Jedním z prvních pořádných SUV korejské automobilky byla Kia Retona. Auto, které ještě vznikalo pod taktovkou Asia Motors sice nepobralo moc krásy, ale v terénu mělo docela slušné schopnosti. Dnes se dá koupit za pár korun.
Kia Retona, to bylo jméno lehce zakulaceného off-roadu, který Korejci představili v druhé polovině devadesátých let. Abychom ale našli jeho kořeny, musíme se vrátit v čase o kousek dál. V roce 1976 si totiž automobilka Kia pořídila něco málo přes čtvrtinu firmy Asia Motors a začala dlouholetá spolupráce, která vyvrcholila spolknutím Kie i Asie automobilkou Hyundai. Odkaz ale fungoval dál.
Projevil se na stavbě aut do terénu. V polovině devadesátých let se vozy ještě prodávaly pod vlastním označením Asia Rocsta. Autíčko nejvíc připomínající původní Jeep se dokonce dostalo i do Evropy, jmenovitě do Německa, kde se prodávalo už pod značkou Kia. Vůz nebyl žádný rychlík. Poháněl ho totiž naftový čtyřválec o objemu 2,2 litru, který měl výkon pouhých 70 koní, což autu stačilo na maximální rychlost 138 km/h. Na ni se rozjížděl celou věčnost, ale jeho kouzlo spočívalo jinde. Právě v tom, co dokázalo mimo asfalt.
Rocsta se v roce 1997 přejmenovala na Retonu. Šlo o nový marketing a jméno mělo symbolizovat cestu z města. Retona totiž znamenala „Return to nature“, tedy návrat k přírodě, a měla lákat řidiče, aby sedli za volant a vydali se zdolávat nástrahy terénu. V té době ale už Asia plně patřila do koncernu, a tak bylo rozhodnuto, že se nový vůz bude prodávat i pod novou značkou. Asia odešla a vznikla Kia Retona, která se poprvé předvedla veřejnosti na autosalonu v Soulu v roce 1997. Výroba se spustila následujícího roku.
Dárce jménem Sportage
Zatímco jméno Retona většině českých řidičů nic neřekne, Sportage je jiné kafe. SUV se vyrábělo už od roku 1993 a právě jeho první generace poskytla Retoně patřičný základ včetně motorů. Pod kapotou se tak objevilo více možností, třeba benzinový čtyřválec s dvoulitrovým objemem a atmosférickým plněním, který měl výkon 136 koní. S ním auto zvládalo jet až 150 km/h. Další možností byly turbodiesely o výkonech 87 nebo 91 koní a s maximální rychlostí jen 124 km/h.
Jak už bylo řečeno, nešlo o chování na asfaltu, ale na cestách mimo něj. A tam se Retona předvedla v docela dobrém světle, i když světlá výška právě nejsvětlejší nebyla. Uváděná hodnota je 194 mm nad zemí, což je docela dost na SUV, ale na off-road se to zdá být už zase málo. Řidič si tak musel dát pozor na větší kameny. Retona však těžila i z relativně přijatelné hmotnosti, která byla méně než 1,5 tuny. Na mrštné a lehké Suzuki Jimny ale samozřejmě neměla.
Pojďme se ještě podívat na další schopnosti v terénu. Auto zvládlo projet brod o hloubce až půl metru, přičemž se pak mohlo vrhnout na 80procentní stoupání. Boční náklon mohl mít hodnotu 22 stupňů a při překonávání překážek přišel vhod přední nájezdový úhel 31 a zadní 33 stupňů. Čtyřmetrové auto si tak mohlo poradit se středně těžkým terénem. Údaje jsme našli v encyklopedii terénních automobilů od Jiřího Fialy.
Dostupný off-road
Protože se Kia Retona v určitém množství dostala také do Evropy, není problém na ni i po letech narazit v bazarech. Auto vyráběné mezi lety 1998 až 2003 můžete najít nejen pod výše uvedeným jménem, ale i pod označením Kia Sportage Classic. Tak se totiž prodávala na německém trhu.
Vždy šlo ale o třídveřový vůz, který obvykle míval výrazné lakování, a dokonce i dvoubarevné provedení. Na prodej byl jako kombi nebo jej šlo pořídit s odnímatelným hard-topem, což byla samozřejmě dražší verze. Byla oblíbená hlavně v zemích s teplejším klimatem, kde pak šlo jezdit v otevřeném off-roadu ve stylu starých dobrých Jeepů.
V Česku zřejmě nenarazíte na mnoho dobrých kusů. My jsme našli jeden za 15 tisíc korun s propadlou technickou a další za 35 tisíc s nutností dodatečných oprav motoru. V Německu už je výběr lepší a dají se pořídit slušné kousky okolo dvou tisíc eur, ale i méně. A to není moc za off-road, který může ještě dnes posloužit k takovému historickému návratu do přírody.
Text: Jan Markovič, Foto: Kia, archiv