Škoda Superb 2.0 TDI 4×4: na délce záleží

0

[av_gallery ids=’4605,4606,4607,4608,4609,4610,4611,4612,4613,4614,4615,4616,4617,4618,4619,4620,4621,4622,4624,4625′ style=’thumbnails’ preview_size=’portfolio’ crop_big_preview_thumbnail=’avia-gallery-big-crop-thumb’ thumb_size=’square’ columns=’5′ imagelink=’lightbox’ lazyload=’deactivate_avia_lazyload’]

Design už byl rozebírán tolikrát, že to až pěkné není. Shrňme tedy, že zepředu se auto velice povedlo, uhlazený a mírně zamračený vzhled už nepřipomíná čínskou kopii Passatu jako v minulé generaci. Boční profil a záď jsou trochu rozpačité kvůli lehkému nepoměru mezi délkou (nadprůměrnou) a šířkou (spíše menší), dozadu protažená linie střechy, kterou si vynutil systém Twindoor, má za následek velmi mohutný zadní sloupek.

Vnitřní uspořádání je sice tak jako u jiných Škodovek strohé, ale stylisticky čisté a velmi přehledné. Co se podélného prostoru týče, málokterý konkurent se Superbu rovná. Je vidět, že požadavek na to, aby si cestující vzadu mohli dát nohu přes nohu, byl vyplněn do puntíku. Skutečně to jde. V zimě také přišlo vhod vyhřívání předních i zadních sedaček. Horší už je příčný prostor a to zejména na pozici řidiče, který si, pokud je rozložitější postavy, bude připadat trochu stísněně. Rozměrná středová konzola má sice boky z měkčeného plastu, ale i tak přichází do kontaktu s kolenem častěji, než by bylo nutné.

 

Zavazadelník prostorností uspokojí i ty nejnáročnější a systém Twindoor umožňuje naložení i rozměrnějších předmětů. Pokud však převážíte menší zavazadla, která ráda cestují, je vhodné investovat do síťového programu. Větší délka totiž znamená, že se pro zatoulaný kufřík či tašku, které odcestovaly k opěradlům, prakticky nedostanete bez toho, abyste si zamazali kalhoty o nárazník. Komu by nestačilo 565 litrů verze liftback, má nakonec možnost si vybrat oblíbený kombík.

Ne tak docela dřevo

Testovaná výbava Exclusive měla dekory palubní desky a dveří z materiálu, který má vzdáleně připomínat ušlechtilé dřevo. Moc se to nedaří a je poznat, že jde jen o plastovou napodobeninu. Uděláte lépe, když si vyberete dekor, který bude svůj původ dávat najevo méně okatě. A další čistě estetická záležitost, která mi nedává velký smysl, je chromované „U“ na volantu.

Pokud však jde o slícování plastů a ergonomii, Škodovka by mohla leckterým výrobcům dávat lekce. Rozmístění ovládacích prvků přirozeně kopíruje mateřský Volkswagen, liší se hlavně tlačítky na volantu. V Boleslavi vsadili na jednodušší kombinaci s rolovacími válečky. Malou výhradu jsme měli jen k povrzávajícímu spojkovému pedálu, jinak dostává Superb za provedení plné body. Není možná tak útulný jako francouzská konkurence, ale boduje praktičností a přehledností.

Příplatková navigace Columbus má na přání možnost tzv. split screen, neboli dvojité obrazovky, která směrem k řidiči promítá třeba údaje z navigace, zatímco spolujezdec může sledovat DVD. Samozřejmě nejde o levnou záležitost, takže si připlaťte za pojištění nebo dobré zabezpečení vozu. Z testovaného vozu si ji totiž odnesl nějaký „poctivý kolemjdoucí“, kterému nebylo zatěžko vyrazit boční okno.

Povinně volitelné

Nabídka verzí, které se dodávají s pohonem všech kol, je pochopitelně omezená. Benzínový 1.8 TSI, dieselový dvoulitr v naladěních 103 a 125 kW a vrcholný benzínový šestiválec. Ještě omezenější je ale možnost kombinací převodovek. Dvojspojkový automat se dodává pouze k šestiválci a slabšímu dieselu. Pod kapotou našeho Superbu byl silnější naftový motor a to znamená výhradně šestistupňovou manuální převodovku. Důvod, proč u Škody nelze silnější diesel kombinovat s DSG, je zřejmý: příliš by konkurovala Passatu, u nějž je naopak tato převodovka ve verzi 4Motion s totožným motorem standardem.

