Myslel jsem si, že bude lehké psát o tak zajímavém autě, jako je Mercedes-Benz S Coupé. Jenže když jsem po týdnu s těžkým sebezapřením vracel klíčky, uvědomil jsem si, že je tomu přesně naopak. Tohle auto se těžko popisuje, musíte jeho kouzlo zažít.
Považuji se přímo za milovníka velkých pohodlných kupé se silnými motory a pravidelně usedám k inzerci a pátrám aspoň po bazarových kouscích, o kterých pak sním, že by se mohly objevit v mé garáži. Předchůdce Mercedesu S Coupé, který nesl trochu matoucí označení CL, patří mezi ně. Napjatě sleduji, jak klesá cena nabízených modelů, a až spadne na mez rovnající se mým úsporám, třeba rozbiju prasátko. Jenže je tu jeden zásadní problém. Zamiloval jsem se do nového modelu a na to moje celoživotní šetření rozhodně nestačí.
Tedy pokukuji po něm už dlouho. S Coupé se totiž už nějaký ten rok na českém trhu prodává. Jenže asi nejsem jediným člověkem, kterému se velká kupé líbí. O auto byl takový zájem, že se na českém trhu nenašel prostor na to, aby si dovozce pořídil testovací kus pro novináře. Naštěstí se tak stalo a já se konečně můžu začít rozplývat nad jeho filosofií. Líbí se mi, že jde o auto pro jedince, kteří si mohli pořídit sedan Mercedes S, ale rozhodli se jít raději individuální cestou a sáhli po kupé, které je od něj odvozené.
Vozy jsou si to podobné, a zároveň i velmi nepodobné. V S Coupé vidíte třídu S, ale jako by bylo vše naprosto jinak. Délka přes pět metrů byla využitá tak, že auto dostalo mohutnou příď. Boční pohled odhalí nízkou siluetu a záď má specifické tvarování a brzdová světla, která se stala jednotícím prvkem pro ostatní nová kupé automobilky s trojcípou hvězdou ve znaku. Najdete je třeba u nového C Coupé nebo AMG GT. Líbí se mi, že S Coupé si drží to, co se stalo symbolem pro jeho předchůdce. Chybějící B-sloupek a bezrámové dveře dokáží vytvořit nepřerušovaný oblouk, který v létě vpustí dovnitř vzduch, skoro jako byste byli v kabrioletu. Tedy pokud si rovnou nepořídíte S Cabrio, které se mimochodem také dodává v provedení s pohonem všech kol.
Račte si vyzdobit
Těžko hledat pro S Coupé konkurenci. BMW řady 6 je na boj s ním prostě malé, Bentley Continetal GT nebo dokonce Rolls-Royce Wraith mají podobnou filosofii, ale jsou dražší. Ačkoliv Mercedes nenabízí tak neomezené možnosti individualizace jako britští klasikové, můžete se i u něj parádně rozšoupnout a vyšponovat výslednou cenu třeba o milion výš. Záleží jen na vkusu, jestli investujete třeba 173 tisíc korun do ozdobného balíčku AMG nebo 89 tisíc korun do LED světel osázených značkovými krystalky Swarowski. Něco už možná trochu zavání ruským přístupem k věci, na druhou stranu vám nic nebrání, abyste ukázali, že na to opravdu máte.
Za vaši ochotu pořádně provětrat bankovní účet vás ovšem Mercedes S Coupé dokonale odmění. Stačí otevřít obrovské dveře interiéru, nasednout a pak je nechat za sebou zaklapnout elektrickým dovřením. V tu chvíli se ocitnete v jiném světě. Jakési svatyni luxusu, pohodlí a hlavně ticha, které je v dnešní době tak ceněným artiklem. Pohodlná kožená sedadla vybavená masáží, vyhříváním i odvětráváním jsou připravena vás hýčkat, kvalitní audio, za které se může v top sadě připlácet až 200 tisíc korun, zahraje tak, že vám vžene slzy do očí. Vše je dokonalé.
Kdo už seděl v Mercedesu třídy S, pochopí nyní zmíněnou spojitost sedanu s kupé. Palubní deska je totiž téměř totožná, má jen jinak prohnutý profil, to aby lépe zapadla do poměrně stísněného interiéru. Ano, kabina S Coupé bez ohledu na jeho velké proporce zrovna mnoho místa neposkytuje. Uvědomíte si to, když se podíváte na poměrně nízké čelní sklo. Tohle auto ale na prostor rozhodně nesází, jakkoliv se může jeho kufr s kapacitou 400 litrů a elektricky ovládaným víkem zdát velký. S Coupé je primárně, ostatně jako každé jiné kupé, určeno dvěma lidem. Dozadu, kde budete bojovat jak s přístupem, tak s prostorem na nohy, posadíte jen kamarády a kolegy v případě největší nouze.
Skoro základ? No a co!
Benzinový osmiválec býval v CL základním motorem, nové S Coupé má ale v nabídce ještě menší jednotku, která dělá vůz přístupnějším. Jde o šestiválec. Nějak mi ale k tomuto auto sedí víc velké motory, jakkoliv si myslím, že top verze s dvanáctiválcem a cenovkou, která už opravdu může soupeřit s Rolls-Roycem, je tu hlavně kvůli východnějším trhům, než je ten náš. S 500 Coupé bude podle mě nejprodávanější verzí, tak jak tomu bylo doposud. I skoro základní motor ale poskytuje tolik, že jen těžko můžete pochopit touhu pořizovat si ještě něco silnějšího. Zejména, když o síle to tak úplně není.
