Nissan Juke v nejsilnějším provedení 1.6 DIG-T 140 kW s převodovkou CVT a pohonem všech kol jsem krátce prohnal u příležitosti jeho uvedení na český trh, a proto jsem byl velmi zvědavý, jak si povede v klasickém týdenním testu, kdy je třeba prověřit více parametrů než jen při prvních adrenalinových dojmech. Malý crossover se navíc na místo činu vrátil v nové vrcholné výbavě Shiro, která by měla obsahovat vše, co vyžaduje náročný řidič. Tak to aspoň u Nissanu tvrdí a také se tomu budeme věnovat.

Napřed ale k tradičním estetickým dojmům. Juke je jednoduše řečeno polarizující automobil, ke kterému dost dobře nelze zaujmout lhostejný postoj. Buď vás nadchne, nebo odpudí, nic mezi tím. Za sebe můžu říct, že mě si zběsilý design získal. Ano, především čelní partie s kombinací kruhových a půlměsícových světlometů jsou hodně silná káva, ale pokud se oprostíme od obvyklé představy, že maska a světla mají mít jakýsi lidský výraz, je nutné konstatovat, že design Nissanu Juke funguje.

Vytažené blatníky, zešikmená střecha, kabina zužující se vzad a zadní světla odkazující na 370Z mají jediný celkový efekt. Juke opticky vypadá větší, drsnější a divočejší, než ve skutečnosti je. A na to mnoho klientů slyší.

 

Také uvnitř se návrháři opravdu nedrželi pravítka a úhelníku. Malý Nissan sází na oválné tvary, zajímavým prvkem je lakovaný středový tunel připomínající nádrž motocyklu. Jestliže jsem si minule stěžoval, že u bílého vozu byl červený, výbava Shiro naopak znamená, že bez ohledu na barvu laku je vyveden v bílé.

Trochu zbytečný kontrast, sladění s barvou vozu by bylo lepší. Netradičně pojatý panel kombinující ovládání klimatizace a dynamického paketu D-Mode je umístěn zbytečně nízko, takže odvádí pozornost řidiče. Trochu hodnotnější provedení by si zasluhoval i oranžový displej palubního počítače.

Omezený prostor

Dojde-li na poměřování, jedna věc je jasná. Juke nemá sebemenší rodinné ambice a „maskovaný“ pár krátkých zadních dveří to dává najevo víc než dostatečně. Čtyři dospělí se sem zkrátka vejdou jen v rámci všeobecného kompromisu a manipulace s dětskou sedačkou také není snadná. Verze 4×4 má navíc kvůli zástavbě kardanové hřídele citelně zmenšený kufr. Základní objem 207 l představuje číslo z kategorie minivozů. Počítá se tu maximálně se dvěma cestujícími a s několika nákupními taškami. U stylových modelů je to nutná daň za neotřelý vzhled.

 

Omezená manévrovací kapacita platí i pro výběr doplňkové výbavy. Výbava Shiro přidává k doposud nejvyšší výbavě Tekna ještě čalounění v kombinaci látky a umělé kůže s vyhříváním vpředu, startování tlačítkem, bezklíčkové odemykání a elektricky sklopná zrcátka (to si lze formou paketů přikoupit i k výbavě Tekna).

Sedmnáctipalcová litá kola mají speciální vzor a pro maximální odlišení si můžete vybrat též exkluzivní černou metalízu Nightshade, v níž je Juke Shiro propagován. Příplatková loketní opěrka s odkládacím prostorem působí jako poněkud amatérská dodělávka a povrzávání během jízdy dobrý dojem také nedělá. Oproti tomu navigace, kterou už dobře známe třeba z Qashqaie, a s ní spojený multimediální systém jsou snadno ovladatelné, přehledné a mají bohatou paletu funkcí.

Přiložte pod kotel

190 k z přeplňované jedna-šestky představuje na necelých 1,5 t vážící crossover slušné „stádečko“. Juke s manuální převodovkou a pohonem předních kol je sice o něco rychlejší, automaticky či ručně „napevno“ připojitelná zadní náprava ale dává verzi 4×4 výrazně lepší jistotu v zatáčkách. Velké turbo je tak trochu ze staré školy, svým charakterem připomíná některé modely Subaru a trvá mu zhruba půl vteřiny, než nažene potřebný plnicí tlak, pak ale otáčky vyletí ke čtyřem tisícům a dostaví se solidní zátah, pohříchu však doprovázený nepříliš charakterním zvukem.

 

Převodovka CVT se chová tak, jak jsme zvyklí i od jiných výrobců, v závislosti na tlaku na plynový pedál udržuje stanovené otáčky a přizpůsobuje jim převodový poměr. Šest přednastavených „stupňů“ lze volit i ručně pákou, kromě podřazování do zatáčky a při brzdění motorem je to však poměrně zbytečné. Elektronika si s řidičovými požadavky rozumí velmi dobře.

