Tvarem vychází tento navigační systém z dlouhé řady předchůdců. K řidiči natočenou plochu pokrývá dotyková a dobře podsvícená obrazovka. Vše je orámováno černým plastem v kombinaci se stříbrnými doplňky. Čelní plocha dále obsahuje integrovaný mikrofon a světelné čidlo. Na zadní straně je samozřejmě zámek pro uchycení do držáku a mřížka kryjící reproduktor. Obojí v kovovém provedení.
Spodní strana je vyhrazena konektorům. Kromě miniUSB a zvukového výstupu Jack 3,5“ je zde vstup pro RDS přijímač a slot paměťové karty. Celek působí velmi solidně, příjemně a robustně.
Jednoduše, ale pouze pasivně
Uchycení na sklo automobilu je velmi jednoduché. Zkrátka držák s jakousi kostičkou připevníte pomocí přísavky na sklo a následně na onu kostičku nasadíte přístroj. Bohužel držák je pouze pasivní, takže v sobě nemá integrovány konektory pro napájení a RDS přijímač. Zastrkávání každého kabelu zvlášť je tak trochu otravné.
Samotný proces nasazování přístroje na držák je otázkou několika málo sekund. Ze začátku jsem měl problémy trefit ten správný úhel, ale za pár dní bylo vše vyřešeno. Trochu horší to je naopak se sundáváním přístroje. To se totiž nikdy neobešlo bez kontaktu mé ruky s předním sklem.
Zapínáme…
Na chvilku podržíme tlačítko na vrchu přístroje a hned se rozzáří úvodní obrazovka, kterou lze, podobně jako u mobilních telefonů, upravit dle vaší libosti. Během chvíle je načtena mapa, zachyceny satelity a už můžete na skloněné 3D mapě sledovat svojí aktuální pozici. Proces uvádění zařízení do činnosti je nečekaně rychlý, což si zaslouží pochvalu.
Lehký dotyk obrazovky vyvolá nabídku rozdělenou na tři stránky. Samotné menu je přehledné a dobře známé už z dřívějších modelů. Novinkou je zde ikonka mobilního telefonu, pomoc, opravy map a hudba + média. Ale o tom až později. Nejdůležitější je samozřejmě ikona s názvem “Navigovat na..“.
Zadávání adresy probíhá klasicky přes klávesnici, přičemž přístroj nabízí nejčastější nebo poslední místa. Za pár okamžiků máte zadáno. Mimochodem rozložení písmen po klávesnici si můžete nastavit rovněž podle své libosti.
IQ…
Následuje počítání trasy. A jsme u toho. Specialita s názvem IQ Routes. Tato funkce znamená realistické určení doby jízdy. Přístroj při vyhledávání nejrychlejší trasy bere v úvahu mimo jiné také denní dobu. Pracuje s vlastní databází a s daty, která snímá během jízdy, popřípadě s daty, která poskytnou ostatní uživatelé těchto navigací. K tomu slouží aplikace TomTom Home.
V praxi vám pak TomTom nabídne trasu, kterou třeba ani neznáte, ale díky těmto datům je v danou hodinu zřejmě nejvýhodnější. To se nám během testu potvrdilo. Ovšem nic není dokonalé, a tak se kupříkladu stalo, že nás přístroj tvrdošíjně posílal na stojící pražskou magistrálu. Ale kdo ví, třeba to nakonec byla nejrychlejší cesta.
Samotné navádění obsahuje další specialitu. Ta nese název TomTom Lane Guidance a pomáhá při orientaci a řazení se do správných jízdních pruhů. Zkrátka v blízkosti sjezdu nebo křižovatky se na přístroji objeví obraz, který je srovnatelný se skutečností. Zas až tak žhavá novinka to ale není, protože podobný systém už se objevil dříve u konkurence.
Hlásek, který vám bude během jízdy našeptávat tu správnou trasu si můžete také zvolit. Na výběr je v základu Miloslav nebo Eliška, ale tu si musíte nejprve nainstalovat. Kdo by nebyl spokojen ani s jedním, může si nahrát vlastní originální pokyny.
My jsme využívali kombinaci Miloslava a vlastních příkazů, což může být velmi zábavné. V praxi se příliš neosvědčil zmíněný systém Lane Guidance, protože nabídne sice realistický obraz, ten je ovšem statický. To může vést, a také vedlo, k tomu, že sjedete o sjezd dříve. Tato funkce se dá ale vypnout.