Dvojitě přeplňovaný V8 totiž umí příst jako rozmazlená kočka. Když poprvé stisknete kovové tlačítko start pod volantem, lehce zabručí, aby bylo jasné, že se probudil. Pak už ale o něm vědět nebudete. Když si budete v komfortním režimu jen lehce polechtávat plynový pedál, uslyšíte vzdálené bublání. Naprosté odhlučnění jednotky je totiž opravdu dokonalé. A to máte pod nohou k dispozici maximální výkon 456 koní a točivý moment 700 Nm.
Když ale bude potřeba, ostré zadupnutí pedálu do podlahy udělá své. Mercedes se nadme pýchou ze své síly a pak vystřelí kupředu, jako by neexistovaly hranice. Stovka za 4,6 sekundy je kategorie lehkých sporťáků a ne kupé vážícího bohatě přes dvě tuny. Ačkoliv se zdá, že je to zábava, bude vás tohle auto tlačit k úplně jinému stylu jízdy. Měkoučký pneumatický podvozek, ticho a absolutně lehké řízení svádí k relaxaci a klidu. A hlavně k polykání neomezeného množství kilometrů. S Coupé je přímo postavené k tomu, aby se vypořádalo s otravným dálničním cestováním.
Okresky, zejména ty české, jsou mu totiž trochu úzké. Ne že by na jízdu v klikatkách nebylo vybaveno. Tak například aktivní sedadla se přifukují v zatáčkách tak, aby dobře vedla tělo. Pohon všech kol se zase stará o čistou stopu. Ani němečtí inženýři ale nejsou tak dobří, aby překonali fyzikální zákony, takže budete přes lehkost řízení cítit, že vůz je prostě velký a těžký. Vadí to? Kdepak. Řídí se božsky a vy ho za to budete milovat. A i když mluvím o tom, že se nedá na úzkých silnicích spěchat, věřte mi, že budete vždy rychlejší než všichni ostatní. Velikost a ticho tohoto kupé totiž dobře maskuje fakt, že se umí pohybovat prudce nelegálními rychlostmi, jako by se nechumelilo.
Vybaven na Autobahn
Přístup Mercedesu je pochopitelný. Přece jen tohle auto vzniklo v zemi, která se může těšit z dálnic vybavených povětšinou neomezenou rychlostí. Představa, že se jen tak ladně řítíte v levém pruhu rychlostí nad 200 km/h a posloucháte u toho klavírní koncert je prostě uspokojivá. Nebo je tu ještě jedna možnost. Nechte vše na elektronice. Mercedes S Coupé je jako výkladní skříň automobilky vybaven obrovským množstvím funkcí. Adaptivní tempomat, aktivní kontrola jízdy v pruzích nebo systém nočního vidění cestování značně ulehčují. Ani se vám nebude chtít vystupovat.
Pokud si pořídíte verzi s pohonem všech kol, budete se ale muset vzdát některých prvků. Tak například se tahle varianta pojí s automatickou převodovkou se sedmi stupni, zatímco zadokolka má devítistupňovou skříň. Problém? Pro mě rozhodně ne. Převodovka řadila hladce, a že bych potřeboval devět stupňů, když vidím, že i při 130 km/h se motor jen tak znuděně převaluje v nízkých otáčkách a čeká na příležitost ožít? Kdepak. Čtyřkolka také zabrání instalaci systému Magic Body Control, který usnadňuje průjezdy v zatáčkách tím, že snižuje náklony karoserie. Ani tohle jsem však na palubě nepostrádal. Mercedes se mi zkrátka nakonfigurovaným kusem strefil do vkusu. Přesně takový bych si totiž vybral i já.
Že je drahý? Ano, příšerně. Navíc se mi zdá, že když s ním ujedete první kilometr, přijdete automaticky o stovky tisíc korun. Jeho cena totiž padá k zemi rychleji než pěna na americkém pivě. Jenže vy, kteří si ho můžete dovolit, si zároveň i můžete říct: No a co, mám na to! A stejný bude přístup třeba i k tankování. S Coupé je na tom lépe než kdy dřív, i tak si ale ve městě řekne o 18 litrů a při běžném cestování tak o 12 až 14. Možná vám to nějací zelení aktivisté vyčtou, ale vy jim zase můžete odpovědět naprosto stejně. A já jen přidám. Pokud na něj máte, neváhejte. Nebudete litovat ani jediné koruny. Tohle auto je totiž tak skvělé, že nemám slov.
Verdikt
Nehledejte více, tohle je vaše svatyně luxusu, pohodlí a ticha. Je osobitá, propracovaná a naditá technologiemi. K tomu skvěle vypadá a má síly na rozdávání. Těžko se ale popisují pocity, jaké svému majiteli za odměnu způsobí. Prosím vás, alespoň si ho půjčte, abyste si to mohli vyzkoušet na vlastní kůži.
Mercedes-Benz S 500 4Matic Coupé
- Převodovka: 7stupňová automatická převodovka, pohon všech kol
- Motor: 4663 ccm, dvakrát přeplňovaný benzinový osmiválec
- Cena: 3 402 520 Kč
- Výkon / točivý moment: 335 kW (456 koní) při 6000 ot./min., 700 Nm mezi 1800–3500 ot./min
- Zrychlení: 4,6 sec
- Maximální rychlost: 250 km/h
- Spotřeba: oficiální 9,9 l/100 km (test 12,2 l/100 km)
- Hmotnost: 2165 kg
Text: Jan Markovič, Foto: Vojtěch Zikmund