na plyn ještě daleko před výjezdem ze zatáčky, auto nehrábne a přísně drží zvolenou stopu. Ve výsledku pak vylítnete ze zatáčky, na rovince ani nemrknete a už tam máte 150 km/h. Zkrátka tenhle Golf na okreskách umí.