Pokud se podíváme do nabídky automobilky Land Rover, najdeme zde jako nejdostupnější model Defender 90 s dieselovým motorem o maximálním výkonu 90 kW za 689 951 Kč. Pokračujeme dále přes Freelandera, Discovery, Range Rover Sport až po klasický Range Rover. Absolutní vrchol pak tvoří verze s pětilitrovým přeplňovaným osmiválcem ve výbavě Autobiography.
Řečí matematiků to je vůz pětkrát dražší, čtyřikrát silnější a minimálně dvakrát žíznivější než základní Defender. Klíčky právě od něj mi přistály na stole s tím, že bych ho měl vyzkoušet. No nedá se nic dělat, jako řadový redaktor musím své nadřízené poslouchat, takže mi nezbylo nic jiného, než jejich přání vyplnit. Řeknu vám, že práce motoristického novináře bývá někdy obzvlášť těžká.
Konzervativní klasika
Jak asi víte, Range Rover prošel minulý rok modernizací. Základní rysy karoserie zůstaly samozřejmě nezměněny. Ostatně proč měnit něco, co už tak dlouho více či méně funguje. Na pohled rozeznáte nejmodernější provedení například podle o něco menších světlometů, upravené masky chladiče a LED diod.
Automobil je jednoduše stále stejný a jen vyložený hlupák by to chtěl měnit. Podobně hranaté tvary jako na karoserii najdeme také v interiéru, tedy lépe řečeno v obývacím pokoji. Jeho velikost, stejně jako velikost každého ovládacího prvku, naprosto koresponduje s rozměry automobilu. Zde není potřeba se vůbec bavit o tom, kolik je prostoru vpředu nebo vzadu, případně jak velký je zavazadelník. Cestující se budou cítit doslova jako v bavlnce. Začíná to samotnými sedačkami. Ty jsou nadprůměrně široké, možná že trochu tvrdší (což by se dalo také napsat jako “příjemně tuhé“) a dávají vám velké možnosti nastavení.
High-tech
Land Rover nabízí v rámci té nejvyšší výbavy úplně všechny “vychytávky“. Osobně mne zaujal barevný TFT display namísto klasického přístrojového štítu. Na něm lze zobrazit v podstatě cokoliv od imitace analogových přístrojů až po grafickou symboliku uzavřených diferenciálů, zvoleného režimu pro jízdu terénem, úhlu natočení předních kol nebo romantické nebe, kterým vás vůz uvítá. Celkově to je věc poměrně praktická a efektní, pokud mám ovšem vyslovit vlastní názor, dal bych přednost luxusně zpracovaným normálním budíkům.
Druhým takovým high-tech prvkem je obrazovka multimediálního systému. Má velmi zajímavou vlastnost. Dokáže totiž promítat dva obrazy najednou. Řidič může sledovat navigaci, spolujezdec si zapne televizi. Trochu smolná je pozice zadního prostředního cestujícího, protože v případě, že se díváte přímo (nikoliv ze strany), vidíte oba dva obrazy najednou. Například sledujete, kterak hokejisté jezdí po mapě České republiky. Ale tento problém má velmi jednoduché řešení. Stačí dokoupit zábavní systém pro zadní cestující.
Vyzdvihnout musím ještě samotné ozvučení automobilu, které obstarala společnost harman/kardon. Vrcholná verze Logic7 HD obsahuje 19 reproduktorů, nabídne maximální výkon 1200 W a především naprosto famózní zvuk. Podobnost s kinem je zde zcela na místě.
Horší variabilita
Interiér jako takový vyniká kvalitními materiály a precizním zpracováním. Trošku rozpaky ve mně vyvolala grafika navigace. U automobilu s cenou přes tři miliony bych čekal více. Nezbývá než konstatovat, že například takové Audi je se svým multimediálním systémem s 3D grafikou, touch-padem, možností připojení na internet apod. trochu dál.
Jak už bylo řečeno, vnitřní prostor je obrovský, což se samozřejmě projevilo také v zavazadelníku. Sice si nedovedu tak úplně představit, že majitelé takovéhoto automobilu plně využijí objem 535 litrů, ale pro movitější maminky je určitě dobré vědět, že nemusí skládat kočárek. Range Rover ho celý nesložený. Pro úplnost ještě doplním maximální množství, které lze tímto vozem převézt. Po sklopení zadních sedadel je k dispozici prostor přesahující dva kubické metry. O tom, že ani výrobce příliš nepočítá s tím, že budou majitelé kouzlit s uspořádáním interiéru, svědčí hned několik věcí. Samotný kryt zavazadelníku je dost těžký a vyndat ho z jeho původní pozice vyžaduje hodně síly. To samé platí také o manipulaci se zadními sedadly. Při focení jsem se docela zapotil, ale co bych pro vás, čtenáře, neudělal.