Další a další…
Kdo by v dnešní době nabízel pouze holou navigaci, asi by moc na trhu neuspěl. TomTom 630 Traffic přidává ještě řadu dalších funkcí a možností. Jmenujme alespoň ty zajímavější nebo důležitější.
Přes Bluetooth lze spojit přístroj s mobilním telefonem. Pokud jim dopřejete dostatek času, načte si TomTom telefonní seznam a vy pak můžete vesele telefonovat nebo psát SMS bez toho, abyste museli vyndávat telefon z kapsy.
Jak jsem už zmínil, v hlavní nabídce přibyla také položka “Pomoc“. Zde najde řidič v nouzi zřejmě vše, co potřebuje. Jedním dotykem může telefonovat nebo během chvilky zadat trasu do nejbližšího servisu, nemocnice, případně policejní stanice. Nechybí ani průvodce první pomocí. Ten ovšem není v češtině.
Oprav to!
Milovníky hudby jistě potěší možnost přehrávat hudební soubory nejen přes vestavěný reproduktor. Zvuk lze přenášet přes FM vysílač do autorádia. Nutno podotknout, že přenos občas nebyl zrovna dokonalý. Stejně samozřejmé, jako přehrávání hudby, je také prohlížení fotek. Myslel jsem si, že nebude problém ani video, jenže omyl. Video-soubory zatím TomTom nezná, a to je trochu škoda.
Zajímavá je práce s mapami. Kromě toho, že si ji můžete ve svém přístroji opravovat, si můžete také stahovat opravy od jiných uživatelů. Snadno se tak můžete následně vyhnout problémovým místům, protože TomTom s těmito údaji při hledání optimální trasy počítá. Stejně tomu je i v případě dopravního zpravodajství.
TomTom GO 630 Traffic je uživatelsky velmi příjemný a podle mého názoru se v základních funkcích snadno zorientují i osoby, které si s technikou moc nerozumí. Kdo je takříkajíc větší hračička, může si díky široké škále nastavení upravit kde co. A pokud by vám nestačilo to, co v přístroji najdete, je zde také možnost stáhnout si další věci z internetu. Jak jsem zmínil v úvodu, TomTom GO 630 Traffic je úplně první navigací, která prošla redakčním testem a výsledek? Na úvod nasadila laťku hodně vysoko. Uvidíme jak se s tím popasují konkurenti, kteří budou následovat.
Plusy: rychlé spouštění, kvalitní displej, intuitivní ovládání, IQ routes, opravy map + sdílení dat
Mínusy: občas chybí tlačítko zpět v nabídce, ne vždy vhodný systém navádění do jízdních pruhů, absence aktivního držáku
TomTom GO 630 Traffic | |
Šířka / výška / tloušťka | 118 mm / 83 mm / 24 mm |
Hmotnost | 220 g |
Baterie / provozní doba | Li-Pol / 5 hodin |
CPU / RAM | 400 MHz / 64 MB |
Paměť | flash 2 GB |
Funkce: 4,3″ dotyková obrazovka,TomTom Map Share™ (opravy map a jejich sdílení), menu “Pomoc” (rychlý přístup k informacím o záchranných službách), rozšířené hands-free volání s vysoce kvalitním zvukem prostřednictvím Bluetooth®, jasné mluvené instrukce nabízejí názvy ulic, míst, dopravních výstrah a SMS zprávy jsou čteny jako součást mluvených instrukcí, zabudovaný FM vysílač, smart & fun funkce slouží k personalizaci zařízení (nahrávání vlastního hlasu či řídících instrukcí, prohlížení dokumentů, změna pozice pomocí SMS, bezdrátová technologie Bluetooth™ a výběr oblíbené ikony automobilu na obrazovku), bezplatný software TomTom HOME a obsahy sdílené s ostatními uživateli TomTom pro neustálou aktualizaci, IQ trasy™, Lane Guidance (navádění jízdními pruhy), bezešvá mapa střední a východní Evropy (Bulharska , Českou republiku, Chorvatsko, Estonsko, Itálii, Lichtenštejnsko, Litvu, Lotyšsko, Maďarsko, Německo, Polsko, Rakousko, San Marino, Slovensko, Slovinsko, Švýcarsko, Vatikán. Rovněž obsahuje navazující síť hlavních silnic v těchto zemích: Albánie, Běloruska, Bosny a Hercegoviny, Makedonie, Moldávie, Černé Hory, Rumunska, Srbska, Ukrajiny).
Obsah balení: Jednotka TomTom GO 630 Traffic, RDS-TMC anténa, USB kabel, držák na sklo, auto nabíječka, manuál, disk CD-ROM.
Text a foto: Lukáš Dittrich