Se svými 1244 ostrovy má Chorvatsko nejčlenitější pobřeží jehož délka od Istrie po Dubrovník, dosahuje 6835 kilometrů. Kamkoliv se vydáte, čekají vás nezapomenutelné zážitky.
Letní dovolené jsou za dveřmi a lze očekávat, že stejně jako v loňském roce vyjede do Chorvatska nejméně 750 000 turistů z České republiky. Nejpopulárnějším chorvatským regionem je Istrie a Dalmacie, ale i vnitrozemí se stává postupně atraktivním. Investice do cestovního ruchu činily v roce 2016 více než 600 milionů eur což je o 40 % více než v roce předcházejícím. Podle portálu European Best Destinations byl vyhlášen nejlepší evropskou destinaci Zadar a nejkrásnější pláží Stiniva na ostrově Vis.
Rádi bychom vás především upozornili na novinky, které letos čekají motoristy na cestě do Chorvatska. A tak na začátek, jen pár tipů kam letos k moři. Chcete-li jet kratší cestu zamiřte na istrijský poloostrov nebo na některý z ostrovů v oblasti Kvarner. Největší je Krk, na který se dostanete přes most a pak trajektem lze přejet na Cres či Mali a Velki Lošinj. Za pozornost stojí i hodně zelený ostrov Rab. Zamíříte-li do Dalmácie, tak prvním větším městem je Zadar, tři tisíce let staré město s románskými kostely a římským forem. Prozkoumejte národní pak Paklenica s úžasnými kaňony, jeskyněmi a propastmi nebo skalnatý ostrov Pag. Mnoho cestovatelů míří dál k Šibeniku a k souostroví Kornaty. 240 ostrovů a ostrůvků je rájem především pro ty, kteří dovolenou tráví na moři a touží po panenské přírodě. V blízkosti pobřeží leží národní park Krka, kde se točily filmy Vinetou. .Dálnice míří dál na jih do střední Dalmacie, k Diokleciánovu městu Split. Toto velkolepé město si nechal císař postavit již v roce 305 n. l. a je dodnes největším komplexem antickým památek v Chorvatsku. Trajektový přístav je východiskem na dalmátské otrovy Brač, Hvar, Šoltu, Vis a Biševo. Na nejzazším jihu Chorvatska leží perla Jadranu, Dubrovník. Dálnice bohužel končí v Ploče a její výstavba do Dubrovníku je zatím v nedohlednu. Již v šedesátých letech objevili turisté z Česka poloostrov Pelješac. Kdysi byl součástí Dubrovnické republiky a je proslulý nejlepším chorvatským vínem Dingač. Za polodivokým Pelješacem se skrývá ostrov Korčula, kde se narodil Marko Polo a divukrásný a tajuplný ostrov Mljet se slaným jezerem a ostrůvkem s klášterem z 12 století uprostřed.
Chorvatské pobřeží, to jsou stovky kilometrů a tak je z čeho vybírat. Nové hotely vyrůstají velmi rychle a tradiční ubytování v soukromí je cenově dostupné. Vybavenost kempů je rok od roku kvalitnější. Spaní na divoko je v Chorvatsku zakázané. A chorvatská gastronomie, to jsou speciality domácí kuchyně, domácí víno, olivový olej a hlavně ryby ve všech možných úpravách. Po několika letech se opět vedou diskuze mezi cestovateli o tom, jak to bude na chorvatských hranicích, jak je to se zdražováním poplatků na chorvatských dálnicích a jak to bude s naší D1 o hlavních prázdninách. Snad vám následující řádky pomohou při rozhodování, kudy a kam se na letošní dovolenou vydat. Sretan put !!!!!
Hraniční přechody
Chorvatsko doposud není v schengenském prostoru a tak lze očekávat, že budou na hraničních přechodech vznikat kolony v důsledku přísnějších kontrol osobních dokladů. Jak vypadá aktuální situace na hraničních přechodech můžete sledovat přes mobilní aplikaci na http://www.hak.hr/info/kamere/#
Dálniční poplatky
V letošním roce dojde v hlavní turistické sezoně k navýšení mýtného o 10 %. Zvýšila se dostupnost elektronické krabičky ENC (Elektronička naplata cestarine), kterou lze koupit za 122 kun u společnosti Chorvatské dálnice (Hrvatske autoceste – HAC) pro všechny skupiny vozidel. Sleva na mýtném je 21,74 % oproti běžnému mýtnému. ENC přístroj se může využívat pro více vozidel stejné skupiny – je tedy přenosný. Přístroj zakoupený u HAC lze využívat na dálnicích : Zagreb – Split – Ploče, Zagreb – Rijeka, Bregana – Zagreb-Lipovac, autocesta Beli Manastir – Osijek – Svilaj, Zagreb – Varaždin – Goričan a na Krčki most na ostrov Krk a Rupa-Rijeka.
Motorista, který pojede na trase Vídeň – Graz – Maribor – Záhřeb – Split, platí v současné době dálniční poplatky na chorvatském území dvakrát, a to za dálnici A2 Macelj – Záhřeb (60 km, od slovinsko-chorvatského hraničního přechodu Gruškovje/Macelj do Záhřebu) a za dálnici A1 Záhřeb – Dugopolje u Splitu (380 km) – Šestanovac – Vrgorac – Ploče (483 km), která bude možná někdy v budoucnu pokračovat až do Dubrovníku. Dohromady tedy činí dálniční poplatky na území Chorvatska při cestě do Splitu 229 kun za osobní auto (I. kategorie), při cestě do Šestanovce 252 kun a až na konec dálnice k Ploče (exitu Karamatići) 279 kun. Kdo směřuje do bližších destinací, najde si v přehledu poplatek za “svůj” úsek trasy.
Pro průjezd Rakouskem budete potřebovat také dálniční známku. Desetidenní stojí 8. 90 Eur. Horší je to ve Slovinsku, kde nabízejí pouze týdenní nebo měsíční dálniční známku za 15 Eur/30 Eur. Slovinská dálnice Maribor – přechod Macelj směrem na Zagreb končí u města Ptuj, ale objížďku mimo dálnici bych nedoporučovala. Pokud zvolíte trasu z České republiky přes Linec směrem na Lubljanu, tak počítejte ještě s placenými tunely v Rakousku.
D1
Největší překážkou na cestě bude opět naše D1. O rekonstrukci a o opravovaných úsecích toho bylo napsáno již mnoho, a tak nezbývá než se před cestou podívat na stránky Ministerstva dopravy www.novaD1.cz, kde najdete aktuální stav.
Může se hodit:
http://hac.hr/hr/cestarina/cjenik/zagreb-split-dubrovnik
Kalendář očekávaného provozu na hlavních tazích v Chorvatsku v roce 2017 najdete na:
www.hak.hr/info/prometni-kalendari