Ideální auto pro ženu? Musí být malé, krásné a mít ženské vychytávky. Musí se s ním dobře parkovat a musí se do něj vejít společenská róba, kabelky a časem i děti. A jaké že je to nové Audi Q2, když se tak svým vzhledem vymyká zavedeným pořádkům?
Že správné SUV musí být velké? Omyl. Kupuje se naprosto všechno, co nese známky této kategorie, nebo alespoň trochu splňuje zvláštní požadavky. Už dávno proto čtyři kruhy nenabízejí jediného zástupce v podobě zámořského parníku Q7. Aktuálně můžete vybírat z celé palety derivátů: Q5, Q3 a nejnověji nejmenšího zástupce v podobě modelu Q2, který má za úkol přilákat nové zákazníky a aktuálně postrádá přímého konkurenta. Q2 je o pár centimetrů menší než Mercedes-Benz GLA nebo nová generace Mini Countrymanu, kterou zkouším o pár stránek dále.
Q2 je mixem hatchbacku, allroadu, SUV a kupé. Prostě crossover a hotovo. Nabízen je ve dvanácti výrazných odstínech a cílí díky mladistvému a na Audi výstřednímu designu na nejmladší skupinu zákazníků, což zároveň dokazovala i reklamní kampaň plná #hashtagů. V základu přijde na 584 900 Kč, což není v žádném případě konečná cena, pokud se nechcete zařadit mezi chudáky, kteří nemají na to si připlatit za litá kola, automatickou klimatizaci nebo elektricky ovládaná zpětná zrcátka. Pak cena letí rychle nahoru. V našem případě se kombinace dvoulitrového dieselu, převodovky DSG a pohonu všech kol dostala s cenovkou až za hranici 1,4 milionu korun. Ostatně, pokud máte svou přítelkyni rád a ona vyšperkovanou Q2 nutně potřebuje (že jo), nezbytný obnos seženete například prodejem vlastní ledviny. Radost druhým se má dělat, nebo ne?
Design je to, co prodává
Podívejte se na Q2 a zkuste si vybavit podobně velké SUV, které se může pochlubit stejně sexy kabátem. Že si nemůžete vzpomenout a na žádný jiný model přijít? Přestaňte přemýšlet, už nenamáhejte své mozkové buňky. Q2 nosí jedinečný kabát a nic podobně ušitého u konkurence nenajdete. Německé automobilce se povedlo ušít naprosto výjimečný kousek, kterému to sluší ze všech stran. Navíc si ho díky céčkovému sloupku nesplete s jiným modelem a můžete si jeho vzhled přizpůsobit vlastnímu vkusu. Q2 je kromě obligátní běžné verze nabízeno ve variantě Sport a Design, které se liší celou řadou drobností. Ve verzi Sport můžete sáhnout (stejně jako já) po exteriérovém paketu S-line. Vypláznete za něj nemalých 41 200 Kč, ale malé audině to pak vyloženě sluší (dokonce se za ní otáčejí i chlapi). Výsledkem jsou devatenáctipalcová litá kola, o centimetr nižší podvozek nebo povedenější nárazníky. K pocitu dokonalosti a celkové originality přispívají zadní zatmavená okna za jedenáct tisíc korun, LED světlomety s dynamickými zadními světly za pětatřicet tisíc nebo stejně drahá devatenáctipalcová litá kola s pětiramenným designem.
Precizní interiér promyšlený do posledního detailu. To je Audi. A platí to i v případě malé Q-dvojky, která dostala vymazlené ovládací prvky, kvalitní materiály, výtečnou ergonomii a k tomu samozřejmě precizní dílenské zpracování. Jako celek působí interiér dokonale.
Nechybí Audi Virtual cockpit s 12,3“ displejem v hlavní roli, který nahrazuje klasickou přístrojovou kapličku za volantem. Řešení je to stejné jako u minule testovaného modelu Q5. I zde se musím opakovat a tvrdit, že se jedná o ideální řešení přístrojové kapličky, kterou si můžeme přizpůsobit svým požadavkům. Přidáte-li k tomu příplatkový head-up displej, který promítá důležité údaje na výsuvný skleněný štítek, máte rázem všechny údaje před sebou a nemusíte spouštět zrak z vozovky.
Středový displej systému MMI zdobí střed palubní desky. Přestože se nedá jako u ostatních modelů zasunout, připravte si na něj v kombinaci s MMI nemalých téměř sedmdesát tisíc korun. Oproti tomu je Virtual cockpit za třináct tisíc (díky akčnímu paketu Lifestyle o sedm tisíc levnější) daleko dostupnější položkou nekonečné příplatkové výbavy. Ve výbavě může být i wi-fi hotspot nebo špičkový audiosystém Bang&Olufsen. U zkoušeného vozu bylo nutné připlatit čtyřicet tisíc korun za interiérový paket S-line, který se postaral o sportovní multifunkční volant, kovové pedály a hlavně skvěle tvarovaná sedadla. Po usednutí za volant trpasličího SUV rychle zapomenete na to, kolik z vás příplatková výbava vytáhla peněz.
Q2 je malé auto. Vpředu je to i pro vyšší osoby relativně v pořádku. Na zadních sedadlech budou mít problém basketbalisti, dvojice dětí však bude plně spokojena. Kvůli velkému středovému tunelu se v praxi jedná o čtyřmístný vůz. Zavazadlový prostor pojme 355 litrů, což stačí nejen pro psí žrádlo. Pod podlahou může být dojezdová rezerva nebo nádrž na AdBlue. Nutné je počítat také s vyšší nakládací hranou, potěší elektrické otevírání pátých dveří.
