Opouštíme hlavní silnici v Moutiére a stoupáme přes starobylé vesničky do Saint Martin de Belleville, kde začíná první lanovka. Pokaždé si říkám, že pokud je v provozu, je to výborné, nahoře bude jistě hodně sněhu. Míjíme Les Menuires, které bylo postaveno o pár roků dříve než Val Thorens a v roce 2016 oslaví padesát let od založení. Ač byla polovina dubna, Val Thorens se topilo v závějích sněhu. Do rána se z oblohy vysypala další půlmetrové vrstva, a tak první den nebylo z lyžování nic moc.

Val Thorens je fenomén. Tady se skutečně lyžuje od dveří apartmánů, a pokud si zakoupíte skipas na Tři údolí, týden na projetí všech sjezdovek nepostačí. Fajnšmekři a lyžařští odborníci na Francii se každým rokem přou, která oblast je větší a lepší. Někteří přísahají na Espace Killy, které tvoří Tignes a Val d´Isère, jiní na Tři údolí, kam patří Val Thorens společně s Les Menuires, Meribel a Courchevel.

Nebývalé množství prašanu nás nadchlo. Exponované partie, jako například nájezdová hrana na černé Combe de Caron, se pod vysokou vrstvou sněhu nezdála tak prudká, a hlavně nikde nečouhaly kameny. Nevýhodou bylo, že noční sněhopády přecházely i do dne, a pak jsme museli hledat náhradní program. Naštěstí se ve Val Thorens nikdo nenudí. Možností pro nelyžařské aktivity je tady mnoho. Již tradičně bydlíme v nejvyšším bodě Val Thorens v apartmánech Les Balcons, které mají vlastní wellness areál s velkým bazénem nebo lze seběhnout o jednu úroveň níž a navštívit sportovní centrum, kde je vše od fitness přes wellness až po sportovní halu. Ve Val Thorens je 150 kilometrů sjezdovek, z nichž 99 % je ve výšce 2000–3230 m n. m.

Spleť červených a černých tratí nabízí neopakovatelné zážitky. Kdo má raději snowboard, najde tady snowpark. Pro děti, ale i dospělé vede z horní stanice funitelu Péclet šest kilometrů dlouhý tobogán, kdo rád zimní jízdu na kole, ten tu najde dráhu pro mountain biking a motoristé ledovou dráhu pro auta.

Do obnovy lyžařských vleků investovala letos společnost SETAM, která přepravní zařízení ve Val Thorens vlastní, 20 milionů eur. Každá nová investice přináší lyžařům větší komfort. Starší typy lanovek jsou již vyměněny za moderní gondoly, kabinky nebo za sedačky s krytem. Také původní filozofie ubytování se kompletně změnila. Staré miniaturní apartmány jsou již minulostí, většina z nich je zrekonstruována a ubytování si lze vybrat také ve špičkových hotelích. Z Val Thorens se stává čtyř- a pětihvězdičkový rezort.

Nejmodernějším hotelem je pětihvězdičkový L´ Altapura a letos byl otevřen špičkový hotel Koh-i-Noor, kde vaří Yoann Conte, majitel dvou michelinských hvězdiček. Val Thorens má mnoho nej a tak přidejme ještě jednu zajímavost. V místním kostele, kde se konají pravidelně v úterý v podvečer koncerty, stojí koncertní křídlo Steinway. To je nejvýše, kam kdy bylo v Evropě takové křídlo dopraveno. A mimochodem, voda se tady vaří při 92 °C a šampaňské bublinky jsou vlivem nižšího atmosférického tlaku menší.

Pokud jsme vás jen trochu naladili na cestu do Francie, tak jen pár poznámek na závěr. Val Thorens není pouze pro špičkové lyžaře, ač zde má lyžování vysokohorský charakter, jsou tady připraveni také na rodiny s dětmi a množství lyžařských škol, které najdete na internetu, to dokládá. Také pro nelyžaře je středisko přívětivé. Počet stezek se každým rokem rozšiřuje a díky stále modernějším lanovkám se lze i bez lyží dostat na nejvyšší vrcholy.