Naftový dvoulitr má dnes již standardní parametry, velkým pozitivem je přechod na vstřikování Common Rail a tedy podstatně lepší kultura chodu. Vibrace a dunění se k vám donesou jedině tehdy, pokud budete důsledně kopírovat požadavky indikátoru řazení, který motor často nutí až do podtáčení kolem 1100 otáček. Ve vyšším pásmu vibrace ustávají a velmi dobré odhlučnění činí cestování zcela pohodové. Narozdíl od neurvalejších motorů čerpadlo-tryska, které Superb ještě donedávna používal, je zátah plynulejší s gradací kolem 2800 otáček, není však problém motor vytočit do oblasti začínající čtyřkou.

Dobrý průměr

Spotřebu pochopitelně ovlivňuje přítomnost pohonu všech kol a vyšší pohotovostní hmotnost I tak se ale s šedesáti litry paliva v nádrži celkem bez potíží přehoupnete přes 900 km. Kombinovaná spotřeba se na konci testu zastavila na 6,5 litru. Jednotlivá prostředí si pak vyžádala následující čísla: město kolem osmi litrů, mimoměstské prostředí 5,6 litru. Dálnice a 130 km/hměly za následek odběr 7,1 litru.

Ve srovnání s obdobně výkonnou konkurencí patří Superbu střední pozice. Passat 4Motion i Subaru Legacy jsou zhruba o tři čtvrtě litru úspornější, Insignia 4×4 je naopak i kvůli vyšší hmotnosti poněkud hladovější. Pro spořílky, kteří se vzdají pohonu všech kol, je tu nakonec verze GreenLine, která nevalnou dynamiku kompenzuje spotřebou pod pěti litry.

Jízdní vlastnosti největší Škodovky jsou už notoricky známé a není tedy nutné je sáhodlouze rozebírat. Dlouhý rozvor s sebou nese plavnost při překonávání nerovností, zároveň je ale podvozek naladěn tak, aby v zatáčkách odolával náklonům a dobře držel stopu. Víceprvkové zavěšení zadní nápravy dobře koriguje hrboly na silnici a nejeví známky odskakování.

 

Pohon všech kol je zárukou dobré stability, kterou nevyvede z míry ani povrch s rozdílnou adhezí (třeba namrzlá krajnice). Elektronika na základě údajů od řízení a zpětné vazby od kol dokáže předvídat nutnost přenést točivý moment na příslušnou nápravu a bez problémů tak potlačuje vrozenou nedotáčivost danou těžkou přídí. Řízení sice neoplývá přesností kolem středové polohy, ale při zrychlení poslušně ztuhne a dává poměrně dost informací o dění pod předními koly. K řazení není třeba mít výhrad, Škodovka patří tradičně na špičku segmentu.

Celoroční převozník

Když přijde na srovnání ceníků, stojí si Superb poměrně dobře. Základní, poměrně dobře vybavená verze Comfort vyjde na 750 000 Kč, testovaná verze Exclusive je o 200 000 dražší. Pokud obětujete dvacet koní ve prospěch převodovky DSG, je třeba si připlatit dalších 13 000 Kč. Nejvýkonnější benzínový šestiválec však už v této výbavě stojí přes milión.

Do cenového porovnání jsme vybrali Subaru Legacy 2.0D Sport, které má sice jen stopadesátikoňový motor, ale širší standardní výbavu a tím pádem není nutné cenu 989 000 Kč dále navyšovat. V základní výbavě Active vyjde na 799 000 Kč. Dalším kandidátem je Volkswagen Passat 4Motion se stejným motorem 2.0 TDI a převodovkou DSG. Ve velmi dobře vybavené verzi Highline přijde na mimořádně zajímavých 840 tisíc Kč. A jako poslední se nabízí Opel Insignia 4×4 s karoserií liftback ve výbavě Cosmo a s motorem 2.0 CDTI 118 kW za 810 000 Kč. Sice postrádá některé prvky výbavy, ale lze je dokoupit formou zvýhodněných balíčků Edice 20 let a Executive.

Finální volba je tedy diktovaná především požadavky na výbavu, vnitřní prostor a spotřebu. S výjimkou Passatu mají všechny modely šestistupňovou manuální převodovku. Škoda a Opel bodují nabídkou karosářských verzí, Subaru a Volkswagen zase nižší spotřebou. Pro milovníky litrů v kufru nabízejí všechny automobilky také verzi kombi, specialitou Subaru je i model Outback s lepší průchodností terénem. Škoda sice nepatří k nejlevnějším ani nejúspornějším, ale nabízí řešení přesně ve stylu sloganu Simply Clever – prostorné a praktické auto. Jednoduše chytrá volba.

Plusy: podélný prostor, objem zavazadelníku, dobrá ergonomie, řazení
Mínusy: falešné „dřevo“, řešení zadního sloupku, stísněné pracoviště řidiče