Už při minulém krátkém popisu jízdních vlastností jsem zmiňoval, že Juke se chová spíše jako zvýšený hatchback než jako SUV. Jeho podvozek je naladěn na velmi tvrdou notu a příčným nerovnostem ustupuje jen neochotně, světlejší stránkou jsou minimální náklony v zatáčkách, přitom se ovšem projevuje přece jen slabší boční vedení sedadel a řidič na rozdíl od vozu trochu vlaje. Řízení svou charakteristiku v závislosti na zvoleném módu nemění, zůstává přesné, avšak jen s minimem zpětné vazby. Zato reakce na plyn a ochota převodovky CVT se po přepnutí z režimu Eco na Sport posouvají mnohem více: Juke dostává pořádný příděl newtonmetrů ve správný okamžik a dokáže ze sebe vydat chování blízké hothatchi. A to se ještě v budoucnu dočkáme ostrého provedení Nismo!

Dvě malá „jenže“

Doposud tedy slova chvály, ovšem Juke v sobě skrývá dva docela podstatné kameny úrazu, na nichž si leckterý potenciální zákazník takříkajíc vyláme zuby. Tím prvním je spotřeba. Marná sláva, buď budete jezdit v módu Eco, trápit se s přiškrceným projevem motoru (proč si pak ale kupovat turbomotor?) a Juke se vám odmění spotřebou zhruba 9,5 l benzínu v kombinaci. Nebo přepnete na režim Sport, užijete si svižnou jízdu a plně doceníte odladěný podvozek, ale z palubního počítače odečtete hodnotu cca 11 l. A to je, ať se na mě u Nissanu nezlobí, hodně velké sousto. Zvláště má-li nádrž „čtyřkolky“ objem rovných 50 l.

 

Druhým problematickým místem je přirozeně cena, která sice u základní verze 1.6 Visia začíná díky momentální akční nabídce na relativně sympatických 339 000 Kč, my však volíme z druhého konce. 1.6 DIG-T Shiro vašemu kontu odlehčí (bez příplatků za metalízu a loketní opěrku) o 626 200 Kč. Napadají vás podobně kacířské myšlenky jako autora tohoto článku? Že za menší peníze můžete mít třeba plně vybavené Polo GTI, které si s Jukem nezadá ani prostorem, ani jízdní dynamikou?

Čtyřkolka nečtyřkolka, Juke není automobil do terénu, zadní náprava si své odpracuje hlavně na asfaltu, a přesto mu kdekterý malý hothatch ujede. Zde bude asi ukrytý ten malý háček zmíněný v samém úvodu: s Jukem chcete být jiní, chcete být vidět a klidně tomu obětujete nějakou tu (sto)tisícovku. V tom případě se vám vaše přání vyplní beze zbytku.

Nissan Juke 1.6 DIG-T Shiro

Technické údaje

Motor
Typ motoru    přeplňovaný zážehový čtyřválec
Počet válců/ventilů    4/16
Zdvihový objem    1618 cm3
Nejvyšší výkon    140 kW při 5600 ot./min
Nejvyšší točivý moment    240 Nm
při 2000–5200 ot./min

Převodné ústrojí
Pohon    přední kola s připojením kol
zadních viskózní spojkou
Převodovka    bezestupňová CVT

Podvozek
Vpředu/vzadu    McPherson/víceprvkové zavěšení
Odpružení přední/zadní    vinuté pružiny
Brzdy přední/zadní    kotoučové ventilované /     kotoučové
Elektronické systémy    ABS/EBD, ESP, BAS, DCS
Řízení    hřebenové s elektronickým posilovačem     s proměnným účinkem
Kola/pneu    7JJx17“/215/55 R17

Karoserie
Typ/dveře/sedadla    samonosná/5/5
Délka x šířka x výška    4135 x 1765 x 1565 mm
Rozvor náprav    2530 mm
Rozchod kol vpředu/vzadu    1525/1505 mm
Objem zavazadlového prostoru    207/506 l
Provozní/celková hmotnost    1441/1860 kg
Hmotnost přívěsu nebrzd./brzd.    728/1150 kg

Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost    200 km/h
Zrychlení 0–100 km/h    8,4 s

Spotřeba
Město    10,2 l/100 km
Mimo město    6,0 l/100 km
Kombinovaná    7,6 l/100 km
Průměrná spotřeba v testu    11,1 l/100 km
Emise CO2    175 g/km
Palivová nádrž    50 l

Cena a výbava
Základní cena 1.6 DIG-T 140 kW MT    473 000 Kč
Cena testovaného vozu    642 861 Kč

Záruka
Technika    3 roky/100 000 km
Karoserie    12 let