Ačkoliv je navigace Garmin Nüvi 255w větší, než standardní Nüvi 250, zachovává si stále kompaktní rozměry. Dotyková obrazovka s poměrem 16:9 a úhlopříčkou 11 cm se vtěsnala do krabičky velikosti 122x74x20 mm. Spolu s hmotností 173 g to znamená, že nebudete mít žádný problém schovat ji třeba ve vnitřní kapse u bundy.

Barevná obrazovka TFT je vybavena matnou antireflexní vrstvou a nabízí slušné rozlišení 480×272 pixelů. Je tedy poměrně detailní. Z našich zkušeností se na ní opravdu dobře kouká, zvláště díky široké možnosti nastavení jasu. Navíc systém sám pozná, zda je den, nebo noc a patřičně změní barvy. Je také naprosto bez debat, že široký úhel poskytuje řidiči přinejmenším lepší přehled o okolí, než v případě klasičtějšího 4:3.

Garmin Nüvi 255W se připevňuje stojánkem s přísavkou na sklo. Stojánek drží pevně a dobře se s ním manipuluje. Otočný kloub klade ideální odpor a nepohne s ním ani drsný přeskok přes retardér. V této kategorii by snad nikdo neočekával aktivní stojánek, takže se navigace připojuje ke zdroji pomocí kabelu (ten v sobě skrývá i anténu na RDS-TMC). Garmin Nüvi 250w se spouští posuvným tlačítkem na vrchu přístroje, které navíc slouží k uzamčení obrazovky.

Dětské autíčko

Mapy jsou vyvedeny výraznými barvami, na které si po přechodu od jiného výrobce budete chvíli muset zvykat. Totéž platí pro autíčko, které nahradilo standardní šipku a působí trochu dětinským dojmem. Naštěstí se dá vyměnit. Menu je přehledné a dělané na rychlou a snadnou orientaci. V základním nastavení se při navigaci zobrazuje čas dojezdu do místa a aktuální rychlost (popřípadě informace o dopravě a povolené rychlosti). Chyběla nám ale možnost zobrazení zbývající vzdálenosti do cíle.

Ženský hlas, který vydává povely, není na poslech nejpříjemnější. Garmin zvolil pro nahrání příkazů podobný systém, jako mají hlásiče třeba na vlakovém nádraží. Posluchač nemusí být právě pozorný, aby poznal, že jsou jednotlivé věty rozkouskovány, stejně jako třeba údaje o vzdálenosti ke křižovatce (hlas tedy říká zahněte – doleva – za – dvě – stě – padesát – metrů). Mnohem příjemnější by bylo nahrát některé příkazy dohromady, jak často činí konkurence (třeba TomTom).

Bohatá mapa

Velkým překvapením pro nižší kategorii navigačních přístrojů, do které se Garmin Nüvi 255w se svou cenou řadí, je mapová vybavenost přístroje. Celkem bychom se mohli pohybovat ve 40 zemích Evropy, přičemž zejména západní část starého kontinentu je vybavena opravdu detailní mapou. Pro české řidiče (kteří si dříve mohli stěžovat na horší pokrytí zejména venkovských částí vlasti) je připravena mapa Atlas Czech, kterou Garmin dodává na samostatné SD kartě. Ta dává detailní informace o ulicích a popisných číslech mimo Prahu do dalších tisíců měst. Detailnost v Česku je tedy řešena na dobré úrovni. Nevýhodou toho je fakt, že těsně po nebo před průjezdem hranic navigace zamrzne, když z české mapy přechází na Evropskou. Pomůže až restart spolu s vyndáním a zandáním SD karty.

I když je česká mapa opravdu detailní, neumí naplno využívat některé funkce, jako standardní evropský podklad. Garmin Nüvi 255w nabízí například informace o maximální povolené rychlosti na projížděném úseku. V levé části displeje se zobrazuje značka. V Česku se ale zdá, že se přístroj snaží jen hádat. Ve většině případů se naprosto mine. Navigace si prostě myslí, že když je silnice široká, platí tam automaticky větší rychlost a obráceně. Na 5. května v Praze nám například hlásila 80 km/h (i když bylo povoleno 70 a místy i 50 km/h). Naopak na některých okreskách za Prahou se místo povolených 90 km/h ukazovalo 70, a podobně.

Detailní Německo

Změna ale přijde, jakmile vyjedete za naše hranice směrem na západ. Například v Německu Garmin s ukazatelem maximální povolené rychlosti exceloval. Když byla na dálnici neomezená rychlost, nezobrazoval nic. Jakmile jsme přijeli k jakémukoliv omezení, okamžitě na něj bez chyby reagoval. Přesně na tomto příkladě se pozná stále ještě citelný rozdíl mezi evropským a českým pokrytím.

Ačkoliv hraje Garmin s řadou 2xx hlavně na cenu, nevynechal u přístroje příjem RDS-TMC. Pokud se na plánované cestě vyskytnou dopravní potíže, zobrazí Nüvi 255w v pravé části obrazovky ikonku zácpy. Dotykem se pak dostaneme do seznamu předpokládaných potíží spolu s délkou. Při opravdové krizi je navíc navigace schopna vypočítat, o kolik minut nám zácpa prodlouží příjezd do cíle. Tato funkce se opět hodila v Německu, kde nás před Stau zachránila blesková odbočka na prázdné okresky a bezchybný nájezd zpět.

Žádné zbytečnosti

Mezi výrobci je moderní přidávat od navigací nejrůznější funkce, jako jsou MP3 přehrávač, FM rádio nebo dokonce digitální fotoaparát. Jenže k čemu? Navigace je, aby vás dovedla do cíle! Muziku si může řidič pustit na autorádiu, fotoaparát se dnes vejde také do kapsy. U Garminu to dobře vědí a proto mohli nabídnout navigaci za nižší cenu okleštěnou o podobné „zbytečnosti“.

Přesto zařadili do softwarové výbavy prohlížeč obrázků, kalkulačku a převodník jednotek (pro nějž uplatnění snad někdy najdeme). Velmi nás ale potěšila funkce trip computeru, který zobrazuje všechny zajímavé údaje o cestě. Pro závodníky se hodí maximální dosažená rychlost, nebo průměrná rychlost. Důležité jsou i údaje o celkové ujeté délce a době strávené za volantem.

Navigace Garmin Nüvi 255w vyčnívá ve své kategorii množstvím mapových podkladů. Mapa 40 zemí Evropy bude stačit bohatě většině zákazníků na celou dobu používání přístroje. Garmin Nüvi 255w se v internetových obchodech prodává za cenu okolo 5 tisíc korun. To je za takto vybavený přístroj opravdu slušná nabídka.

Cena v e-shopech: 5 000 Kč

Plusy: mapové podklady, solidní displej, cena
Mínusy: povolená rychlost v ČR nefunguje, zamrzání při přechodu mapy

Garmin Nüvi 250w
Šířka / výška / tloušťka 122 mm / 74 mm / 20 mm
Hmotnost 173 g
Baterie / provozní doba Lilon / 5 hodin
Paměť flash 2 GB + SD karta

Obsah balení: Přístroj, přísavný stojánek na sklo, samolepící podložka pro upevnění přísavného stojánku na palubní desce, napájecí kabel do automobilu, silniční mapa ČR Atlas Czech předehraná na SD kartě, CD s mapami Atlas Czech a Topo Czech, český návod.