Osm válců, 510 koní, 625 Nm
Ať už je interiér praktický nebo ne, ať je kvalitní či lajdácky zpracovaný, u verze Supercharged je to do jisté míry jedno. Tady hraje hlavní roli motor a garantuji vám, že po zkoušce toho, co auto dělá pod plným plynem, zapomenete na sebemenší detail, který se vám nelíbil. Už základní charakteristiky jsou velmi zajímavé. Zmiňovaná modernizace přinesla kromě detailů na karoserii také novinku v podobě vrcholné pohonné jednotky. Jedná se o pětilitrový osmiválec, přeplňovaný kompresorem, vybavený variabilním časováním ventilů, proměnným sacím potrubím a přímým vstřikem paliva.
Výčet technických libůstek by mohl být ještě delší, ale v praxi budou řidiče zajímat pouze dvě věci. Maximální výkon je stanoven na 510 koní, vrchol točivého momentu je 625 Nm. Ještě lepší je dostupnost maximální hodnoty newtonmetrů. Na všechna kola totiž proudí v rozmezí od 2500 ot/min do 5500 ot/min. Realita je asi taková, že motor táhne jak zběsilý kompletně v celém rozsahu od volnoběžných otáček až po červená čísla. Předjíždění nebo akcelerace z 80 km/h na 200 km/h je dílem okamžiku. K tomu všemu si domyslete ještě fantastický zvuk. Kdyby chtěl Semir Gerchan nahánět testovaný Range Rover po německých dálnicích, měl by dost smůlu. Musel by povolat Herzbergera s jeho devětsetjedenáctkou. Verze Supercharged je totiž hodně rychlá.
Druhou stránkou mince je spotřeba. Výrobce sice udává v kombinovaném cyklu 14,9 l/100 km, ale znáte to. Laboratorní podmínky měření těchto čísel mnohdy s realitou příliš nekorespondují. Má zkušenost je takováto. Kdo bude vyloženě hodný, ten bude jezdit za patnáct, normální jízda znamená 20 l/100 km a expresní přesuny vás budou stát bez problémů 25 l/100 km a více.
Především na dálnice
Jakkoliv je Range Rover terénně schopný (nechybí známý systém Terrain Response, elektronické uzávěrky, stavitelná světlá výška apod.), jeho skutečným revírem je dálnice. Zde není problém přehlédnout fakt, že jedete 200 km/h, protože automobil nedělá vůbec nic. Odhlučnění je naprosto precizní, perfektní pneumatický podvozek dokáže vyžehlit všechny dálniční spáry, takže komfort cestování po komunikacích nejvyšších tříd je nadprůměrný. Maximálně se můžete pohybovat rychlostí 225 km/h, což není číslo nijak oslnivé, ale aerodynamika letící krabice (respektive odpor vzduchu) je neúprosná.
S výčtem vlastností, ve kterých Range Rover vyniká, ještě nejsme u konce. Kromě toho, že je to pohodlná limuzína, která se nezalekne ani těžšího terénu, je to také velmi schopný tahač. Bez ohledu na motor dokáže utáhnout přívěs o váze až 3,5 tuny. Zapřáhnout můžete například Sea Ray 260 Sundancer, což je taková pěkná, osm metrů dlouhá a 2,59 m široká lodička nebo vyvézt na pastvu šest anglických plnokrevníků a ještě budete mít rezervu.
Range Rover 5.0 V8 Supercharged je vůz mnoha tváří. Není problém s ním vyrazit do té nejdražší restaurace nebo hotelu, projíždět se po francouzské riviéře, lítat po německých dálnicích, vypravit se do těžšího terénu nebo s jachtou na dovolenou. Vždy si budete užívat pořádnou dávku luxusu a zvídavé pohledy kolemjdoucích. Bez ohledu na tyto vlastnosti je u testované verze jediný skutečný vítěz. Ten motor, ten je prostě dokonalý.
Plusy: Cestovní komfort, výborný motor, silná image, bohatá výbava Mínusy:Řízení, variabilita interiéru, cena
Motor: vidlicový zážehový osmiválec přeplňovaný kompresorem Objem: 5000 cm3
Výkon: 375 kW (510 k) při 6000 – 6500 / min
Točivý moment: 625 Nm při 2500 – 5500 /min
Převodovka: 6stupňová automatická
Rychlost: 225 km/h Zrychlení 0–100 km/h: 6,2 s
Spotřeba (město/mimo město/komb.): 22,6 / 10,4 / 14,9 l/100 km
Spotřeba v testu: 20,0 l/100 km
Rozměry: 4972 mm × 2034 mm × 1877 mm
Rozvor: 2880 mm
Základní cena: 2 940 000 Kč
Cena testovaného vozu: 3 348 118 Kč