Malé auto s velkým srdcem
Zkoušené Audi Q2 poháněl – vzhledem k jeho velikosti – velký vznětový čtyřválec s výkonem 190 koní a 400 Nm točivého momentu (stejný agregát se také stará o pohon daleko větší Škody Kodiaq). Dvoulitrové srdce zaručuje malé audině dynamické svezení. Stovka je otázkou 7,3 sekundy a vůz se umí rozletět až na 218 km/h. „Té-Dé-Íčko“ je spojeno s lehkou sedmistupňovou dvouspojkovou předovkou tvořenou suchými spojkami, která se občas nevyvaruje lehkého škubnutí.
Samotné odhlučnění dieselu je překvapivě dobré, absolutní ticho nečekejte, ale oproti ostatním koncernovým modelům jasně poznáte, že Audi cílí na prémiové zákazníky.
Pokud si ovšem diesel plánujete pořídit kvůli nízké spotřebě paliva, zadržte. Německý výrobce slibuje v reklamních prospektech průměrnou kombinovanou spotřebu 4,9 l/100 km, je to však hodnota z říše snů. Dostat se v běžném provozu pod šest litrů prakticky nelze. Nutné je počítat s odběrem minimálně sedmi litrů na sto kilometrů.
Ani pohon všech kol není žádným velkým překvapením. Říká si sice quattro, ale jde o stejnou věc, jakou najdete na kterékoliv jiné koncernové čtyřkolce. Řeč je o elektrohydraulické spojce umístěné u zadního diferenciálu.
Po zkušenostech s větší Q3 jsem se upřímně na jízdu s Q2 netěšil. Hned po otevření dveří mě mile překvapil nižší posez. Nesedíte tedy jako na bidýlku, poloha za volantem je spíše hatchbacková a první kilometry jasně ukázaly, že nebudu stejně vyklepán jako v případě nepatrně většího modelu.
Nejmenší Qéčko se chová a jezdí jako kompaktní hatchback, což je velká výhoda. Vyšší těžiště dokonale maskuje a jedinou odlišnost od nízkého hatchbacku lze vypozorovat při ostřejší jízdě v zatáčkách, kdy se karoserie nepatrně naklání. Podobnou svižností a hravostí ostatní crossovery jen těžko oplývají. Příkladné ochotě zatáčet pomáhá přibrzďování vnitřního kola, poměrně strmé řízené a tužší podvozek S-line s víceprvkovou zadní nápravou. Ten parádně funguje při ostřejší jízdě, na straně druhé ovšem zhoršuje komfort na výraznějších nerovnostech, i když svůj podíl na tom nesou i velká příplatková devatenáctipalcová kola.
Q2 může být vybaveno možností volby jízdních režimů, pokud tedy připlatíte obligátních 5 700 Kč. Testovaný vůz touto možností oplýval, a tak jsem mohl volit mezi tradičními režimy Efficiency (pomalá odezva na plyn, převodovka vyřazuje při ustálené jízdě na neutrál), Comfort, Auto, Dynamic a Individual (s možností vlastního nastavení). Zkoušený exemplář se obešel bez příplatkových adaptivních tlumičů, ty jsou i u vrcholného provedení rovněž za příplatek 22 tisíc korun.
Audi Q2 dokonce umožňuje deaktivaci ESP. Krátký stisk příslušného tlačítka znamená přepnutí stabilizace do režimu Offroad, delší stisk odstaví tohoto bezpečnostního pomocníka úplně. Ne že by byla naftová Q-dvojka ideálem pro pálení pneumatik, ale na sněhu se s ní dokážete celkem parádně pobavit.
Jak vidíte na zkoušeném provedení, svou Q2 si můžete nakonfigurovat podle vlastních přání a požadavků. Máte-li dostatek finančních prostředků a chcete malé a zároveň hbité auto s nekonečnými možnostmi konfigurace, s vychytávkami z mnohem větších SUVéček, je Q2 tím pravým vozem. Nemusíte-li příliš řešit finance, je Q2 naprosto dokonalým strojem, který jezdí výtečně, navíc má odvážně atraktivní kabát.
ZOOM: Verze s pohonem předních kol má zadní nápravu s vlečenými rameny, spojenými torzně poddajnou příčkou; modely vozící hrdé označení quattro jsou vybaveny čtyřprvkovou zadní nápravou. Všechny Q2 disponují progresivním řízením, u něhož se převod řízení mění s úhlem natočení volantu (čím větší je úhel natočení volantu, tím strmější je převod řízení).
Verdikt: Audi opět dokázalo, že umí koncernovou techniku zabalit do exkluzivního kabátu, který vsází na preciznost a časem zdokonalovaná řešení. Čtyři kruhy nemají zapotřebí se honit za prémiovostí, ony ji vytvářejí a udávají aktuálně módní tón. Q2 vyhoví aktivně žijícím jedincům s vyššími příjmy, kteří tento model ocení nejen ve městě, ale i při volnočasových aktivitách.
Audi Q2 Sport 2,0 TDI quattro
- Převodovka: pohon všech kol, automatická převodovka S-tronic 7st.
- Motor: 1 968 ccm, vznětový přeplňovaný čtyřválec
- Cena: 950 900 Kč / Testovaný vůz: 1 467 600 Kč
- Rozměry: Výška 1 508 / Šířka 1 794 / Délka 4 191
- Výkon: 140 kW (190 k) / 3 500–4 000 ot/min
- Točivý moment: 400 Nm / 1 900–3 300 ot/min
- Zrychlení: 7,3 s
- Maximální rychlost: 218 km/h
- Dojezd: 1 122 km
- Nádrž: 55 litrů
- Spotřeba: oficiální 4,9 /test 7,2
- Hmotnost (provozní/celková): 1 480/2 040 kg
- Hvězdy: 3,5 z 5*
Text: Petr Šikl / Foto: Vojtěch Zikmund