[av_gallery ids=’6204,6205,6206,6207,6208,6209,6210,6211,6212,6213,6214,6215,6217,6218,6219,6220′ style=’thumbnails‘ preview_size=’portfolio‘ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb‘ thumb_size=’square‘ columns=’5′ imagelink=’lightbox‘ lazyload=’deactivate_avia_lazyload‘]

Také velký Opel už se v redakci objevil hned několikrát a speciálně liftback s paketem OPC Line jako by mu z oka vypadl, tedy až na fialovou metalízu a „turbínu“ pod kapotou. Testovaná Insignia totiž tankovala benzín a nabídla o třetinu více výkonu (a ovšem také výrazně vyšší spotřebu). Čím se ještě liší od dříve testovaných dieselů?

Kabinou to určitě nebude, tady je vše při starém – to znamená dostatek prostoru v příčném směru i nad hlavami, jen pro kolena je na zadních sedačkách o trochu méně místa než třeba v konkurenčním Mondeu, o extrémním Superbu ani nemluvě. Opel ale kontruje jednoznačně špičkovými ergonomickými sedačkami. Také za 530 l v zavazadelníku se stydět nemusí a jeho přístupnost je díky výklopným pátým dveřím příkladná. Malým překvapením je pouze jednozónová klimatizace s poněkud archaickým a hůře čitelným displejem, zejména stupeň vyhřívání sedaček se neodečítá zrovna snadno. Na miniaturní vnější zpětná zrcátka jsme si už také stěžovali, snad toto napraví brzký facelift.

Foukaný klasik

Dvousetpadesátikoňový dvoulitr je tak trochu ze staré školy, do nějakých 2500 otáček byste ani neřekli, že nějaké turbo má. Ono je totiž celkem velké a než se roztočí, chvilku to trvá. Pak ale začne poctivě dopovat motor stlačeným vzduchem a dostupný výkon utěšeně narůstá – plynule a bez výraznější špičky, což je trochu škoda. Zvuk má bohužel do sportovna také velmi daleko, projevuje se až od středních otáček a postrádá dramatičnost, kterou má třeba v nové Astře OPC.

Opel to ale kompenzuje přesným řízením s citlivým posilovačem, nevadnoucími brzdami a hlavně pohonem všech kol s klasickým Haldexem, který umožňuje v zatáčkách i nějaké to „sklouznutí“. Ještě kdyby nebyla Insignia tak oplácaná, protože adaptivní podvozek je legraci nakloněn méně, než by člověk od auta s označením Turbo očekával. Rozdíly v chování vozu v jednotlivých režimech jsou citelné, ale ne tak značné jako u naftové verze. Po přepnutí na Sport se samozřejmě zostří reakce na plyn a hlavně zpevní řízení, nicméně ke skutečně sportovnímu chování má Opel pořád co dohánět – nebo možná spíš shazovat.

Přitom by stačilo jen zapracovat na nižší hmotnosti a Insignia by byla o poznání zábavnějším vozem, který by navíc nabídl i zajímavější spotřebu. Výkonnostně blízký konkurent, Ford Mondeo s dvoulitrovým EcoBoostem 177 kW, sice nenabízí čtyřkolku, ale zároveň se také celkem bez problémů vejde do deseti litrů. U Opelu počítejte při střídmém jízdním stylu s 11,5 l, běžně ale i o litr či dva více. Nezáleží přitom příliš na konkrétním prostředí, odchylka je vcelku minimální. Dravější jízda pochopitelně znamená přehoupnutí se přes patnáctku. Domácí konkurence od Škodovky zase nabídne čtyřkolku plus obdobně výkonný, ale charismatičtější atmosférický šestiválec, který přece jen lépe podtrhuje image manažerského vozu než „pouze“ čtyřválcový motor.

Univerzální cesta

Plusem Opelu je fakt, že nabídne pro každého něco: karoserie sedan, liftback i kombi, pohon předních nebo všech kol a širokou paletu naftových i benzínových motorů pokrývající více než dvousetkoňové rozpětí. Dlouhotrvající akční ceny jej navíc staví do velmi příznivého světla. Benzínový 2.0 Turbo to ale bude mít i nadále těžké, zejména, když si pro sebe pozici dálničního rychlíka přivlastňuje nové naftové biturbo…

Plusy: objemný zavazadelník, ergonomické přední sedačky, zajímavý poměr cena-výbava, nabídka verzí karoserie a pohonů
Mínusy: vyšší hmotnost a spotřeba, nepříliš sportovní zvuk, malá zpětná zrcátka, méně podélného prostoru

Technické údaje:
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1998 ccm
Max. výkon: 184 kW / 5300 ot./min.
Max. točivý moment: 400 Nm / 2400-3600 ot./min.
Převodovka: šestistupňová manuální
Zrychlení 0-100 km/h: 7,8 s
Max. rychlost: 242 km/h
Komb. spotřeba: 8,7 l/100 km
Spotřeba v testu: 11,3 l/100 km
Rozměry: 4830 x 1856 x 1498 mm
Rozvor: 2737 mm
Pohotovostní hmotnost: 1610 kg
Zav. prostor: 530/1020 l