Zvenku ani zvenčí silnější motor nijak nepoznáte. Narozdíl od konceptu S60, který u Polestaru upravili skutečně nezaměnitelným způsobem, je testované XC60 naprosto totožné, jako když jsme do něj usedli ještě před načipováním. To znamená dynamicky střižený exteriér a precizně zpracovanou kabinu, v níž neschází žádný z bezpečnostních pomocníků, na kterých si Volvo tolik zakládá.

Funkci nozového brzdění nebo městský City Safety jsme naštěstí v praxi prověřovat nemuseli, zato adaptivní tempomat nebo hlídání mrtvého úhlu na dlouhých cestách přijdou k chuti. Co se detailnějšího hodnocení týče, stačí se obrátit na jeden z našich předchozích testů – kritika i chvála se týkají zcela stejných záležitostí.

Vyhlazeno

Pojďme tedy k tomu, co je pro XC60 Polestar podstatné – výkonnější motor. Zdálo by se, že vzhledem k hmotnosti blížící se dvěma tunám 11 kW a 30 Nm nebude příliš znát, a na dynamice jako takové byste skutečně rozdíly museli hledat se stopkami v ruce. Co ale poznáte hned na prvních (kilo)metrech, je celkově hladší průběh točivého momentu a výrazně větší chuť do otáček. Také zvuk je o trochu jadrnější – naftové pětiválce od Volva jsou po akustické stránce skutečně na špici a tady není výraznější brukot nijak na škodu. Zatímco při posledním testu XC60 D5 byl motor spojený s šestistupňovým automatem, Polestar dostal manuální převodovku. Celkem přesnou, ale s delšími drahami a navíc jsou mezi jednotlivými rychlostmi docela malé překryvy. Ty naštěstí vyrovnává slušná porce točivého momentu dostupného již od nízkých otáček.

Malou pihou na kráse je spotřeba, kterou u kombinace D5 AWD kritizujeme celkem pravidelně. Bez ohledu na snahu o umírněný jízdní styl se v kombinaci stejně jen obtížně dostanete pod osm litrů, zatímco při dravějším tempu není problém atakovat desítku. Dálničních 130 km/h, při kterých se XC60 cítí jako ryba ve vodě, znamená 8,4 litru. Konkurence je v tomhle o krok dále: třeba Mercedes, který pro nedávno faceliftované GLK umí nabídnout ještě lepší dynamiku při spotřebě minimálně o litr nižší.

Jinak si XC60 našlo dobrou pozici na pomezí prémie a mainstreamu, bohatou komfortní a bezpečnostní výbavu doplňuje esteticky i ergonomicky zdařilý interiér a příplatkový bílý perleťový lak je zajímavým způsobem, jak vyniknout mezi obvyklou paletou černých, modrých, hnědých či stříbrných Volv. Jen zmíněný „čip“ od Polestaru by se slušelo doplnit nějakým štítkem, třeba i docela malým. Když už si připlácíte za dobrý pocit, je přece prima o tom dát vědět, ne?

Plusy: příjemný zvuk motoru, kvalitně zpracovaný interiér, hladký průběh točivého momentu, bezpečnostní výbava
Mínusy: spotřeba, nulové odlišení od běžné D5, podprůměrný zavazadelník

Technické údaje:
Motor: přeplňovaný vznětový pětiválec 2400 ccm
Max. výkon: 169 kW / 4000 ot./min.
Max. točivý moment: 470 Nm / 1750-2250 ot./min.
Převodovka: šestistupňová manuální
Zrychlení: 0-100 km/h: 8,1 s
Max. rychlost: 210 km/h
Kombinovaná spotřeba: 5,7 l
Spotřeba v testu: 8,2 l
Rozměry: 4627 x 1891 x 1713 mm
Rozvor: 2774 mm
Pohotovostní hmotnost: 1921 kg
Zav. prostor min/max: 495 / 1455 l