Pojedete-li do Francie autem, tak nezapomeňte na zimní výbavu. Řetězy a zimní pneumatiky jsou nezbytné. Za dálnice se ve Francii platí, ale lze jet i po silnicích první třídy. Pro cestu přes Švýcarsko je třeba mít dálniční známku, která je celoroční a stojí zatím ještě 40 CHF. Po mnohaletých zkušenostech bych doporučila si cestu do Val Thorens rozložit na dva dny a přespat v okolí Baselu www.basellandtourismus.ch nebo někde u Bregenzu. Přijet do střediska odpočinutý se vyplatí.

Názor řidiče:
Jezdili jsme po dálnicích, silnicích 1. třídy a horských silnicích a z tohoto pohledu mi připadá Citroën C4 AirCross podstatně víc Utility než Sport. Designově se mi líbí, hodně mu na kráse přidávají velká kola. Ani zavazadlový prostor mi nepřipadal malý, vlastně se tam všechno vešlo. Vzhledem ke sklonu střechy by měl mít vyšší zadní příčník, který nese střešní box. Ten byl mírně vpředu zvednutý, což je jednak vada na kráse, jednak to zvětšuje čelní profil, a tedy odpor vzduchu. Podvozek je dobře vyladěný. V zatáčkách jsem zkoušel jet ostřeji a bylo znát, že se auto trochu naklání. Na karoserii nám všem vadilo ztížené nastupování na zadní sedadla. Interiér mi připadá trochu laciný. Velká plocha černého hladkého plastu na palubní desce je neestetická. K řízení nemám připomínek, trochu horší je to s řazením. Zdálo se mírně nepřesné, zejména dvojka a trojka.

TŘI ÚDOLÍ, NEJVĚTŠÍ LYŽAŘSKÁ OBLAST NA SVĚTĚ
(Les 3 vallées) leží v srdci Savojských Alp v oblasti Tarantaise. Tři údolí, to jsou Les Menuires, Val Thorens, Meribel a Courchevel. Pod vrcholem Aiguille de Peclet ve výšce 2300 m n. m. leží Val Thorens. V sezoně 2013/2014 bude otevřeno od 23. 11. 2013 do 11. 5. 2014. www.valthorens.com
Lyžařské terény: od 1300 m n. m. do 3230 m. n. m.
Počet sjezd. tratí/km: 78, z toho 9 černých,
29 červených, 29 modrých a 11 zelených. Celkem 150 km, 395 sněhových děl pokrývá 40 % všech sjezdových tratí
Populární sjezdovky:    La Combe de Caron, la Combe de Rosaël, Col de l´Audzin

Jiné AKTIVITY:  6 km dlouhý tobogán, mountain biking, ledová dráha pro 4×4, velký snowboard park
Cena za 6denní skipas: 222 eur (dospělí), 177,60 eur (děti od 6 do 12 let), senioři od 65 let 199,80 eur, od 75 let zdarma
On-line objednávky na: www.reserver.valthorens.com
reserver@valthorens.com, tel. +33 479 000 106
Doprava autem: vzdálenost od Prahy 1167 km, nejlépe přes Německo do Ženevy a dále po dálnici A 43 do Annecy, přes Albertville po D117 do Moutiers a dále do Vallée des Belleville (D 915) a Val Thorens (37 km), stoupání do výše 2300 m n. m.
Parkování: kryté parkoviště – cena za 5–7 nocí 72 eur, nekryté 68 eur, sleva 10 % při objednávce měsíc předem na www.valthoparc.com
Pobytová taxa: od 0,40 eur do 1,5 eur/podle typu ubytování
Kauce: platí se v apartmánech, činí cca 200 eur a vrací se při odjezdu