Poslední generace Freelanderu označovaná číslem 2 vypadá k světu. I když se drží tradiční hranatosti, typicky konzervativní styl protíná drsnější tvarování čelní masky chladiče. Na voze se také podepsal speciální paket Sport, který je k dostání od začátku roku. Ten dodává kompaktnímu SUV nové lakování Lago Grey (a k dispozici je i Santorini Black) a povedená 19 palcová kola s diamantovým efektem. Ta obouvají pneumatiky 235/55 R19. Nutno podotknout, že na poměrně subtilním voze působí taková kola až vyzývavě.
Další změny lze objevit i v interiéru. Nejmarkantnější jsou vyražené nápisy na kožených sedadlech SPORT. Samotné čalounění a dvoubarevné odladění interiéru ještě zvyšuje pocit prestižní značky. Jinak si ale vnitřek vozu zachovává typicky konzervativní rysy. Na volantu jsou trochu nevzhledná hranatá tlačítka a ve změnit ovladačů středu palubní desky nebude lehké se zprvu zorientovat. I když na první pohled působí palubní deska plastově, zjistíte, že je kvalitně zpracovaná a pogumované voliče klimatizace jsou potěšením pro bříška vašich prstů.
Prostorově si není v Land Roveru na co stěžovat, ani vpředu, ani na zadních místech. Zavazadelník nabízí vynikajících 755 litrů, po sklopení sedadel do rovné ložné plochy až 1670 litrů. Vůz prošel zatěžkávací zkouškou, když jsem stěhoval pohovku do nového bytu. Ta potvrdila i dobrou využitelnost nabízených litrů díky rovnému prahu a velkým pátým dveřím.
Jiný nemá smysl
Land Rover Freelander 2 je k dispozici se dvěma motory. Benzínový řadový šestiválec 3.6i se u nás určitě neuchytí a při pohledu do parametrů čtyřválcového turbodieselu se není čemu divit. Motor o objemu 2,2 litru totiž splňuje funkci dobrého tahouna s přijatelnou spotřebou i projevem. Výkon 160 koní a točivý moment celých 400 Nm na kompaktní SUV bohatě stačí. Přitom jsem se během testu pohyboval mezi 8 až 9 litry nafty na 100 km.
Motor je možné pojit s manuální šestistupňovou převodovkou, v takovém případě ale pátrejte po názvu 2.2 TD4_e. Já jsem ale testoval automat. Ten není nikterakt sportovně naladěn a svým chováním hraje hlavně na úspory. Rozhodně si ale není na co stěžovat, při řazení se dopouštěl jen minimálních chyb a do celkového pojetí vozu se hodí lépe než manuální převodovka.
Faktem je, že Land Rover Freelander 2 bude nejčastěji sloužit k pohodlným silničním přesunům. K tomu mu poslouží pohodlně odladěný podvozek s nezávislým zavěšením všech kol a v případě pohodové jízdy nebude vadit ani větší aktivita posilovače při zatáčení, typicky dlouhý převod řízení nebo větší náklony do zatáček. Ty začínají být nepříjemné až v krizových situacích, kdy se přece jen váha 1,8 tuny a vyšší stavba budou projevovat. Na druhou stranu jsem se v něm na okreskách cítil lépe než ve velkém Range Roveru.
Nevyjet s Freelanderem do terénu by byl ale hřích. Láká k tomu už inteligentní systém pohonu všech kol s možností nastavení konkrétního terénu nebo dobře účinná redukce pro sjíždění prudkých svahů. Nájezdové úhly 31 stupňů vpředu a 34 vzadu by měli bohatě stačit každému, kdo si občas chce zařádit v přírodě.
Land Rover Freelander je dobrým vstupním modelem (pokud neuvažujete o extrémistickém Defenderu). Seznámí vás s britskou značkou v dobrém slova smyslu a za slušnou cenu. Pokud se v Česku novému zastoupení podaří rozšířit servisní zázemí, určitě bude těchto sympatických SUV na našich silnicích přibývat.
Plusy: Motor, podvozek, průchodnost terénem, prostorný interiér i kufr
Mínusy: Slabé servisní zázemí, lehce nepřehledné ovládání
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem: 2179 cm3
Výkon: 118 kW (160 k) při 4000/min
Točivý moment: 400 Nm při 2000/min
Rychlost: 181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,7 s
Spotřeba (město/mimo město/komb.): 11,0/6,8/8,5 l/100 km
Spotřeba v testu: 9,0 l/100 km
Rozměry: 4 500 × 1 910 × 1 740 mm
Základní cena: 711 317 Kč
Foto: Zuzana Procházková